Satser på elsykkelritt

Grenserittet utvider igjen, og denne gangen er det elsyklene som får sitt eget arrangement i rittet. Og barnets navn? Rett og slett sykkEL.

Sist oppdatert: 19. november 2014 kl 08.20
NÅ MED MOTOR: Grenserittet utvider rittilbudet og lanserer eget ritt for el-sykler i 2015. Foto: Grenserittet
NÅ MED MOTOR: Grenserittet utvider rittilbudet og lanserer eget ritt for el-sykler i 2015. Foto: Grenserittet
Lesetid: 3 minutter

Daglig leder i Grenserittet, Thor Fagereng, har klokketro på elsykkelrittet, og mener at Grenserittet med SykkEL nå vil favne enda bredere.

– Jeg har hele tiden ment at elsykkel kommer til å bli et tilskudd, og ikke som mange ser det, en måte å «degradere» sykkelsporten på. Min spådom er at det kommer til å bli eksplosjon for elsykler i årene som kommer, og Grenserittet har alltid ønsket å ligge i front for nytenkning, sier han ivrig.

– Med SykkEL åpner vi for helt nye deltakergrupper.
Dette gjelder fram for alt folk med ulike former for funksjonshemninger eller nedsatt fysisk kapasitet av annen grunn. Like godt som det gjelder de med dårlig generell kondisjon og med dårlig tro på egen kapasitet, for ikke å snakke om eldre mennesker som fortsatt har lyst til å være med der det skjer, sier Fagereng.

Les også: Test av elsykler til hverdags

Skal ha tilbud til alle
– Det er mange som har kjøpt seg elsykler og da skulle det vel bare mangle at vi ikke etablerer et rittilbud for dem, sier Ingvild Myhr, som er kommunikasjonsansvarlig og teknisk ansvarlig i Grenserittet. 

SykkEL arrangeres for første gang i 2015 og blir rundt 36km langt. Rittet starter i Prestebakke og følger samme trasé som Grenserittet MIDT og Grenserittet UNG med små modifikasjoner. I tillegg jobbes det også med en SykkEL-utgave uten tidtaking, kun på asfalt i og rundt Halden.

– Det er ikke alle detaljer som er helt spikret ennå, innrømmer Myhr.

Hun forklarer at løypa blant annet må prøvesykles med elsykkel først for å kvalitetssikre produktet og sørge for at løypa egner seg for elsyklene. 

Les også: Elsykkel fra Diamant

Stort potensial
Ideen om et elsykkelritt er noe Grenserittet har lekt med en stund, men nå blir det en realitet.

– Vi har måttet la det modnes litt og ikke minst utforske mulighetene og markedet. Men de reaksjonene vi har fått så langt har vært positive, sier Myhr til terrengsykkel.no.

Grenserittet syns elsykkelrittet sender riktige signaler om både helse og miljø, og håper at rittet kan treffe og trigge enda flere til å komme seg på hjul.

– Det er jo mye bedre for miljøet hvis folk bruker elsykler i stedet for bil. Med en liten motor får man litt hjelp, og det kan bidra til å senke terskelen for å begynne å sykle, sier Myhr.

– Men man må jo trå sjøl, også med en elsykkel, understreker hun.

Elsyklene kommer
Det er ingen tvil om at Grenserittet er på sporet av noe. Alle de store sykkelmerkene har raffinerte og sofistikerte elsykler i sine kataloger, og det er ikke snakk om bysykler med kurv på styret. Nå skal elsyklene ut på tur.

Da Terrengsykkel var på Eurobike-messen i Tyskland i høst, vrimlet det av freshe elsykler fullspekket for moro i terrenget. Her var fulldempede stisykler og endurosykler i alle prisklasser, og det tyske merket Haibike har rett og slett laget en motorisert utgave av alle sine sti- og endurosykler. Les mer om det i oktoberutgaven av Terrengsykkel. 

Grenserittet 2015
Grenserittet MIDT/UNG: 31. juli
Grenserittet BARN: 31. juli
Grenserittet 2015: 1. august
SykkEL: Detaljer kommer

Mer om Grenserittet 

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Publisert 19. november 2014 kl 08.20
Sist oppdatert 19. november 2014 kl 08.20

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen