Tyske Haibike lager elsykler i nær sagt alle kategorier, og har flere fulldempede modeller til stisykling. De fleste av dem er med såkalte fullkraftmotorer som har både plenty med kraft og store batterier.
Men nå har Haibike også kommet med en helt ny serie sykler; Lyke. Og med det føyer de seg inn i rekken av produsenter som har slike lette elektriske stisykler i stallen.
29-tommer hjul og 140 millimeter vandring foran og bak plassererer den i klassisk stisykkel-kategorien, og da gjerne sammen med alternativer som Trek Fuel EXe.
På vekta klokker vårt testeksemplar inn på 19,74 kilo i medium - det er slett ikke ille.
Ikke verst!
Det som heller ikke er så ille, er utstyrspakka.
STRAMME LINJER: Designlinjene på Lyke 11 er ganske så rette, uten for mye organiske former og sprell. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
NED HER: Vaiere og ledninger rutes inn ved toppen av styrerøret på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
UTSATT: En av våre første oppgraderinger på denne sykkelen, ville vært å få på mer beskyttelse på underrøret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Over 80 000 kroner for en sykkel er ganske stivt, men om vi ser på utstyret man får for pengene, er det veldig bra. Du får både karbonramme, dempere på Performance-nivå fra Fox, og Shimano XT drivverk og bremser.
Sammenligner vi med for eksempel aluminiumsversjonen av Trek Fuel EX E som vi har testet i 2023, er dette ganske bra - til omtrent samme pris får du karbonramme i stedet for aluminium, og jevnt over bedre utstyr både på drivverk, bremser og dempere. Vektforskjellen er likevel ikke enorm.
Litt morsomt er det også å se Mavic-hjul - noe som ikke har vært gjengs på sykler vi har hatt på test siste årene.
Fazua Ride60-motoren er ikke en nykommer lenger - den er pent integrert på sykkelen, med diodelys-anvisning av assistansenivå, og en ganske så kompakt bryter på styret.
Batteriet er på 430 watt-timer, og man kan også koble på det som kalles en range extender, eller ekstrabatteri, på godt norsk.
Haibike Lyke 11 i praktisk bruk
Vi fikk testet Haibike Lyke 11 både på høyfjellsstier, fin skogs-singletrack og på tilrettelagte stier - alt sammen på Oppdal. På grunn av litt begrenset test-tid, ble det brukt mer tid på sykling, enn på finjustering av motor-nivåene med app.
LITT Å GÅ PÅ: Det finnes mer presise styrebrytere på markedet, med bedre utforming. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STØDIG: Shimano XT skifter kontant og presist. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ALLROUNDER: Dissector-dekkene passer sykkelen godt - men du kan også med fordel prøve grovere eller større varianter for å gjøre sykkelen enda litt mer kapabel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Stisyklistens elsykkel fra Haibike
Vekt på sykkel har mindre å si når man har motor, men at en elsykkel som dette under 20 kilo kjennes kvikk ut, er det ingen tvil om.
Den lave vekten gjør at du ikke får følelsen av å drasse rundt på et dråg av en tohjuling. Og for å bruke en snart oppbrukt og tullete klisjé - denne sykkelen føles mer som en vanlig sykkel.
Hva mener jeg med det?
Du må faktisk jobbe litt mer for det. I klatringer får du ikke den samme vanvittige støtten som fullfraftsmotorer gjør, og du må tråkke på mer selv. Belønningen er en sykkel som jevnt over føles mer kvikk og inspirerende.
Fazua-motoren er også veldig stillegående, noe som heller ikke er en ulempe. Selv om vi har opplevd andre motorer som enda mer stillegående, er det en betydelig forskjell fra fullkraftsalternativer fra Bosch og Shimano.
Og hva mener jeg med stisyklistens elsykkel?
Vel - hvis du har drevet med stisykling i mange år og driver med sykling for den fysiske utfordringen vel så mye som gleden av å herje ned fete utforkjøringer, så vil nok denne sykkelen tikke av ganske mange bokser for deg.
Hvis du bare vil kjøpe deg masse selvtillit og støtte, bør du kanskje se på andre sykler. Denne sykkelen mer av typen som fungerer veldig godt med en rytter som ikke bare vil være passasjer. Nei, den er kanskje ikke like voldsom i framtoningen og sluker alt terreng uten å mukke. Men hvis du tar litt styringen og jobber den frem i terrenget er den ganske så inspirerende.
