Det har ikke gått mange dagene siden Santa Cruz lanserte elsykkelen Heckler MX, og nå er det nok en gang et gammelt modellnavn som får nytt liv.
Mange ihuga stisyklister vil kanskje huske sykkelen Bullit, som var en enkel single-pivot-konstruksjon.
Den ble produsert mellom 1998-2005 og 2007-2011.
Den nyeste Bullit har ekstremt lite til felles med forgjengeren, annet enn at den har samme navn og er myntet på grov sykling.
Den nye elsykkelen fra Santa Cruz diskuteres også på forumet.
Rammen med signaturopphenget VPP har hele 170 millimeter vandring, og er dermed det vi kan kalle den motoriserte versjonen av modellene Nomad og Megatower fra Santa Cruz.
Dette er noen av nøkkelfunksjonene på nye Bullit:
Forskjellig hjulstørrelse på fram- og bakhjul (29/27,5)
170 millimeter vandring foran og bak
Shimano EP8-motor
630 wh batteri
Akkurat som Heckler MX, får altså elsykkelen Bullit også mikset hjulstørrelse. Vandringen er imidlertid lik foran og bak. 170 millimeter vandring er mye, og putter den i samme kategori som for eksempel Specialized Turbo Kenevo som vi har testet.
At den har fått mye vandring, henger nok også sammen med den økte batterikapasiteten sammenlignet med Heckler MX. Med så mye vandring tilgjengelig, er det nærliggende å tro at dette kan være en sykkel som mange vil benytte til shuttling.
Utstyret tilsier også det samme, 5 av 6 modeller kommer med den nye Float 38-gaffelen fra Fox, og det er prioritert kraftige bremser.
Geometrimessig plasserer sykkelen seg rett i sjiktet for grove endurosykler, med disse tallene:
Bullit kommer i en rekke varianter, hvorav to av dem er med bakdemper med stålfjær.
Her er prisene på den nye Bullit:
R-kit: 79 000 kroner
S-kit: 94 000 kroner
XT-kit: 100 000 kroner
XO1 RSV-kit: 120 000 kroner
Santa Cruz-importør Speedproducts melder at sykkelen vil være tilgjengelig i løpet av november 2020.