INSTINCT POWERPLAY: Rocky Mountains nye elsykkel har lettere, men like kraftig Dyname-motor som forgjengeren
Lesetid: 5 minutter
Det er fire år siden Rocky Mountain lanserte sin første elsykkel med Altitude Powerplay. Rocky Mountain valgte å ikke kjøpe motor fra Bosch eller Shimano, men utviklet heller sin egen motor med en lokal, kanadisk produsent.
De nye elsyklene Instinct Powerplay og Altitude Powerplay bruker Dyname 4.0-motoren til Rocky Mountain. Denne er lettere og mindre enn forgjengeren, samtidig som den beholder den bransjeledende kraften også forrige generasjon gjorde seg bemerket med.
Dyname 4.0-motoren byr på hele 108 Nm kraft og er i stand til øke kraften du putter ned i pedalene med opptil 350 prosent.
Rocky Mountain har også utstyrt syklene med nye store batterier på 720 Wh. De kan nå også taes ut av sykkelen for lading.
Den nye motoren er oppgitt å være 18 prosent lettere enn forgjengeren. Rocky Mountain mener deres motor gir den beste sykkelfølelsen på markedet. Den skal starte opp raskere og smidigere enn andre motorer, samtidig som den ikke skal fortsette å gi kraft etter at du selv har sluppet opp kraften på pedalene. Dette kan i noen tilfeller føre til at man får et dytt fra motoren ut hopp eller ut av svinger - Dyname 4.0-motoren skal unngå dette.
Rocky Mountain lanserer sine to e-mtb-modeller med nye motor og nye rammer. Både Altitude Powerplay og Instinct Powerplay er helt nye sykler.
Altitude Powerplay er en endurosykkel med 170 mm vandring foran og 160 mm bak.
Instinct Powerplay er en stisykkel med 150 mm vandring i front og 140 mm bak.
Både Altitude Powerplay og Instinct Powerplay har 29-tommers hjul.
De kommer begge i både aluminium- og karbon-versjoner.
Altitude har fått styrevinkel som kan justeres fra 63,5-64,3 grader og setevinkel fra 75,5-76,3.
Reach-målet på størrelse large er på 475-483 mm avhengig av plassering av Ride4-systemet.
Kjedestagslengden er på korte 439 mm.
Instinct har fått styrevinkel som kan justeres fra 64,2 - 64,95 grader og setevinkel fra 76,2-76,95 grader.
Reach-målet i størrelse large er på 482-491 mm.
Kjedestagslengden er på korte 436 mm.
Selvbestemte motornivåer
Motoren er tunet for å gi maks kraft med tråkkfrekvens rundt 85 rpm, en frekvens mange vil holde i krevende terreng. Motoren måler hele tiden kraften i tråkket direkte på kjedet og skal derfor være i stand til å finjustere kraften etter hvor hardt du tråkker.
Motoren styres nå fra en ny computer som er integrert i sykkelens overrør. Du kan programmere hjelpenivå slik du ønsker i computeren, og også opprette to forskjellige syklistprofiler som du kan lagre i sykkelen. Disse kan du bruke til forskjellig sykling - f.eks enduro-lik sykling på en profil og småkupert stisykling på den andre.
Fjernstyringen til motoren, altså knappene på styret, er nå blitt mindre og mer hendig. Den kan minne en del om Specializeds knappekonsoll, som vi i Terrengsykkel regner som den desidert beste på markedet, så langt.
Motorens utforming med et ekstra drivende trinsehjul over kranken har blitt endret noe siden forgjengeren. En kjedefører har blitt fjernet for å gjøre motoren mer stillegående enn forgjengeren. Rocky Mountain har også justert motorens utveksling slik at den går på lavere turtall, noe som skal gjøre den mindre støyende enn andre motorer.
Kraftig lader
Powerplay-syklene kan leveres med både 4 ampere-lader og 2-ampers lader. Med den kraftigste 4-ampers laderen kan du lade batteriet fra tomt til fullt på under 4 timer. Med 2-ampers laderen tar det dobbelt så langt tid.
Nytt demperoppheng
Da vi testet forrige generasjon Altitude Powerplay for drøye 2 år siden var vi begeistret over Rocky Mountain-sykkelens lekne geometri og gode demperoppheng. Rocky Mountain har videreutviklet begge deler på de nye Powerplay-modellene.
Fjærraten på Altitude er blitt gjort noe mer progressiv, mens hjulbanen har fått større radius med mer markant bakoverbevegelse for bakhjulet i begynnelsen av vandringen. Mengden såkalt anti-squat er blitt økt i begynnelsen av vandringen og redusert mot slutten av vandringen. Dette øker tråkkeffektiviteten i motbakke, samtidig som det frikobler vandringen fra pedalene mer i utforkjøringene.
Også Instinct har fått noe mer bakoverbevegelse i bakhjulsbanen og tilsvarende økning og reduksjon i anti-squat som Altitude. Fjærraten i opphenget på Instinct er så godt som likt som på forrige generasjon.
Demperopphenget på begge Powerplay-syklene har et relativt høy vippepunkt der bakrammen møter frontrammen. For å begrense kjedestrekket fra det mellomhøye vippepunktet har Powerplay-syklene et ekstra trinsehjul over kranken som kjedet går innom. Dette trinsehjulet er også koblet til motoren.
De nye syklene får også Rocky Mountains Ride4-system som lar deg finjustere geometrien ved å rotere selve demperfestet i vippearmen.
Rocky Mountain-importør VPG på Oppdal har lagt ut tre Altitude Powerplay-modeller til forhåndsbestilling.
Altitude A50 Powerplay til 70 000 kroner
Altitude A70 Powerplay til 75 000 kroner
Altitude C70 Powerplay til 87 000 kroner
Instinct-variantene er priset som følger:
Instinct Powerplay Carbon 90: 125 000 kroner
Instinct Powerplay Carbon 70: 90 000 kroner
Instinct Powerplay Alloy 70: 74 000 kroner
Instinct Powerplay Alloy 50: 65 000 kroner
Instinct Powerplay Alloy 30: 57 000 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.