Specializeds nye Levo elsykkel er laget etter malen fra den ferske Stumpjumper EVO-sykkelen. E-Mtb-en har fått mer avansert elektronikk og modernisert og progressiv geometri.
NY SPECIALIZED LEVO: 2021-modellen av Specialized Levo har 150 mm vandring bak og 160 mm foran. Motoren yter 90 Nm og batteriet er på 700 Wh
Lesetid: 6 minutter
Specializeds nye Levo er en kraftig videreutvikling av deres tidligere Levo-modeller.
Den allsidige elektriske stisykkelen tar med lærdom og inspirasjon fra flere av Specialized andre stisykler.
Nye Levo er åpenbart inspirert av den manuelle stisykkelen Stumpjumper EVO som Specialized lanserte i fjor høst. Levo er også inspirert av modellen Enduro, som er Specialized sin mest rendyrkede enduro-sykkel. I tillegg ser vi også tydelige likhetstrekk mellom lettvekts-elsykkelen Levo SL og nye Levo. Også versting-elsykkelen Kenevo har inspirert elementer på nye Levo.
Kjente elementer som rammekonstruksjonen med den såkalte side arm-forsterkningen langs bakdemperen er på plass på Levo som på Specializeds andre stisykler.
La oss ta for oss faktaene først.
Nye Specialized Turbo Levo kommer med 150 mm vandring bak og 160 mm vandring foran. Motoren er Specializeds egen Turbo Full Power 2.2-motor som yter 90 Nm dreiemoment og opptil 565 watt. Integrert i underrøret på karbonramma finner vi et batteri på hele 700 Wh.
Geometrien på den nye elsykkelen er ganske lik som den til Stumpjumper EVO. Men på Levo har Specialized valgt et såkalt mullet-oppsett. Altså et hockey-sveis-oppsett med party in the back, ensbetydende med 29er-hjul foran og 27,5-tommers bak.
Med et litt mindre bakhjul har Specialized kunnet korte ned kjedestagene litt ekstra - noe som ofte har vært en utfordring på elsykler.
Nye Levo har en reach oppgitt til 475 mm i størrelse S4 med styrevinkelen i midterste nivå og krankhøyden i lav innstilling.
Tilsvarende mål på Stumpjumper EVO er 468 mm. Kjedestagene på Levo er oppgitt til 441 mm - to millimeter kortere enn de 443 mm lange kjedestagene Stumpjumper EVO er utstyrt med.
Også fjærrate og hjulbane for Levo er lignende som på Stumpjumper EVO, men tilpasset den ekstra tyngden og det litt annerledes bruksmønsteret en elsykkel får sammenlignet med en manuell stisykkel.
Akkurat som Stumpjumper EVO har Levo nå justerbar geometri som både lar deg justere styrevinkelen i tre nivåer og krankhøyden i to nivåer. Til sammen gir dette seks forskjellige geometrier - alt etter hva du ønsker å bruke sykkelen til og hvordan du liker å sykle.
Styrevinkelen kan altså justeres fra superslake 63 grader til ganske så slake 65,5 grader. For å justere styrevinkelen må du bytte styrelagerkopper akkurat som på Stumpjumper EVO.
Motoren er bedre integrert i karbonramma og bedre beskyttet mot slag fra undersiden og mot vann. Et nytt lokk over ladekontakten skal sikre at vann ikke trenger inn til elektronikken.
Elektronikken er også noe Specialized har videreutviklet mye sammenlignet med både forrige generasjon Levo og Levo SL.
Nye Levo har et display integrert i overrøret. Her var det tidligere bare en stolpe med LED-lys som beskrev batteritiden. Nå er displayet her en komplett sykkelcomputer med muligheten for å tilpasse skjermbilder og til og med parre med pulsmåler. Det nye displayet viser også gjenværende batteritid i prosent - altså mye mer nøyaktig enn en rad med streker. Computeren har også innebygget høydemåler.
Nye Levo har også muligheten til å motta oppgraderinger trådløst gjennom computeren, Turbo Control Unit, TCU som Specialized kaller den. Litt som Tesla altså. Motorens programvare kan derfor gi sykkelen nye egenskaper i fremtiden.
