KAMMERAT: Scotts nye Patron eRide byr på flott integrasjon av både bakdemper, motor, batteri, vaiere og ledninger
Lesetid: 6 minutter
Sveitsiske Scott er et av mer innovative merkene på markedet. De er ikke redde for å prøve nye ting i markedet. Etter oppkjøpet av et annet sveitsisk sykkelmerke, Bold, ser vi at Scott nå har gått i nye retninger designmessig.
Det første resultatet av Bold-oppkjøpet så vi tydelig da Scott lanserte den helt siste generasjonen av ritt- og stisykkelen Spark. Sykkelen med helt skjult bakdemper og mer vandring enn det som er vanlig på rittsykler har allerede tatt ett VM-gull og en andreplass i rundbaneverdenscupen.
Med nye Patron lanserer Scott en el-stisykkel som skal passe mellom sin groveste elsykkel Ransom eRide og den lettere og mer allsidige stisykkelen Genius eRide.
Enduro-elsykkel
Patron er med sine 160 mm vandring både foran og bak helt klart en sykkel som også vil fungere til grov nedoversykling og deltagelse i den stadig mer populære grenen i Europa, elsykkel-enduro.
I hjertet av nye Patron sitter en kruttsterk Bosch CX performance Line motor med 85 nM dreiemoment på topp og muligheten til gi 350% av den kraften du selv legger ned i pedalene.
Scott har plassert Bosch-motoren nærmest loddrett over krankpartiet, slik at den er godt beskyttet mot slag fra undersiden og vannsprut. Rammen går under motoren, også på undersiden slik at den holder motoren oppe med selve rammen, snarere enn at motoren er boltet fast på undersiden av rammekonstruksjonen.
Motoren er nesten helt kapslet inn, og har fått et lokk på oversiden med luftehull for å slippe ut varme og kondens.
Batteriet på hele 750 wh har Scott fått plass til inne i underrøret. De har konstruert underrøret som to rør utenpå hverandre. Det innerste røret passer perfekt til batteriet slik at dette ikke kan skrangle eller slå. Alle størrelsene av Patron vil komme med like stort batteri.
Selv om batteriet sitter tett omslunget av karbon oppe i underrøret kan du enkelt fiske det ut under kranken, uten bruk av verktøy. Et lokk holder batteriet på plass og sikrer mot sprut fra undersiden.
Scott oppgir at det store batteriet gir nok strøm til at du kan sykle 100 km eller 2000 høydemeter med motoren på Eco-nivå og omtrent halvparten av dette hvis du sykler med motoren i Turbo-modus hele veien.
Som vi vet er det helt umulig å angi rekkevidde for elsykkelbatterier da det vil avhenge veldig av hvor mye kraft du selv legger i pedalene, hvor bratt du sykler, hvor krevende underlaget er osv osv. 750 wh er likevel blant de største batteriene du kan få på en standard elsykkel. Specializeds nyeste Turbo Levo har til sammenligning et 700 wh stort batteri.
Integrert bakdemper
De fleste sykkelprodusenter integrerer nå batteriet i underrøret på elsyklene sine. På Scott Patron eRide er også bakdemperen gjemt helt bort. Bakdemperen ligger inne i overrøret. Her har den plass til å bevege seg litt opp og ned samtidig som den komprimeres.
Et lokk under overrøret gir enkel tilgang til demperens brytere og justeringer. Samtidig har Scott utstyrt Patron eRide med sin nå velkjente TwinLock-teknologi. Denne lar deg veksle mellom tre demperinnstillinger fra en spak på styret. Løsningen lar deg låse både gaffel og bakdemper i ett. I midtre stilling er gaffelen åpen, mens bakdemperen får redusert vandring og strammere fjærrate - Scott kaller det traction-mode og nivået er ment å gi bakdekket maks grep i tekniske klatringer og slakere stipartier. I åpen stilling er både gaffel og bakdemper helt frie og åpne for full vandring nedover.
Vi har tidligere ikke helt sett poenget med denne typen justering på en elsykkel med kraftig motor da det å stive av demperne i liten grad sparer syklist eller motor for krefter. Men noen liker den stramme følelsen det gir med stive dempere på transportetappene.
TwinLock-bryteren på styret har en ekstra bryter nederst for betjening av senkepinnen. Dette gjør det ganske enkelt å betjene både demper-bryter og senkepinnebryter i fart uten å bli helt forvirret - den triple spaken oppleves som mer brukervennlig enn løsningen vi sist testet på Canyon Lux TR for eksempel.
Med motor, batteri og bakdemper integrert i selve rammen er det bare vaierføringen som gjenstår. Med motorledninger, bremseslanger, senkepinnevaier, demperlås og på noen modeller også girvaier er det mye å holde styr på foran styret. Scott har valgt at alle vaiere og slanger som skal bakover på sykkelen går inn i stem og ramme tett oppunder det spesielle Syncros-styret. Vaieren til gaffellåsen og forbremseslangen går selvfølgelig ute i lufta. De dyreste Patron-variantene kommer med et styreoppsett der stem og styre er i en del.
Styreoppsettet på Scott Patron eRide byr også på et eget integrert computerfeste for Bosch Kiox-computeren. Bosch-motoren har også en ny styrebryter som monteres ute ved venstre holke. Denne kan brukes uten computeren, hvis man ønsker mindre informasjon på tur. Da vil styrebryteren gi batteriinformasjon ved hjelp av fargekodede LED-lys. Sykkelen kan enkelt kobles til telefonen med blåtann og du kan da velge å få informasjonen på telefonen i stedet for den fint integrerte, men avtagbare Kiox-computeren.
Patron eRide-syklene kommer også med egne skjermer. Bakskjermene har integrerte baklys. I tillegg er det lagt opp til montering av frontlys. Vaier fra batteriet er allerede trukket og et passende frontlys må bare plugges inn.
Scott er i pressemateriellet ganske sparsommelige med beskrivelsen av hvordan Patron eRide fungerer som terrengsykkel - altså hvordan kjøreegenskaper den har. De sier at dempingen tilbyr mer støtte enn på Genius eRide og noe mindre enn på Ransom eRide, samtidig sier de at deres sponsede endurosyklister vil bruke nye Patron i el-sykkel-enduro-konkurranser.
Geometrien er moderne, uten at den er superprogressiv. 65 grader styrevinkel og 76,9 graders setevinkel er paret med rammelengde/reach på 473,6 mm i størrelse large. Rammehøyden/stack er oppgitt til høye 651,3 mm. Høyere enn den allerede høye GT Force Carbon vi akkurat har testet.
Kjedestagslengden er oppgitt til lange 454 mm.
Målene tilsier en stabil sykkel med høy front og lang hekk. Kanskje vil dette gjøre den krevende å hoppe med, samtidig vil den lange hekken hjelpe med grepet i de bratte motbakkene du garantert kommer til å ville teste deg selv og sykkelen i.
Patron eRide har i følge Scott bedre batterikapasitet, bedre integrasjon og bedre oppkoblingsmuligheter enn deres andre el-terrengsykler.
Patron eRide kommer både i karbonvarianter og i rimeligere varianter med aluminiumsramme.
Den norske Scott-importøren Ramo oppgir følgende priser:
PATRON eRIDE
PATRON ERIDE 900 TUNED 109 990 kroner
PATRON ERIDE 900 99 990 kroner
PATRON ERIDE 910 86 990 kroner
PATRON ERIDE 920 ORANGE 76 990 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.