Orbeas nye elsykkel veier knapt mer enn en vanlig stisykkel. Den spanske produsenten har spesialtilpasset Shimanos nye motor for å spare vekt og for gi sykkelen bedre batterikapasitet. Orbea sier deres nye eMTB er mindre el og mer sykkel. (Oppdatert med norske priser.)
SLANKE LINJER: Med Shimanos nye RS8-motor og helintegrert batteri i underrøret ser Orbea Rise ut som en vanlig stisykkel
Lesetid: 6 minutter
Orbea Rise ser ut som en vanlig stisykkel. Den kommer med 140 mm vandring bak og enten 140 eller 150 mm foran.
Orbea har tatt utgangspunkt i Shimanos nye RS8-motor, men laget sin egen elektronikk til denne og tilpasset motoren til lavere maks-kraft. Dette skal ha gjort motoren noe lettere enn Shimanos standard-motor, som allerede er den letteste fullkraft-motoren på markedet. Orbea har dratt ned maks-kraften i motoren fra 85 Nm til 60 Nm.
Orbea kaller sine tilpasninger for RS, Rider Synergy, og hevder at deres motor-tune skal gi en mer naturlig sykkelfølelsen enn med standard Shimano-motor.
Akkurat som vi har spådd tidligere, går utviklingen mot at stisykler med el-motor blir mer og mer som vanlige stisykler. Om ikke lenge vil stisykler med el-motor, som Orbea Rise være standarden, mens ikke-motoriserte stisykler er sykler for en mindre nisje med entusiaster, som ikke ønsker motor-hjelp.
Med Rise tar Orbea opp kampen med Specialized Turbo Levo SL og i mindre grad Lapierre sine E-Zesty med Fazua-motor. Canyons nyeste elsykler har også nesten usynlig motorintegrering, men motor med full kraft og vekt.
Ved å skru ned maks-momentet i motoren kan Orbea hente ut lenger varighet fra det helintegrerte batteriet i underrøret. Dette skal gi 360 Wh, 40 Wh mer enn Specializeds batteri på Levo SL. Batteriet skal veie så lite som 2,1 kilo.
Orbea har gitt Rise to forskjellige motorprofiler, som du kan veksle mellom i en tilhørende mobil-app. I hver profil har du fortsatt Shimanos forskjellige motornivåer å veksle mellom, men profilene dikterer mengden assistanse i de forskjellige nivåene.
At batteriet er helt innkapslet i underrøret har også latt Orbea spare vekt på selve sykkelramma, ved at de ikke har trengt å forsterke underrøret for å få på plass luker og åpninger der du kan ta batteriet ut av sykkelen.
Ønsker du enda større batterikapasitet kan du putte en rekkeviddeforlenger i flaskeholderen. Denne gir deg 252 Wh ekstra. Med 612 Wh tilsammen skal Orbea Rise kunne gi deg plenty med drahjelp i både fem og seks timer.
Som komplett sykkel skal Orbea Rise LTD veie så lite som 16,9 kilo.
I følge Orbea skal ikke det at de har tatt av litt av maks-kraften fra motoren føre til lite krefter og slapp følelse. Orbea har tunet motoren slik at den fungerer bedre i tråkkfrekvenser som er mer naturlige for stisyklister å holde. Mens f.eks Fazua-motorer trives best med lav tråkkfrekvens, kommer Orbea sin spesialtilpassa RS8-motor best til sin rett med tråkkfrekvens mellom 70 og 90 tråkk per minutt.
Dette gjør at motoren skal være bedre på å gi deg kraften du ønsker, når du faktisk trenger den, og ikke bruke opp masse krefter i brå akselerasjoner og i situasjoner der du egentlig ikke trenger så mye hjelp.
Orbea sier at maks hjelpekraft kommer når du ønsker det og uten forsinkelse eller motstand i motorens drivverk. Hjelpekraften er også tettere koblet opp mot den kraften du selv putter ned i pedalene, enn på andre elsykler, i følge Orbea.
Orbea hevder at den mer dynamiske kraft-porsjoneringen fører til at sykkelen henter ut 50% mer rekkevidde av batteriet enn en standard full-kraft motor. Dette skal bety at Rise sitt 360Wh batteri gir like god rekkevidde som en standard Bosch CX-motor, eller Shimano Steps E8000-motor med 540Wh.
Rise er inntil videre kun tilgjengelig med karbonramme. I følge Orbea skal ramma veie 2300 gram, uten bakdemper, batteri og motor. Til forskjell fra Orbeas andre stisykler, Rallon og Occam får ikke Rise det ekstra staget langs bakdemperen. En løsning vi også har sett på Specialized sine stisykler, inkludert deres helt nye Stumpjumper og Stumpumper EVO.
