Scott Axis eRide: Fulldempet elsykkel til jobbsykling
Scott Axis eRide FS er rigget for å frakte deg til kontoret. I fulldempet versjon er den også klar for røffere stisykling. Demper, motor, batteri og ledninger er elegant integrert i rammen.
FULLDEMPET BYSYKKEL: Scott Axis eRide er et realt transportmiddel for både urbane ærend og turer i skogen.
Lesetid: 4 minutter
Scott jobber med å gjøre sine nye elsykler til integrerte og komplette enheter mer enn en samling sykkeldeler. Nye Axis eRide er en bysykkel med hele 140 mm dempervandring foran og bak, samtidig som den er tilpasset transportbruk på vei og i terrenget.
Den avanserte elsykkelen, som minner veldig om el-stisykkelen Patron eRide som Scott lanserte i går, kan sees på som en langtursykkel for søken etter gode opplevelser eller et allsidig transportmiddel for urban bruk. Uansett hva du vil bruke den til så har den det siste av sykkelteknologi for å gjøre turen så bra som mulig.
Scott har bygget en råsterk Bosch CX BES3-motor inn i en kraftig aluminiumsramme. Motoren henger på selve rammekonstruksjonen og er monter loddrett for å gi ekstra plass til bakhjul, uten å gjøre sykkelen unødvendig lang.
Selve motoren har like egenskaper som terrengsykkelmotoren CX performance og tilbyr 85 nm med kraft og muligheten for å gi deg 340% av den kraften du selv legger ned i pedalene. Selve motoren veier bare 2,8 kilo.
Den fulldempede toppmodellen har også selve bakdemperen integrert i selve rammekonstruksjonen. Inne i overrøret sitter demperenheten som gir bakhjulet 140 mm vandring. Som på nær sagt alle fulldempede Scott-sykler er også Axis eRide FS utstyrt med Scotts egne Twinlock-løsning som lar deg låse demperen med en fjernkontroll på styret.
Fjernkontrollen gir deg også muligheten til å sette demperen i en mellomposisjon der den byr på mindre vandring og en strammere følelse. Dette kan være nyttig i bratte klatringer med dårlig feste, eller på underlag uten de store slagene.
Med elmotor på sykkelen er det liten grunn til ikke å unne seg komforten og sikkerheten god støtdemping kan gi. Det er en naturlig utvikling at også pendlesykler nå kommer med gode dempere og relativt lang vandring.
Vanlige motorsykler har selvfølgelig alltid hatt demping og ingen ville noensinne finne på lage en bil uten støtdempere. Dempingen har ikke bare sin funksjon i terrenget, men gir også økt veigrep og komfort på asfalt, grus, brostein og i urbant miljø forøvrig.
Vektøkningen som kommer med demping kontra stiv ramme spiller liten rolle når man har en sterk elmotor som kan hjelpe oss opp bakkene.
Fulldempede elsykler beregnet på urban bruk er da heller ikke helt nytt. Flere produsenter har lansert modeller med tilsvarende bruksområde og muligheter de siste årene.
F. eks kommer Trek Powerfly FS Equipped med tilsvarende løsninger for bagasjetransport og skjermer. Også de tyske elsykkelekspertene hos Riese und Müller har flere fulldempede transportsykler i katalogen.
Ønsker du ikke fordelene en fulldempet elsykkel kan by på, også i trafikken, kommer Axis eRide også i modeller med stiv bakramme.
Som på en stisykkel
Akkurat som stisykkelen Patron eRide, som Scott lanserte i går kommer Axis eRide med et gigantisk batteri som byr på hele 750 wh. Dette er helt integrert i rammens underrør, men kan enkelt taes ut ved behov.
Det store batteriet vil gi en rekkevidde på godt over 100 km på asfaltert vei og mye motorhjelp, eller noe mindre i terrenget og på full motorhjelp.
I tillegg til å integrere batteri, motor og bakdemper på ryddig vis har Scott satt opp Axis eRide med integrerte lys, både foran og bak, samt solid bagasjebærer og godt dekkende skjermer.
Bagasjebæreren er sertifisert til å takle 15 kilo. Frontlyset fra Supernova skal gi 600 lumens, og skal i følge Scott være synlig over 900 meter unna.
Sykkelen er også utstyrt med Bosch sitt avanserte Kiox-display. Dette er en fullverdig sykkelcomputer med blåtanntilkobling til telefonen din. Computeren har også GPS og kan lede deg helt frem til målet ved hjelp av turn-by-turn funksjonalitet.
Den måler selvfølgelig også avstand, fart og batteritilstand og mye mer.
Axis eRide FS er så klart den dyreste i kolleksjonen med en pris på et sted rundt 60 000 kroner (5999 euro)
Neste modell på stigen kommer både i herre og dame-versjon og vil koste et sted rundt 45 000 kroner (42 999 euro). Den rimeligste modellen kommer kun i herremodell og er priset til rundt 40 000 (3999 euro)
Apropos: Med lanseringen av Axis eRide henter Scott opp et modellnavn med en solid posisjon i terrengsykkelhistorien. På nittitallet var Diamond Back et av de mest ledende merket når det kom til terrengsykler. Deres Axis-modeller har vunnet alt fra OL-medaljer til verdenscupritt. Diamond Back finnes fortsatt som merke, men har ingen posisjon i terrengsykkelsporten lengre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.