Det er vanskelig å se hvor Merida har spart inn på den den fornuftig utstyrte sykkelen. Shimano Steps E8000 motor og tilhørende Shimano XT/SLX-drivverk sørger for pålitelig og forutsigbar fremdrift.
Kontakten med underlaget er topp takket være testens beste dekkpar – i pluss-størrelse. De store Maxxis-dekkene gir bunnsolid grep både under akselerasjon og bremsing, i tillegg til at det store volumet beskytter godt mot punkteringer.
Vi liker veldig godt følelsen i Shimano Steps-motoren og den lette og nette motoren er den elektriske drivenheten vi føler trekker jevnest og best i de fleste stisyklingsituasjoner. Vi brukte midtstillingen på motoren – Trail-modus – i de aller fleste tilfeller og opplevde ikke at motoren prøvde å stikke av i teknisk terreng, eller kom til kort i bratte klatringer.
Ut dropp opplevde vi noen ganger at motoren ga et siste spark akkurat i det vi løftet forhjulet, dette ga lange svev, men kunne være litt ubehagelig. En liten nedjustering av drahjelpen i Shimano-appen bøtet på dette problemet ganske greit. På slagete sti og over røtter og steiner satt vi godt på Merida-sykkelen og opplevde for det meste at det relativt enkle bakhjulsopphenget fulgte underlaget godt.
HJUL OG DEKK: Merida Expert TP-felger, Shimano Deore nav/ Maxxis DHR II 27,5x2,8 3C EXO TR
DRIVVERK: Shimano XT M8000/SLX 1x11
BREMSER: Shimano SLX
På noen spesielt harde slag opplevde vi dog at demperen ikke hang med helt og vi fikk litt harde slag mot felgen som resultat. Elsykler stiller mindre krav til demperopphengene enn vanlige stisykler, da du klarer deg med mindre kraft i pedalene og i større grad kan la motoren gjøre jobben gjennom slagete terreng.
Demperenhetene fra Rock Shox byr ikke på alle justeringsmulighetene noen av de andre syklene kan skilte med, men med motor på sykkelen er fraværet av terskel og låsebryter av liten betydning. Den litt rimelige Yari-gaffelen trenger litt høyere lufttrykk enn gaflene fra Fox, men gjør en pålitelig jobb, uten slarking eller binding.
Vi endte opp med ca 100 psi i gaffelen under testperioden og følte da at vi både hadde god støtte, men også fikk brukt all vandring uten å nå bunnen på noen hard måte.
Vår testsykkel kom dessverre i størrelse medium og var med det litt kort for testerne på 178 og 184 cm. Likevel fant vi oss godt til rette. Merida-sykkelen har moderne geometri med langt overrør, ganske så slak styrevinkel og blant testens korteste kjedestag. Summen er en relativt leken sykkel som likevel er stabil i utforkjøringene og leverer godt grep i klatringene.
Som med de andre syklene med Steps-motor i denne testen ble vi frustrert over bryteroppsettet på styret. At Shimano ikke har fått med seg at senkepinnebrytere nå har fast plass under styret på venstre side er rart. Stokking av bremsehendel, motorspaker og senkepinneknapp førte til at vi kom til et ok kompromiss, men langt fra ideelt. Merida understreker at dette er fikset til neste generasjon. Shimano har endret utformingen på motorknappene.
Merida-sykkelen er den eneste sykkelen i denne testen som ikke har gjemt unna batteriet. At sykkelprodusenten kan tilpasse batteriet og monteringen av dette er en av styrkene ved Shimano-motoren over Bocsh. Montering utenpå underrøret gjør det lett å lade batteriet, men det kan også føre til knirking og slark.
Dette kan strammes opp, men det burde være unødvendig. Gjørme kan også samle seg mellom batteri og ramme, samt umuliggjør bruk av flaskeholder på underrøret. Prisen er ingen unnskyld- ning her – Meridas dyrere elsykkel e-one sixty 900 har samme batteriløsning.
Merida e-One Sixty 800 er nesten 25 000 kroner billigere enn den dyreste sykkelen i denne testen.
Forskjellene i egenskaper og opplevelse gjør at den likevel føles sammenlignbar med de beste syklene i testen. Et ryddigere bryteroppsett på styret ville ha kappet inn noen poeng, bedre integrering av batteriet likeså.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.