NY SPECTRAL:ON: Canyons nye el-stisykkel har integrert batteri og karbonramme.
Lesetid: 5 minutter
Canyons elsykkel for stisykling, Spectral:On har ikke vært på markedet mer enn to år. Nå kommer de likevel med en helt ny versjon. I tillegg lanserer de en mindre grov motorisert stisykkel i Neuron:On.
Spectral:On var allerede i gjeldende versjon en god elsykkel med gode terrengegenskaper. Men som vi påpeker i vår test av den fra i vinter, så er den litt gammeldags med utenpåliggende batteri og ganske konservativ geometri. Oppdateringen kommer begge disse tingene i møte, til en viss grad. I tillegg kommer nå Spectral:On med frontramme i karbon.
Den nye modellen er mye tightere enn forgjengeren rent visuelt. Geometrien er på de fleste viktige parameter uendret sammenlignet med forgjengeren, men Canyon har valgt å øke kjedestagslengden med fem millimeter og dermed akselavstanden noe, på den nye modellen.
Styrevinkelen er ørlite grann slakere, 66,5 grader mot 66,8 grader på forrige generasjon. Ikke noe revolusjon der altså. Rammelengden (reach) og rammehøyden (stack) beholdes lik som på forgjengeren, noe som er litt rart, gitt den rivende utviklingen på sykkelgeometri de siste 3-4 årene. Størrelse Large har rammelengde på 465 mm, mens Medium har 445 mm lang frontramme.
Det som også er likt på den nye sammenlignet med forrige generasjon Spectral:On er at den kommer satt opp med stort 29er forhjul og mindre 27,5-tommers bakhjul. Også Shimano Steps E8000-motoren beholdes.
Lettere
Karbonrammen sparer over en kilo vekt. Noe som er imponerende. Spectral:On var allerede i forrige generasjon blant de lettere elsyklene med tilsvarende vandring. Toppmodellen Spectral:On CF 9.0 er nå oppgitt til å veie 21,6 kilo, sammenlignet med 22,7 kilo som var vekten på tilsvarende modell tidligere.
Canyon sier i pressemeldingen om Spectral:On at det integrerte batteriet er med på å senke tyngdepunktet noe. Dette skal igjen gi bedre svingegenskaper i terrenget.
Canyon har også laget Spectral:On for å være en real grov stisykkel, nesten i den kategorien vi vil kalle endurosykkel. Den har 150 mm vandring foran og bak, men kommer satt opp med store 203mm bremseskiver og firestempels bremser, samt enten Fox 36, eller RockShox Lyric-gaffel.
Begge gaflene er den respektive produsentens stiveste og kraftigste. Sykkelen kommer også utstyrt med navboss i stål, for å takle det ekstra momentet en elsykkel gir i drivverket. Dekkene er både brede og ekstra forsterket for å tåle ordentlig hardkjør og den ekstra belastningen en tung elsykkel gir.
Våre elsykkel-tester viser at en halvkilo fra eller til spiller liten rolle for en elsykkel egenskaper, men kan bety mye når det kommer hvor mye juling dekkene tåler. Spectral:On kommer satt opp med 2,5-dekk foran og 2,6-dekk som standard.
Fjærraten for bakhjulsdempingen er også justert i forhold til forgjengeren. Canyon skriver at den nye sykkelen har en mer lineær fjærrate enn forgjengeren, noe som vil gjøre det enklere for syklister på flere nivåer å bruke all tilgjengelig vandring.
Med dingse-lader
Canyon har en tendens til å nerde litt ekstra på noen detaljer, og gjør ofte ting litt annerledes enn andre produsenter. På nye Spectral:On får vi det spesielle SD:ON-setet som også kom på forrige generasjon. Dette setet har en liten spoiler i bakkant som gjør det enklere å sitte på setet opp de bratte klatringene du kun klarer med motorhjelp.
Styret på den nye sykkelen består av integrert styre og stem, mye likt Syncros-styret som står på noen av de dyrere Scott-syklene.
