MOTOR, SA DU? Spør deg selv; for noen år siden, ville du sett at denne sykkelen var motorisert? Santa Cruz Heckler SL er en av de slankeste elsyklene på markedet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Santa Cruz Heckler SL
Pris: 100 000 kroner
Vekt: 19,58 kilo, størrelse large, slangeløst oppsett, uten pedaler
Santa Cruz var på ingen måte først ute med elektriske stisykler. Om noe, så kom de vel heller litt sent til festen. Bullitt var den første ut, som var en rimelig grov kreasjon. Så kom stisykkelen Heckler, hvis navn er basert på en av de mer ikoniske stisyklene fra Santa Cruz back in the day. Den gang uten motor, riktignok.
Så kastet også Santa Cruz seg på lettvektskjøret høsten 2023, med Heckler SL. Som de to ekstra bokstavene til dels avslører, er det her snakk om en lettere type.
Boutiqué
Heckler SL har fått Fazua Ride 60-motoren. Den har vi også testet tidligere på Pivot Shuttle SL, og det er en såkalt lettvektsmotor, som gir deg maksimalt 60 newtonmeter dreiemoment, og 450 watt. Batteriet på Heckler SL er 430 watt-timer, men du kan montere en såkalt range extender, eller ekstrabatteri på denne motoren.
All elektronikk til side, så er det snakk om en ganske så typisk stisykkel fra Santa Cruz. Den kommer med 160 millimeter vandring foran, og rammen har 150 millimeter vandring. Sykkelen er (som mange andre el-stisykler) satt opp med 29-tommer hjul foran, og 27,5-tommer hjul bak.
100 000 kroner er ikke småpenger, og til denne summen er vel utstyrspakken som man kan forvente, om ikke ekstremt bra. Det viktigste er at det er prioritert både riktig og godt.
Et mekanisk GX-drivverk bidrar til å holde kostnaden på drivverk nede. I stedet er det prioritert gode dempere fra Rockshox som gir deg god kontroll i terrenget, og kraftige bremser fra SRAM. Brede felger satt opp slangeløst med dekk med godt volum er også en helt riktig prioritering på en sykkel det skal herjes med.
Santa Cruz Heckler SL ute på stien
Det er mye man kan henge seg opp i med en sykkel, men det som ofte skiller noen produsenter fra andre, er finish og kvalitetsfølelse, og da ikke nødvendigvis knyttet til pris.
Selvsagt, til prisen av en OK bruktbil så bør ting være bra, men det er ikke alltid en selvfølge. Men noe av det første vi merker ute på stien med Heckler SL, er hvor tight og godt bygget den er.
PIRK PIRK: En liten gummi-insert eller noe hadde gjort seg her for ledningen til motoren, men utover det er vaierføringen på Heckler SL pent lagt opp. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LAVT: Det som skjer, det skjer langt nede på denne sykkelen. Vaieren til bakgiret er elegant rutet forbi bakdemperen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
HØYT OG LAVT: En enkel skrue i demperopphenget lar deg justere geometrien. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Samme hvor mye det rister og slår er sykkelen nesten lydløs. Heckler SL er ikke enormt stor for størrelsen, og føles heller ikke veldig lang og godstog-aktig på Oslo-stiene.
VPP-opphenget ligger som klistra til underlaget, og sørger for kjærkomment grep både når det skal klatres oppover, men også svinges og herjes nedover. Bakkekontakten er nesten helt ekstrem, her er det lite glipptak å spore, og når det går i høy fart nedover gir demperopphenget en deilig progresjon - akkurat nok støtte til å holde deg stødig oppe, men samtidig ta unna de verste slagene. Code R-bremsene fra SRAM gir heldigvis plenty med stoppekraft, for denne sykkelen vil helst gå fort nedover.
Og det er i utforkjøringene vi kanskje synes Heckler SL skinner både best og mest. Med motor kan nesten alle komme seg opp det meste, men det er ofte i utforkjøringer og teknisk terreng hvor sykkelen må håndteres mye, at de store forskjellene på elsykler utmerker seg.
Her føles Heckler SL i stor grad som en umotorisert sykkel, og Santa Cruz har klart å bevare de gode egenskapene fra stisyklene deres vi har prøvd uten motor. Den er agil og kvikk, men uten å bli for nervøs. Balansen er mellom de ulike egenskapene er god.
Mullet-oppsettet oppleves riktig - det litt mindre bakhjulet gir en bra snert når trykket skal settes i svinger, og hele ekvipasjen skal manøvreres i trange partier i skogen. Det er ikke rart flere elsykkel-produsenter sverger til et slikt oppsett.
Hjul/Dekk: DT Swiss 370 nav, RaceFace AR Offset 30 felger. Maxxis Minion DHR II 2,4/Minion DHF 2,5 dekk
Drivverk: SRAM GX 1x12, Praxis eTor AL krank
Bremser: SRAM Code R, 200 mm bremseskiver
Vis mer
Du skal uansett presse på bra for å oppleve at Heckler SL kommer til kort på norske stier; den oppleves som mer enn kapabel nok.
Motoren gjør ikke mye ut av seg når det kommer til støy, og den er hvertfall ikke til visuell bry. De færreste uinnvidde vil mistenke dette for å være en elsykkel, når den ser så slank ut. I stedet for et display på ramma, har Fazua valgt å gjøre motorinformasjonen tilgjengelig gjennom diodelys på overrøret. Helt greit det, selv om vi heller ville sett et display med mer presis informasjon i prosent.
Vi vil uansett anbefale deg å gå inn med app og justere motoren nesten uansett hvilken motor du har, både for å optimalisere batteribruken, men også for å gjøre sykkelopplevelsen best mulig.
Bryteren på motoren er derimot et ankepunkt på denne sykkelen. Det er en stund siden denne motoren kom på markedet, og at Fazua ennå ikke har klart å lage en bedre bryter for å justere motorkraften, er litt merkelig. Det ene er kvalitetsfølelsen, den er rett og slett kjip.
Det andre er at bryteren ikke er spesielt god i bruk. Den er glatt, og lite taktil. Spesielt når det blir vått er det lite friksjon å spore, og det er et lite tydelig klikk når man trykker inn.
Flisespikkeri? Joda, men når andre produsenter klarer å lage brytere som både er enklere konstruert og bedre i bruk, mener vi Fazua må tilbake til tegnebrettet. Det positive er at bryteren ikke tar mye plass på styret, og ligger forholdsvis kompakt til.
Alternative sykler
Flere produsenter har kommet med lette elsykler i sortimentet de siste årene.
Hvis du nå derimot har lest denne testen og tenker at en slik lett elektrisk stisykkel ikke er noe for deg, bør du bare klikke deg hitover for å finne tester av en haug med andre elsykler med fullkraftsmotor.
Konklusjon
Santa Cruz Heckler SL er en skikkelig morsom og allsidig elektrisk stisykkel.
Kombinasjonen av en lett motor og en utstyrspakke og geometri som er spot on, gjør at du vanskelig kan gjøre feil med denne sykkelen hvis det eneste du vil er å ha det fett på sykkel i skogen.
Hvem er denne sykkelen for?
Stisyklister, enkelt og greit. Av el-stisyklene vi har hatt inne på test den senere tiden er dette en som raskt ble en favoritt. Dette er en sykkel som treffer stisykkelkategorien spot on, med en god vekting mellom både klatring, kupert terreng og utforkjøringer ikke minst.
Den er mer enn kapabel nok for det du klarer å dytte på den i det meste av norsk terreng, også de stedene hvor det er skikkelig røft.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.