I klatringene er kombinasjonen av lav vekt og en ganske smud motor med på å gjøre det inspirerende. På litt mindre tekniske partier så ruller også Dissector-dekkene godt, og er med på å forsterke inntrykket.
Motoren fra Fazua har vi behørig omtalt i tidligere tester, men i tillegg til å være stillegående, leverer den også bra med assistanse.
I vår testperiode kjørte vi den bare med fabrikkinnstilling, men du kan med fordel laste ned Fazuas app og gjøre egne justeringer for å få den til å passe deg og din sykkelstil ekstra godt.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float Performance DPS Evol
Gaffel: Fox 36 Float Performance
Motor: Fazua Ride 60 250W, 60nm
Batteri: Intube 430 Wh
Styre/stem: XLC Flowby 780mm styre, XLC stem
Sete/setepinne: Selle Italia Model X sete, Dropper-Post Remote senkepinne
Hjul/Dekk: Mavic E-Crossmax XL S
Drivverk: Shimano XT 1x12, Rotor E-Kapic 32 T krank
Bremser: Shimano XT, 203/180mm bremseskiver
Haibike Lyke 11 gir og gir
140/140 millimeter er kanskje ikke mye vandring, men man skal ikke helt la seg lure av dette. Lyke tar unna greit i utforkjøringene.
Selv om vandringsmengden er noe kortere enn på andre elektriske stisykler vi har testet, holder dette til det aller meste av terreng man møter på en gjennomsnittlig stitur.
I de aller lengste og mest krevende utforkjøringene merker vi likevel at den ikke når helt opp til samme nivå som Specialized Turbo Levo SL og Pivot Shuttle SL.
For all del, den tar unna, men begge de to andre syklene oppleves å ha et lite knepp mer å rutte med, spesielt når det kommer til følelsen av et stivt og solid frontparti.
Den lette og kvikke følelsen gjør at sykkelen er inspirerende å slenge lekent rundt på. Og selv om vekta på totalekvipasjen er dratt ned, føles den likevel imponerende stiv og responsiv.
Når vi kommer med høy fart inn i rockgardens og partier med mye røtter, er ramma stiv nok til å hjelpe oss å holde en stødig linje, og når vi klemmer til i svinger er det lite logring å spore fra bakramma, til testrytteren på 75 kilo.
I en av referanse-utforkjøringene tar jeg meg i å presse på bare mer og mer i et parti med S-svinger for hver runde. Lyke bare gir og gir - selv om den ikke har uendelige mengder vandring å ta av.
Dissector-dekkene fungerer for det aller meste greit, men sykkelen kan med fordel utstyres med både mer knaster og volum hvis du skal sykle mye grov sti.
Og med det potensielle dekkbyttet som bakteppe: det er lett å tenke at denne sykkelen kan tjene flere formål. Med et sett grovere dekk på, kan du lett oppsøke brattere fjellsider hvis det blir aktuelt en helg, kanskje til og med heisbasert.
Med noen oppgraderinger på demperfronten vil sykkelen også blir mer kapabel i de lange utforkjøringene. Likens vil også sykkelen kunne dras i en lettere og kvikkere retning, hvis det er ønskelig.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Syklister som vil ha en kvikk, rask og relativt lett elsykkel til markabruk. Hvis du liker å legge ned innsats selv i tillegg til motorhjelpen, og ikke vil ha en tung og dorsk sykkel, vil Lyke 11 fungere godt.
Vi ser for oss at spesielt syklister med aktiv bakgrunn men som er nysgjerrig på motor vil synes denne er spennende.
Hvis du tenker å jage de bratteste og lengste utforkjøringene, finnes det stødigere alternativer på markedet.
Alternative produkter
De lettere elsyklene er en utrolig spennende kategori, og her anbefaler vi deg å lese testene våre av blant annet:
Lyke kommer også i en billigere versjon (Lyke 10 til 72 999 kroner), og den dyrere Lyke SE til 114 999 kroner.
Konklusjon
Lett, leken, kvikk. Lyke er i det hele tatt lett å like.
Hvis du ser på elektrisk stisykkel for å kjøpe deg til mindre motstand og endeløs selvtillit? Se andre veier.
Men hvis du vil ha en kvikk og inspirerende sti-jager, er det god grunn til å vurdere en Haibike Lyke. Hvis du er skeptisk på elsykler og at de bare føles seige og tunge, bør du ta en testtur på denne før du setter to streker under den påstanden.
Men den testturen kan potensielt bli dyr for deg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.