NY TRANCE: Giants nye Trance X E+ har ny motor, nytt batteri og en helt ny alu-ramme med moderne geometri.
Lesetid: 3 minutter
Trance X E er Giants el-stisykkel med 140 og 150 mm vandring. 2022-modellen som lanseres i dag har ikke bare nye motor og nytt batteri, den har også progressiv og moderne stisykkelgeometri.
Den nye Syncdrive Pro-motoren gir 85 Nm med kraft. Den er blitt slanket til 2700 gram og skal i følge Giant være vesentlig mer stillegående enn tidligere motorer fra Giant. Motoren er utstyrt med noe Giant kaller SmartAssist. Seks smarte sensorer i motoren måler kraften som påføres drivverket kontinuerlig og justerer kraften som doseres ut for at denne skal være så smidig og terrengtilpasset som mulig.
Batteriet som er integrert i underrøret på rammen er på 750 Wh. Giant tilbyr i tillegg en rekkeviddeforlenger som kan gi 250 Wh ekstra ved behov.
I tillegg til ny motor har Giant utviklet nye betjeningsknapper. Ridecontrol Ergo 3 er en liten, styremontert bryter, som kan minne noe om Specialized løsning, som opp til nå er markedets desidert beste løsning. Ridecontrol 3 består av tre små knapper som er lett tilgjengelig for venstre tommel.
Integrert i rammens overrør er av og på-knappen, samt led-lys som viser motornivå og batteristatus. Giant Trance X E kommer ikke med noe annet display inkludert, men du kan pare sykkelen med Giants egen Ride-app på mobilen.
Sykkelen forøvrig er satt opp med Giants velprøvde og effektive Maestro demperoppheng. I opphenget er det bygd inn en justeringsløsning som lar deg veksle mellom høy og lav innstilling, avhengig av kjørestil og terrenget du skal forsere.
Sykkelen som har 140 mm vandring bak og 150 mm vandring i gaffelen har styrevinkel på relativt slake 65,8 i lav innstilling. Setevinkelen er på 76 grader. Reachmålet for størrelse medium og large er henholdsvis 457 og 482 mm, noe som må sies å være ganske langt for sykkelkategorien. Alle syklene kommer med 40 mm kort stem som standard.
Trance X E vil komme i fire modeller. En Advanced-modell med karbonramme og tre aluminiumsmodeller. Kun den dyreste alu-modellen blir utstyrt med det store 740 Wh-batteriet som standard.
Giant-importør Ultimate Nordic sier Trance E+ er forventet på lager i april.
GIANT 2022 TRANCE ADVANCED E+ 2 PRO 29
Ramme : Giant Ad Carbon 140mm Vandring
Gaffel: 150 mm Fox 38 Float Factory og Fox 36 Float Rhythm bakdemper
Drivverk: Shimano
Motor : Yamaha NEW PRO 85Nm
Batteri : Panasonic/Sanyo Smart 625Wh
Pris: 59 999 kroner
GIANT 2022 TRANCE E+ 1 PRO 29
Ramme : Giant Aluminum SL 140 mm Vandring
Gaffel: 150 mm Fox 36 Float Performance, Fox Float X Performance bakdemper
Drivverk: Shimano Deore XT
Motor : Yamaha NEW PRO 85Nm
Batteri : Panasonic/Sanyo Smart 740Wh
Pris: 69 999 kroner
GIANT 2022 TRANCE E+ 2 PRO 29"
Ramme : Giant Aluminum SL 140mm Vandring
Gaffel: 150 mm Fox 38 Float Factory og Fox 36 Float Rhythm bakdemper
Drivverk: Shimano
Motor : Yamaha NEW PRO 85Nm
Batteri : Panasonic/Sanyo Smart 625Wh
Pris: 59 999 kroner
GIANT 2022 TRANCE E+ 3 PRO 29"
Ramme : Giant Aluminum SL 140mm Vandring
Gaffel: 150 mm RockShox 35 Gold RL og RockShox Deluxe R bakdemper
Drivverk: Shimano
Motor : Yamaha NEW PRO 85Nm
Batteri : Panasonic/Sanyo Smart 625Wh
Pris: 54 999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.