NY OG LETT: Voltage eRide fra Scott presser vekten ned, og skal samtidig være kapabel i grovt terreng. Foto: Scott.
Lesetid: 3 minutter
Scott lanserer en ny elektrisk stisykkel - navnet er Voltage eRide. Ved første øyekast kan den ligne mye på Lumen eRide fra samme produsent, men utover det er en del forskjeller.
«Terrengsyklistens terrrengsykkel» skal dette altså være, litt sånn løselig oversatt fra det vi har sett fra Scott.
Hva dette betyr vil kanskje være et definisjonsspørsmål fra syklist til syklist, men i dette konkrete tilfellet, er det snakk om en elektrisk stisykkel med 160 og 155 millimeter vandring foran og bak - det gjør at vi hvertfall kan kalle den en grov stisykkel.
Her finner du våre siste oppdaterte tester av elektriske stisykler.
Motor/drivverk
TQ Systems leverer motoren til denne sykkelen. Dette er en motor vi nå har prøvd flere ganger - vi har testet den på begge de to Fuel EX E-modellene vi har prøvd fra Trek.
Den er lett, og skal gi 50 newtonmeter dreiemoment, og har et batteri på 360 watt-timer.
Erfaringen derfra?
Det kan du lese i testene her og her, men kort oppsummert er den hvertfall stillegående.
Scott har, i likhet med mange andre sykkelprodusenter, valgt å utstyre denne sykkelen med en såkalt range extender - det vil si ekstra batteri - som du kan kjøpe i tillegg til sykkelen, og få 160 watt-timer ekstra, og dermed også økt rekkevidde.
Så lætt
Ja for la oss snakke litt om vekt.
Det er bare dager siden Cannondale lanserte sin nyeste elektriske stisykkel, Moterra SL. Den påsto de skulle være den letteste i verden, men da i klassen med fullkraftsmotor og stort batteri.
Nå stiller riktignok Voltage eRide i en litt annen klasse, siden det er andre motorspesifikasjoner, men vekten på de letteste (og følgelig dyreste, må vite) modellene, er imponerende uansett hva du sammenligner med.
SL Tuned-versjonen skal veie så lite som 17,9 kilo ut av eska, satt opp tubeless men uten range-extender. Selv den litt «rimeligere» Voltage eRide 920 veier 19,3 kilo. Med en prisdifferanse på 90 000 kroner opp til toppmodellen kan du da fortsatt få en ganske bra utstyrt elsykkel på sub-20 kilo, og fortsatt ha råd til en OK bruktbil.
Noe å tenke på der altså, hvis du er opptatt av vekt. Eller å spare penger, for den del.
Flere modeller
Det lanseres fire modeller av Voltage eRide, samt to Contessa (som lenge har vært navnet på dame-modellene fra Scott), Voltage.
Toppmodellen topper ut på vanvittige 179 900 kroner (jada, du leste riktig), mens innstegsmodellene Voltage eRide 920 og Contessa Voltage eRide 910 begynner på 89 990 kroner.
Scott-importør Ramo melder om at syklene vil være tilgjengelige i Norge i midten av april 2024.
Norske priser, Scott Voltage eRide:
VOLTAGE eRide 900 SL - 179 990 kroner
VOLTAGE eRide 900 TUNED - 149 990 kroner
VOLTAGE eRide 910 - 99 990 kroner
VOLTAGE eRide 920 - 89 990 kroner
CONTESSA VOLTAGE eRide 900 - 99 990 kroner
CONTESSA VOLTAGE eRide 910 - 89 990 kroner
Ramme og detaljer
De siste syklene fra Scott har hatt stor grad av integrering - mest i form av at bakdemperen er skjult i ramma. Det er den her også - ikke rent lite imponerende når det også skal være plass til et batteri og en motor i samme konstruksjon.
Tilgang til bakdemperen - og justering av denne, finnes under et lokk under krankhuset.
I tradisjonell Scott-ånd, finner du også en Twinloc-bryter som styrer Tracloc-funksjonen på bakdemperen, slik at du kan justere dempingen til ulike typer terreng.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.