Her er den nye elsykkelen Specialized Kenevo SL 2021
Kenevo SL er den nyeste elsykkelen fra Specialized for dem som kanskje vil droppe både heis og shuttle for å gjøre de lengste utforkjøringene i grovt terreng.
NY KENEVO FRA SPECIALIZED: Kenevo SL er den nyeste elsykkelen for terrengsykling fra Specialized, myntet på de lengste og groveste utforkjøringene.
Lesetid: 4 minutter
I dag lanserer Specialized sin nye Kenevo SL, en kraftig og grov elsykkel for stisykling.
Med mye vandring og lav vekt skal dette en sykkel for dem som prioriterer de lange utforkjøringene. Rammedesignet er helt nytt, og ligner ikke den eksisterende Kenevo-utgaven, men snarere den umotoriserte sykkelen Enduro.
Grov elsykkel
Utgangspunktet for den nye sykkelen er altså Kenevo. Den har tronet som Specializeds groveste elsykkel for terrengsykling. Vi har testet den forrige utgaven, som hadde en klar dragning mot de bratteste bakkene.
Det skal da også være formålet med den nye sykkelen.
Kenevo SL får 170 millimeter vandring foran og bak, og 29-tommer hjul. Altså ikke et såkalt mullet-oppsett som vi har sett på noen andre elsykler.
Enn så lenge kommer den i to modeller og et rammesett (se priser lenger ned). I motsetning til Turbo Levo og Turbo Levo SL er denne da også grovere utstyrt. Her får du Fox 38-gafler, kraftige utforbremser i SRAM Code, og kraftige dekk.
Den er altså grovere enn tradisjonelle stisykler som gjerne har rundt 130-160 millimeter vandring. Det kan lett tenkes at dette er en sykkel for dem som gjerne vil sykle lengre turer og gjerne i bratt terreng, der man kanskje ellers gjerne shuttler, og i samme kategori som for eksempel Santa Cruz Bullit.
Rammedesignet kjenner vi igjen fra umotorisere Enduro, som igjen fikk det nedarvet fra utforsykkelen Demo. Specialized kaller det «Six Bar», og er basert på et FSR-oppheng fra andre Specialized-sykler, også kalt Horst Link eller Four Bar på folkemunne. I tillegg er det da to linker som skal bidra til bedre kontroll på bakdemperen.
Lavere vekt
Det er ikke bare det visuelle som har blitt forandret. Vekten skal også være betydelig redusert, slik Specialized gjorde da de lanserte Turbo Levo SL.
Uten at vi har fått veid selv, opplyser Specialized at Kenevo SL skal veie omtrent 5,5 kilo mindre enn den originale Kenevoen, og 4 kilo mer enn Enduro, som kommer uten motor. For ordens skyld: når vi testet Kenevo Expert veide den 24,4 kilo.
Om det stemmer at Specialized har klart å skvise Kenevo SL under 20 kilo er det ganske så imponerende for en sykkel i denne kategorien. Og komponentene den er utstyrt i er ikke bare lette, så her er det nok gjort vektredusering både i ramme og ...
Motoren
Motoren som er brukt på den nye sykkelen har gjort sykkelen både lettere og strammere i designet. Den går under navnet SL 1.1, altså samme som vi så på Turbo Levo SL. Der var tanken å gå ryttere i møte som ønsket seg en lettere sykkel, og ikke hadde behov for den voldsomme kraften mange elsykkelmotorer gir.
Det er en motor som kan yte opp til 240 watt, og 35 nm dreiemoment. Batteriet er på 320Wh, og som vi så på Turbo Levo SL kan du også bruke en såkalt Range Extender(eller rekkeviddeforlenger på norsk) som du setter i flaskeholderen, som skal gi deg 160Wh ekstra.
Specialized opplyser at dette skal kunne gi deg opp til 7 timer sykling, uten nærmere spesifisering. Husk at batteritid og rekkevidde vil variere etter hvordan du bruker elsykkelen.
Superlight, eller SL-motoren skiller seg også litt fra andre elsykkelmotorer i den forstand at den gir litt mindre dreiemoment og bruker dermed også mindre batteri. Les mer om dette i testen vår av Turbo Levo SL.
Motoren kan selvfølgelig styres og justeres med Specialized sin egen Mission Control-app. Mottakeren i overrøret på rammen er Specialized sin «Mastermind Turbo Control Unit», som vi nylig så på Turbo Levo når den kom i ny versjon.
Der finner du både av/på-knapp, samt display som kan gi deg opp til 30 forskjellige dataverdier og klokkeslett. Der kan du også se hvor mye watt du selv tråkker ned i pedalene, batterinivå, koble til pulsbelte og få høydemeterne du tråkker oppgitt.
Geometri
Mange moderne terrengsykler har justerbar geometri, og det får også Kenevo SL.
Styrevinkelen kan justeres fra 64.5 grader, som er forholdsvis normalt for denne kategorien sykkel, via 63,5 grader og helt ned til superslake 62,5 grader. Videre kan høyden på krankhuset justeres opp eller ned 6 millimeter.
Kenevo SL følger også den samme størrelsestabellen som vi har sett på for eksempel Enduro, og kommer i fire forskjellige størrelser, der de største forskjellene ligger i rammelengden.
Slik kan man velge om man vil ha en litt mer stabil, eller litt mer leken sykkel.
Priser
Om du hadde håpet dette kunne være en billig inngang til motorisert stisykkel, må du dessverre tro om igjen. Toppmodellen deler samme pris som Turbo Levo, og klokker inn på 164 999 kroner.
Prisene vi har fått oppgitt foreløpig, er:
Kenevo SL S-Works: 164 999 kroner
Kenevo SL Expert: 111 499 kroner
Kenevo SL S-Works rammesett: 81 999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.