Ladestasjon for elsykler på Kikut - slik skal det fungere
Skiforeningen vil installere ladestasjon på Kikut i Nordmarka. Nå kan du lade batteriet på tur i marka - i første omgang blir det et tilbud til de som overnatter.
HER KOMMER DET LADESTASJON: Om ikke lenge vil Kikutstua i Nordmarka ha egen ladestasjon for batterier til elsykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
Elsyklene har de siste årene blitt stadig mer populære. Det er ikke bare i bybildet til jobbsykling og transport de motoriserte syklene har gjort sitt inntog.
Det finnes også et stort utvalg elsykler for stisykling, og flere bruker elsykkelen til turer på grus i marka.
Nå kommer Skiforeningen i Oslo elsyklistene i møte, og vil installere en ladestasjon på Kikut. Ja, du leste riktig; ladestasjon.
Tilbud til de som overnatter
Assisterende generalsekretær Espen Jonhaugen i Skiforeningen presiserer at dette er en prøveordning, og at det i første omgang er snakk om et tilbud til dem som overnatter på hyttene deres.
– Vi har tolv serveringssteder i marka, og det er primært de med overnatting hvor det er mest naturlig å tilby lading. Vi tenker behovet er størst for dem som sover over på hyttene. Det er jo ikke helt heldig at folk tar med batteriene inn og lader dem på soverommene.
Skiforeningen er i dialog med en leverandør som skal stå for et brannsikkert skap, hvor man legger inn batteriet til lading. Det vil si at batteriet må tas av sykkelen.
– Det er plass til 7-8 batterier per skap. Så får vi se hvor stort behovet er. Vi begynner med Kikut, og så skal vi legge en plan for de andre stedene.
– Hvordan vil ladestasjonen fysisk se ut?
– Dette er ladepunkter som settes utendørs. Boksen med uttak vil tåle en høyere belastning, men ved overbelastning eller feil på laderne slår seg sikringen av, akkurat som hjemme.
– Må man ha med lader selv, eller vil det være ulike ladere til Shimano, Bosch etc ved ladestasjonen?
– Man må ha med lader selv.
– Hvis dette slår an, kan det være aktuelt å lage en ordning også for gjester som ikke overnatter, altså de som stopper for et måltid og lignende?
– Hvis det finnes ledige uttak kan hvem som helst lade sykkelen sin, men ettersom det tar noen timer å lade er tilbudet først og fremst tenkt å være egnet for de som overnatter på Kikut.
Merker økningen i andel elsykler
Jonhaugen sier at Skiforeningen har merket en økning i bruk av elsykkel i marka.
– Vi ser det spesielt blant barnefamilier, at én voksen trekker barnevogn med elsykkel. Og så er det det eldste segmentet. Eldre som sykler inn og tar en overnatting på hytta.
– Vil ladestasjonen være tilgjengelig utenom åpningstider og for de som kommer forbi?
– I utgangspunktet er det som sagt for de overnattende. Det har litt med at batterier lader jo ikke så fort, så man må vente en stund før det har noe effekt.
Jonhaugen presiserer at dette er helt ferskt, og at de vil se an behovet. Men en ting er han sikker på:
– Vi ser at elsyklene har kommet for å bli. Og påfyll av strøm vil det være behov for.
Elsykkel i Oslomarka har vært omstridt. Før elsykler ble tillatt, stilte Skiforeningen seg bak et opprop mot frislippet, og da nærmere spesifikt på stier. Den gang uttalte generalsekretær i Skiforeningen Erik Eide til Aftenposten:
– Denne teknologien er i en rivende utvikling. Her bør vi se hvor dette drar av sted før vi åpner for fri flyt. Dette kan gå så fort at vi risikerer at flerbruk av Marka blir veldig utrivelig, advarer Eide.
– Nå gjaldt Eides uttalelse elsykler på sti. Men med dette tiltaket legger man til en viss grad til rette for bruk av elsykkel i marka. Hva har eventuelt endret seg, og hva kan du si om Skiforeningens holdning til elsykler i marka?
– Holdningen er litt det samme som Eide sa den gangen. Vi har vært betenkt når det gjelder elsykler på sti. Så er vi veldig positive til bruk på skogsbilvei, det som er primærmålgruppen på stuene våre. Vi opplever at de fleste av gjestene våre kommer på grusveiene. Men dette er såppas ferskt. Vi vet ikke helt ennå konsekvensen av at flere sykler på sti. Vi vet at det er en slitasjeproblematikk. Vi er avventende og vil se på konsekvensene. Vi synes det kan være problematisk å likestille elsykler og vanlige sykler i utmark, sier Jonhaugen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.