Scott tar nå et kjempesteg på elsykkelmarkedet med en ny, superlett elsykkel: Lumen.
Det har gått en stund siden Scott først lanserte det superintegrerte designet på Scott Spark, som etterhvert også fant veien til Genius-plattformen som nylig ble relansert. Nå har de dratt det enda lenger, og puttet en motor inn i ramma.
Men først:
Dette må du vite om nye Scott Lumen:
130 millimeter vandring
Vekt helt ned mot 15,5 kilo for toppmodell
Lettvektsmotor fra TQ med 50 newtonmeter dreiemoment
360Wh integrert batteri
Mulighet for 160Wh ekstra batteri i flaskeholderfeste
Justerbar geometeri med angleset
Integrert display i overrør
Minimalistisk styrebryter
Integrert sagmåler
Størrelse S-M-L-XL
Lav vekt
Sveitserne i Scott har i mange år vært kjent for å lage lette sykler, og dette har de også tatt med seg inn i arbeidet med nye Scott Lumen. Med en oppgitt vekt som skal være rett under 15,5 kilo (for det vi må anta å være den dyreste toppmodellen), er dette blant de aller letteste elektriske stisyklene på markedet.
Spark er i utgangspunktet en rittsykkel, men også en rask stisykkel, og det er denne sykkelen Scott har tatt utgangspunkt i. Men her har det kommet til 10 millimeter ekstra vandring, for å gi enda bedre egenskaper utfor.
Utgangspunktet var Spark-plattformen og rammedesignet, og Scott har jobbet hardt for å holde volumet nede. For å få plass til motoren måtte bakdemperfestet flyttes og kjedestagslengden økes litt, men visuelt er det slående hvor lik Lumen er den umotoriserte varianten. Volumet på underrøret er bare økt minimalt for å få plass til batteriet.
Vurderer du å kjøpe elektrisk stisykkel for første gang? Dette må du vite!
Det kan være gode argumenter for å velge en lett elsykkel, og vi har testet flere elsykler med såkalt lettvekts-motor:
Motor og batteri
Motoren Scott har brukt på Lumen er den samme som vi så da Trek nylig slapp sin Fuel EX E - en lett motor fra TQ. Den har 50 newtonmeter dreiemoment, og et integrert batteri på 360Wh. Med Range Extender-batteriet man kan kjøpe i tillegg, kan du få opp til 520Wh, noe Scott mener skal holde til over 80 kilometer sykling. Dette tallet vil selvfølgelig være sterkt avhengig av hvor mye motorkraft du bruker, og hvor mye du selv legger i pedalene.
Som på Fuel EX E er også displayet pent integrert i overrøret, og det er en minimalistisk bryter på styret. Motoren kan både pares med smarttelefon og sykkelcomputer fra for eksempel Garmin.
Da vi testet TQ-motoren på Fuel EX E, lot vi oss spesielt imponere over hvor lydløs den var ute på stien.
Integrering, integrering, integrering
Det er ikke bare demperoppheng og motor som er integrert på denne sykkelen. Scott har også brukt mye tid på vaierføringen, som er rutet pent fra fronten. Som vanlig finner vi også TwinLoc-systemet, som lar deg endre demperkarakteristikk fra styret med en bryter.
Ellers er det sedvanlige ting som kjedestagsbeskyttelse, og et integrert verktøy. Scott har også funnet en smart løsning for å gjøre det mulig å ha to flaskeholdere på sykkelen. På flere elsykler gjør det store batteriet i underrøret at det ikke er mulig å ha flaskeholder der, men det har altså Scott klart å unngå. På bildene av den nye sykkelen ser vi også et smart hurtigkoblings-feste for å bytte ut den ene flaska med en såkalt Range Extender, eller ekstra batteri.
For norske syklister
Scott-importør Ramo melder om at de første syklene antakelig vil komme til landet i mars 2023, med følgende modeller/priser:
LUMEN eRIDE 900 - 119 990 kroner
LUMEN eRIDE 910 - 86 990 kroner
Dette er modellene som er sluppet av den nye Lumen eRide