Som komplett sykkel skal Orbea Rise LTD veie så lite som 16,9 kilo. Specialized Turbo Levo SL veier til sammenligning fra 17,3 kilo for den letteste, rådyre S-Works-modellen. Lapierre sin E-Zesty med vesentlig svakere Fazua-motor veier over 19 kilo. De fleste andre el-terrengsykler med tilsvarende vandring og bruksområde veier mellom 22 og 25 kilo med fullkraftmotorer.
Det tjukke underrrøret med det innkapslede batteriet skal gjøre rammen mer enn stiv nok.
Rise kommer i varianter med Fox 36-gaffel, noe som kanskje vil matche manges forventninger til en robust stisykkel med hjelpemotor bedre enn Fox sin spinklere 34-gaffel.
Orbea Rise får et bakhjulsoppheng som gir 140 mm vandring. Opphenget har et ledd rundt selve bakakslingen, likt det vi ser på Treks sykler og på sykler med Dave Weagles Split Pivot, f.eks sykler fra DeVinci og Salsa.
Rise kommer kun med 29-tommers hjul og er satt opp fra start med 2,4-tommers brede dekk.
Orbea har valgt å gjemme bort flere av de åpenbare el-sykkel-funksjonene vi er vant til å se på el-terrengsykler. Rise har av/på-knappen gjemt bort nederst på seterøret og kommer helt uten display til motoren.
Shimanos små elektroniske brytere på styrets venstreside lar deg veksle mellom motoren forskjellige nivåer. Ønsker du å følge med på informasjon fra motoren kan du pare sykkelen med en standard-computer fra Garmin, Wahoo, Bryton eller andre som tar inn blåtann-signaler. Også dette er tilsvarende som på Specialized sin Levo SL.
Geometrien på Orbea Rise er helt i tråd med gjeldende trender for stisykler med middels mye vandring. Avhengig av om du velger en modell med 140 mm gaffel eller 150 mm er Rise middels slak i styrevinkelen, over middels lang i frontramma og litt over middels bratt i setevinkelen.
Med 150 mm gaffel er styrevinkelen 65,5 grader, setevinkelen er oppgitt til 76,5 grader og rammelengden i størrelse large er oppgitt til 469 mm. Med 140 mm blir vinklene en halv grad brattere og rammelengden 5 mm lengre.
Kjedestagslengden er oppgitt til 445 mm på alle størrelser. Ikke kortest i klassen, men relativt kort for elsykler å være, samtidig som det blr være langt nok til å gjøre sykkelen stabil og trygg i grove utforkjøringer og lett å holde på sporet i bratte klatringer.
Sammenlignet med Specialized Levo SL er Orbea Rise litt lengre, har litt slakere styrevinkel og litt brattere setevinkel - mer progressiv altså.
Orbea Rise kommer i fire versjoner, alle kan tilpasses ytterligere i Orbeas eget custom-program MYO, der du både kan velge farge og endre noe av utstyret på sykkelen. Det er Unaas som forhandler Orbea i Norge. Vi oppdaterer saken så fort vi har norske priser.
Orbea Rise LTD
Gaffel: Fox 34 Float Factory 140mm FIT4 3-position
Bakdemper: Fox Float DPS Factory 3-position adjust
Bremser: Shimano XTR M9100
Drivverk: Shimano XTR M9100
Hjul: Race Face NEXT-SL TLR
Pris: 99 900 kroner
Orbea Rise Team
Gaffel: Fox 36 Float Factory 150mm Grip2
Bakdemper: Fox DPX2 Factory 3-position adjust Evol
Bremser: Shimano XTR M9120
Drivverk: Shimano XTR M9100
Hjul: Race Face TURBINE-R30 TLR
Pris: 93 500 kr
Orbea Rise M10
Gaffel: Fox 36 Float Factory 150mm Grip2
Bakdemper: Fox DPX2 Factory 3-position adjust Evol
Bremser: Shimano XT M8120
Drivverk: Shimano XT M8100
Hjul: Race Face TURBINE-R30 TLR
Pris: 77 500 kr
Orbea Rise M20
Gaffel: Fox 34 Float Performance 140mm 3-position
Bakdemper: Fox Float DPS Performance 3-position Evol
Bremser: Shimano M6100
Drivverk: Shimano SLX M7100
Hjul: Race Face AR 30c tubeless ready
Pris: 59 990 kr
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.