Den nye computeren gir deg også muligheten til å tune motorkraften i 10-prosents trinn for at du best mulig skal kunne tilpasse deg sykkelkompisenes formnivå, eller bare maksimere forholdet mellom kraft og batteritid.
Computeren gir også tilbakemeldinger på hvor mye kraft og batteri du bruker mens du sykler, slik at du kan legge deg til en mer batteriøkonomisk kjørestil.
Med 700 Wh batteri bør du likevel ha strøm til å gjennomføre ganske så ambisiøse stiturer.
Specialized anslår at du i
ECO-modus med 35 prosent motorkraft har nok strøm til 2000-2500 høydemeter eller 50-70 km og 3,5 til 5 timer.
I Trail-modus som gir deg 35 prosent akselerasjonskraft, men 100 % toppnivå anslår Specialized batteritiden til 1500-2000 hm/30-50km/2-3 timer.
I høyeste nivå - Turbo-modus vil du kunne frese opp 1000-1500 hm/25-45 km/1,5-2,5 timer
Akkurat som på forrige generasjon Levo og Levo SL kan du bruke Specialized sin egen Mission Control App til å finjustere motornivået, både akselerasjonskraft og maks-hjelp og til å legge inn ruter slik at sykkelen selv kan sikre at du har nok strøm til å klare hele runden.
Modellene:
I første omgang kommer nye Levo kun på S-works og Pro-nivå. Begge er satt opp med toppdemper fra Fox og topp-drivverk fra SRAM.
Specialized Turbo Levo S-works med AXS har blitt priset til 164 999 kroner
Specialized Turbo Levo Pro koster 134 999 kroner.
Og ja, du kan få en fin bruktbil for den samme prisen. En tre år gammel E-Golf f.eks vil koste omtrent det samme som Specializeds nye toppmodell. Men du kan ikke ta med deg en E-Golf på stiene i marka.
Sykkelen
Vi har fått ørlite førstehånds-erfaring med den første Turbo Levo 2021 S-Works som er i Norge. Vi har veid den inn på vår egen vekt til 22,9 kilo.
S-Works-modellen kommer utstyrt med det aller beste og dyreste du kan se for deg å utstyre en slik sykkel med.
SRAM XX1 AXS trådløst drivverk med tilhørende trådløs senkepinne fra Rock Shox.
Demperne fra Fox er den gigantiske 38 Factory-gaffelen i front og en Fox Float X2 bak.
Sykkelen er satt opp med Specialized sine egne Roval Traverse SL karbonhjul og 2,6-tommers breie dekk, også dem fra Specialized. Eliminator Grid Trail T7 bak og Butcher Trail Grid T7 foran.
Vi merker oss at Specialized har vært smarte å satt opp sykkelen med 160 mm korte krankarmer. Dette gjør det enkelt å trå pedalene rundt og dermed holde motoren i gang nesten uansett terreng og underlag.
Vi har fått prøve sykkelen i det som Specialized kaller størrelse S4. Dette tilsvarer Large, og passer syklister på hver side av 180 cm. Specialized mener deres størrelsessystem, som de også bruker på Enduro og Stimpjumper, basert på ønskede egenskaper, dekker bedre moderne terrengsyklisters behov. Nye Levo kommer uansett i seks størrelser fra S1 og opp til S6. Se geometri-tabellen over for alle mål på alle størrelsene.
På vår korte prøvetur på gjørmete og delvis isdekte stier i Oslo-området fikk vi raskt følelsen av at Specialized igjen har fått til tuningen av motoren slik at den gir deg kraft på en veldig naturlig måte.
Sykkelens egenskaper som sykkel minner veldig om Stumpjumper EVO, selv om den ekstra vekten er klart følbar under hopping og manøvrering. Rammelengden føles ikke påfallende lang og balansen over sykkelen er veldig god. Den nye computeren er en vesentlig oppgradering i forhold til tidligere. Betjeningsknappene til motoren er fortsatt de beste i bransjen. De er lette å treffe uten å ta øynene bort fra stien og de er robuste og kompakte. En tredje knapp oppå styret veksler vinduer på computeren.
Vi kommer tilbake med mer detaljer om kjøreopplevelsen snarlig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.