Canyon forteller at styret er valgt da det tillater fullstendig integrert føring av ledninger fra motorbryterne. Dette rydder opp styret en del. En siste detalj Canyon inkluderer er en ekstra ladeport på overrøret. Her kan du lade action-kameraet, mobilen, GPSen eller andre gadgets du måtte ønske å toppe opp med batteri mens du er ute på tur.
Av-og-på-bryteren for motoren er nå flyttet fra battereit og opp til overrøret, bak ladeporten. Likt det vi har sett på andre Shimano-utstyrte elsykler fra f.eks Whyte og GT tidligere.
Spectral:On vil komme i tre utstyrsnivåer og en jente-modell. Alle med Shimano-drivverk og motor.
Ny Canyon Spectral:On
Shimano Steps E8000 motor
Integrert batteri på 504 Wh
Karbon frontramme
Styrevinkel på 66,5 grader
Setevinkel: 74,5 grader
Rammelengde i størrelse large: 465 mm
Kjedestagslengde på 435 mm
Mer lineær fjærrate
Vandringsmengde f/b: 150/150 mm
Hjulstørrelse: 29/27,5
Kan ikke brukes med fjærdemper bak
Integrert styre og stem i karbon
Stemlengde: 50 mm på alle størrelse
Styrebredde 780 mm på M-L-XL, 760 mm på S
Vekt: Fra 21,6 kilo
Modeller og priser inkludert MVA
Spectral:On CF 9.0: 73 500 kroner
Spectral:On CF 8.0: 58 750 kroner
Spectral:On CF 7.0: 48 250 kroner
Spectral:On CF 7.0 WMN: 48 250 kroner
Også ny Neuron:ON
Samtidig som Canyon lanserer sin nye grove elsykkel, lanserer de også en oppgradering av en kortbeinte stisykkelen Neuron:On. Neuron:ON er som navnet tilsier en motorisert utgave av langtur-stisykkelen Neuron.
Neuron:On kommer med 130 mm vandring foran og bak, integrert Shimano Steps E8000-motor og tilhørende batteri. Rammen er laget av aluminium.
Canyon satser på et litt annet publikum med Neuron:On enn med Spectral:On. Ikke bare er Neuron:On kun tilgjengelig i aluminium, den kommer også satt opp med litt rimeligere utstyrspakker enn storesøsteren Spectral:On.
Også på Neuron:On er hovedforskjellen fra forgjengeren det integrerte batteriet. I følge Canyon gjør det sykkelen finere, i tillegg til at det gjør rammen stivere, sammenlignet med forgjengeren.
Nye Neuron:On kommer med lik geometri som forgjengeren. I størrelsen fra medium og oppover kommer Neuron:On med 29er-hjul, mens de to minste størrelsen S og XS kommer med 27,5-tommers hjul. Alle modellene har plass til hele 2,6-tommers breie dekk.
Også Neuron:On kommer med ladeport fremst på overrøret og av-og-på-bryter på samme sted.
Ny Canyon Neuron:On
Shimano Steps E8000 motor
Integrert batteri på 504 Wh
aluminiumsramme
Styrevinkel på 67,5 grader
Setevinkel: 74,5 grader (75 på S og XS)
Rammelengde i størrelse large: 455 mm
Kjedestagslengde på 440 mm (435 på S og XS)
Vandringsmengde f/b: 130/130 mm
Hjulstørrelse: 29 (27,5 på S og XS
Kan ikke brukes med fjærdemper bak
Stemlengde: 50 mm på M-XL, 60 på S og XS
Styrebredde 760 mm på M-L-XL, 740 mm på S
Vekt: Fra 22,9 kilo
Modeller og priser inkludert MVA
Neuron:On 9.0: 47 250 kroner
Neuron:On 8.0: 42 000 kroner
Neuron:On 7.0: 38 750 kroner
Neuron:On 7.0 WMN: 38 750 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.