Santa Cruz lanserer nå sin første el-stisykkel. La oss bare gjøre unna detaljene for dem som er ivrige. Dette er nøkkelpunktene for den nye sykkelen:
150mm vandring
160mm vandring foran
27,5-hjul
504wH batteri
Shimano Steps E8000 motor
Sykkelen har fått navnet Heckler. For de uinnvidde så er ikke dette navnet nytt i Santa Cruz-familien. Leter du i arkivet over sykkelmerkets modeller vil du finne tidligere versjoner (helt tilbake i 1996), men da med enklere demperoppheng og et helt annet utseende. I den nye stisykkelen sin har Santa Cruz åpenbart tatt designmessig utgangspunkt i de siste modellene som er sluppet, som Tallboy og Bronson. VPP-opphenget med lavtliggende linker har dog blitt justert for at man gjerne ofte blir sittende å tråkke der man vanligvis ville stått og tråkket med en umotorisert sykkel.
Når det kommer til hjulstørrelser, er det litt mer ulikt hva produsentene velger å gjøre. Noen går for sykler med 29-tommer hjul foran og bak, andre velger såkalte «mullet»-løsninger med 27,5-tommer hjul bak og 29-tommer hjul foran, mens andre går for et rent 27,5-oppsett. Santa Cruz har gjort sistnevnte, og syklene kommer utstyrt med store, 2,6 tommer brede dekk.
Når de først elsyklene begynte å komme var de gjerne ikke så lekne og håndterbare som umotoriserte sykler, men de aller fleste produsentene har nå justert seg inn mot en geometri som ikke avviker alt for mye. Santa Cruz følger trenden, og en modell i large har følgende nøkkelpunkter: (se komplett geometritabell nedenfor)
Reach: 465 mm
Stack: 620 mm
Styrevinkel: 65,5 grader
Seterørsvinkel: 76 grader
Akselavstand: 1237 mm
Kjedestagslengde: 445mm
Rammen for den nye modellen vil enn så lenge kun være tilgjengelig som CC-versjon, altså Santa Cruz´dyreste karbontype. Om det ikke bare er rammen som står for lav vekt, så skal toppmodellen angivelig veie ned mot 21 kilo. Størrelsene går helt fra small til dobbel XL, så ryttere rundt to meters høyde vil ha bra med spillerom. Det vi derimot ikke ser av pressebildene, er justerbare kjedestag og justerbar geometri som på blant annet Tallboy.
Noen ville kanskje forventet av et high-end merke som Santa Cruz en egenutviklet motor eller lignende, men amerikanerne har altså valgt å basere seg på Shimano sitt gjennomprøvde Steps-system. Batteriet er integrert i rammen, men skal kunne fjernes ved hjelp av en nøkkelfri løsning. Bryteren til Shimano er en av de mer elegante på markedet, og lar seg fint kombinere med alskens heve/senkepinner. Displayet kjenner vi også igjen fra før, med tydelig skjerm som viser assistanse-nivå, batteritid og mer.
Modeller
Den nye Heckleren er tilgjengelig i fire modeller. Felles for dem alle er at de har motor fra Shimano, og drivverk fra SRAM. Santa Cruz har aldri hatt rykte på seg for å være et billig-merke, og med følgende veiledende priser er det lite som tyder på at det kommer til å endre seg. Selv om toppmodellen ikke nærmer seg Specialized sin luksusutgave av nye Turbo Levo SL, er vi fortsatt på solid bruktbil-nivå:
R KIT 70 000 kroner
S KIT 80 000 kroner
XO1 KIT 100 000 kroner
XX1 KIT 135 000 kroner
Syklene er tilgjengelig for salg fortløpende.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.