Den nye Trek Rail+ skal gi deg både lang rekkevidde, rikelig med vandring og har inkorporert flere av Treks justeringsmuligheter. Her er det du må vite om femte generasjon av sykkelen.
OPPGRADERT: Trek har lansert den femte generasjonen av Rail+. Foto: Trek
Lesetid: 2 minutter
Trek har truffet bra med sine sykler i de forskjellige elsykkel-kategoriene de siste årene. Den billigere Marlin+ 8 funker til alt mulig, mens Fuel EX E 8 med aluminiumsramme gir mye for pengene for en lettere elektrisk stisykkel.
Rail+ er laget for en del grovere stisykling enn de to ovennevnte, og med sin femte generasjon av sykkelen har Trek gjort sykkelen mer kapabel.
Blant annet har de økt vandringen til 160 mm både foran og bak, som skiller den litt mer fra Fuel EX E og nærmere endurosykkelen Slash+.
Sykkelen kommer med Bosch sin nyeste Performance Line CX-motor, som har et dreiemoment på 85Nm.
Rail+ kommer med nye Bosch PowerTube, hvor batterikapasiteten er økt fra 750wh til 800wh, mens vekten på batteriet er 3,9 kg, kontra 4,3 kg på den forrige generasjonen.
Batteriet skal kunne gi deg en rekkevidde på opp til syv timer. Skulle du ønske å spare enda mer vekt kan du bytte til et 600wh batteri, som veier 3 kg.
Skulle du derimot ønske mer rekkevidde kan du få ytterligere 250wh med Bosch PowerMore.
Rail+ har flere av Treks velkjente justeringsmuligheter. Mino Link gjør at du kan endre fra krankhushøyde på 338 mm og styrerørsvinkel på 64,5 grader til krankhushøyde på 345 mm og styrerørsvinkel på 65 grader.
Du kan også justere styrerørsvinkelen én grad brattere eller slakere ved å kjøpe ekstra styrelagerkopper separat, uten at det gjør noe med krankhushøyden.
En flip chip i demperopphenget justerer hvor progressiv bakdemperen skal være og gir bedre utnyttelse av demperen i tøffere terreng.
Med tanke på geometrien er det få endringer. Sykkelen kommer med 29 tommer hjul på alle modeller, bortsett fra på Small-rammer, som har 27,5 tommer hjul både foran og bak.
Sykkelen kommer i både aluminium og karbon-varianter. Toppmodellen oppgis til å ha en vekt på 23,98 kg, mens innstegsmodellen Rail+ 5 har en oppgitt vekt på 25,28 kg.
Knut skriver om norske profiler, ritt både innenlands og utenlands, folk og sykkelmiljøet. Har du tips til en sak Knut bør skrive? Send ham gjerne en e-post!
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.