Terrengsykkel-redaksjonen testet et stort utvalg av markedets elsykler laget for bruk i terrenget og på sti. Etter mange timer med sykling kunne vi både bekrefte og avkrefte flere myter rundt elsykkel.
MYTEKNUSING I PRAKSIS: Vi har testet elsykkel lenge - her er Kristoffer Kippernes ute og prøver på sti i Trysil. Foto: Øyvind Aas
Lesetid: 5 minutter
Elsykler har blitt tilskrevet en rekke egenskaper av både motstandere og tilhengere.
Noen mener at elsykler er farlige, andre mener at det er helt uproblematisk med elsykkel i utmark.
Etter at vi i Terrengsykkelredaksjonen har syklet mange timer på et stort utvalg av markedets terrengsykler med elmotor kan vi både bekrefte og avkrefte en del av mytene med elsykkel.
Hvordan elsykler oppleves vil i stor grad utvikle seg i takt med utviklingen av syklene, men at det er noen forskjeller mellom sykkel med motor, og uten, er det liten tvil om. Det har vi funnet ut gjennom grundige tester av elsykkel.
El-sykler er kjedelige å sykle på: USANT
Den ekstra vekten har lite å si. Mange har geometri og egenskaper som fungerer veldig bra både oppover, bortover og nedover.
Mindre enn 25 km/t er uansett for sakte til at det blir farlig: USANT
25 km/t på teknisk sti er veldig fort og overraskende lett å holde uten å presse hverken motoren eller beina maks.
Tyngden og tyngdepunktet, samt jevn kraft og sitting på setet gir færre glipptak enn på manuell sykkel, i hvert fall i vanlig terreng.
Elsykler er ikke driftsikre: USANT
Teknologien er moden, men skjer noe ute i terrenget er det vanskelig å fikse. Syklene kan dog sykles uten motoren i gang, men det er tungt.
Det er stor motstand i motorene: USANT
Flere av motorene kobler helt ut når de ikke trekker. Eneste ekstra motstand er dermed fra ekstra vekt og eventuelle geometriforskjeller sammenlignet med vanlige terrengsykler.
Batteriet varer for kort til vanlige turer: USANT
Tre-fire timers turer med masse motorhjelp lar seg fint gjennomføre med smart batteribruk.
Elsykling er ikke trening: USANT
Du får trent så mye og hardt du vil, eller nesten så lite du vil. Du kan også bruke stisykling som rolig trening med fokus på teknikk. Tyngden på syklene fører til ekstra belastning på kjerne-og overkroppsmuskulatur.
Elsykler vil appellere mest til funksjonshemmede: USANT
Nei – elsykling er kjempegøy for alle med terrengsykling som hobby. Det kan også appellere til dem med en interesse for motocross, men som til nå ikke har hatt mulighet til å bedrive med motorsykling i utmark.
Syklene er for dyre til at de vil bli allemannseie: USANT
El-terrengsykler er ikke særlig dyrere enn andre stisykler. De har i tillegg stort potensial som pendleverktøy og transportmiddel også. Dyre lettvektskomponenter er uviktig, noe som gjør prisdifferansen til vanlige stisykler mindre.
Bransjen vil ta ansvar: USANT
Det ser ikke slik ut. Det selges trimmesett over disk i sykkelbutikker og elterrengsykler ble solgt ukritisk i butikker i Oslo før forbudet ble opphevet. Bransjen virker ikke å ha noen motforestillinger mot at nesten all stisykling blir motorisert i fremtiden.I 2020 finnes det knapt et eneste merke som ikke har en el-terrengsykkel i katalogen.
Folk vil følge reglene om maks 25 km/t og lokale reguleringer: USANT
Fristelsen til å trimme motoren vil være høy. Markaloven i Oslo ble ikke respektert da elsykling på sti var forbudt. Erfaringer fra sykkelselgere antyder at mange raskt fjerner sperren på 25 km/t. Nye EU-reguleringer skal gjøre det vanskeligere å trimme motoren som selges i Europa.
Vedlikehold av motoren vil være mer krevende: SANT
Vanlige forbrukere vil i liten grad kunne reparere og feilsøke motorproblemer selv.
Elsykling forringer naturopplevelsen: SANT
Til en viss grad – du visker ut følelsen av variasjon i underlaget og kjører uavhengig av natur, snarere enn på underlagets premisser. Røtter, steiner og motbakker blir mindre følbare enn uten motorhjelp.
Elsykling er mer farlig: SANT
Ja, til en viss grad. Akselerasjonen krever tilvenning og ferdigheter. Du kommer fort opp i stor fart i krevende terreng uten form og ferdigheter. Utfor vil du ikke sykle noe fortere enn du klarer med vanlig stisykkel, men den økte sykkelvekten vil kunne påvirke bremselengden noe.
Forholdet til andre markabrukere vil endres: SANT
Motoren vil kunne ødelegge manges inntrykk av terrengsyklister som friske, sunne markabrukere med sammenfallende interesser som turgåere.
Elsykler vil føre til mindre shuttling/bilkjøring til stiene: SANT
Sannsynligvis vil færre kjøre bil til skogkanten og heller sykle. Du vil kunne sykle opp typiske shuttle-strekninger slik som i Nesbyen, på Vestlandet og Frognerseteren. Det er krevende å få med seg elsykkelen på en vanlig bil.
Markavernere vil hate oss: SANT
Høyst sannsynlig vil argumenter om at terrengsyklister er ansvarlige markabrukere møte (enda) mer motstand. Utbredelsen av elsykling i skogene vil kunne bli brukt som argument mot alle terrengsyklister.
Argumentene mot elsykling kan også brukes mot stisykling generelt: DELVIS SANT
Ja, utfordringene med elsykling kontra turgåere ligner på utfordringene vi har med vanlig sykling i terrenget. Blir elsykkel definert på lik linje som ikke motorisert sykkel, vil vanlig terrengsykling, kunne begrenses der elsykling ønskes begrenset. Men det prinsipielle skillet mellom motorisert og ikke-motorisert ferdsel er ganske så absolutt og lett å forstå.
Elsykler er ikke-motorisert kjøretøy: SANT/USANT
Elsykler som er sperret på 25 km/t defineres i veitrafikkloven som sykkel, ikke moped eller motorsykkel. Motoren fungerer kun når du også trår pedalene rundt. Elmotorene gir likevel superrask akselerasjon og stor kraft uten særlig input i pedalene. Flere av motorene krever veldig lite kraft i pedalene for å gi full motorkraft til drivverket.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.