Tyske Bosch er markedsleder på elmotorer for elsykler. Deres Performance CX-motor er den sterkeste motoren de leverer og brukes både i bysykler, lastesykler og på terrengsykler som her.
TYSK: Bosch Performance CX finner du på Moustache Samedi Race 8 og Trek Powerfly LT 7 Plus
Bosch Performance CX
Bosch Performance CX
Maks dreiemoment: 75 Nm
Batteristørrelse: 300 Wh, 400 Wh og 500 Wh
Nivåer: 4+off: Turbo, eMtb, Tour, Eco
Vekt: <4,0 kilo
Bosch Performance CX kommer i noen forskjellige konfigurasjoner avhengig av bruksområde.
Terrengsykkelvarianten av Bosch Performance CX vi har testet her kommer med pluss og minus-knapper på venstre side av styret.
I knappekonsollen er det integrert en liten skjerm som viser hvilken innstilling du har motoren i, hvor fort du sykler og hvor mye batteri du har igjen.
Bosch Performance CX har fire nivåer på motor-hjelp:
TURBO: Mest motorkraft og raskest akselerasjon.
eMTB: Innstilling som tilpasser motorkraften etter pedalkraften på en mer dynamisk måte enn Turbo-innstillingen. Dette gir lengre batteritid og mindre kraft når du ikke trenger eller ønsker det.
TOUR: Langturinnstilling som gir lang batterivarighet, men samtidig godt med kraft i motbakkene.
ECO: Sparemodus som gir lite kraft, men lang batteritid. Skal omtrent veie opp for elsykkelens ekstra vekt i forhold til en vanlig sykkel, men ikke særlig mer.
OFF: Ingen hjelp i det hele tatt. Sykkelen må tråkkes som en vanlig sykkel.
Bosch Performance CX er populær hos sykkelprodusentene da den har standardiserte fester for selve motoren og er relativt lett å integrere i et eksisterende sykkeldesign. Bosch Performance CX er ikke innkapslet på samme måte som noen av de andre motorene og har standard-batteri som ikke lar seg bygge helt inn i rammen uten videre.
Kraften er jevn og sterk, og brukervennligheten oppleves som god. Det er lett å ta av batteriet for lading, og også lett å lade batteriet på elsykkelen. Bosch Performance CX bruker et veldig lite tannhjul på kranken, noe som i teorien kan øke slitasjen på kjede og tannhjul noe. Justeringsknappene for motoren er lette å betjene, men er helt flate.
Dette gjør dem litt vanskelig å skille fra hverandre i fart med hansker på.
Motorens fire nivåer er bra. Vi følte at Tour-modus ga mer enn nok kraft i de fleste tilfeller i terrenget, mens eMTB-innstillingen akselererte såpass kvikt at det kunne skape problemer i teknisk terreng. Denne innstillingen skal tilpasse seg kjørestilen din, men vi følte likevel at den var litt i overkant hissig i akselerasjonene.
Turbo-innstillingen drar hardt og raskt i motbakkene, men føles for kvikk i krevende terreng. Bosch tilbyr batterier både med 300 Wh, 400 Wh og 500 Wh. Det finnes også forskjellige display til Bosch Performance CX, fra det enkle testet på syklene her, til toppcomputeren Nyon som har integrert GPS med kart.
Bosch oppgir at Performance CX har et maks moment på 75 Nm og at den er i stand til å gi 300 prosent support ved behov - altså gi deg det tredobbelte av den watten du selv leverer. Tråkker du 200 watt i en bratt motbakke kan Bosch Performance CX gi deg ytterligere 400 watt med assistanse ved behov.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.