Miljødirektoratet skal i sommer overvåke den førstnevnte strekningen, for å se på hvordan bruken av elsykkel påvirker bruksmønsteret av nasjonalparken til de som kommer.
Det er nå klart i en pressemelding fra Miljødirektoratet.
– Med elsykkel vil det bli enklere å komme seg lenger inn i verneområdene enn tidligere. Nå vil vi undersøke om åpningen for elsykkel påvirker hvor i området folk drar, og om ferdselen i verneområdet øker, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet i pressemeldingen.
Det er Norsk instistutt for naturforskning (NINA), som også har gjort andre studier rundt sykling, som har fått oppdraget med å gjøre overvåkningen. De skal gjøre overvåkningen ved hjelp av flere virkemidler.
– Målingene Nina gjennomfører skal til sammen peke på både positive og negative effekter av elsykling i Jotunheimen nasjonalpark. Spørreundersøkelse, observasjoner, automatiske tellere og data fra Strava-appen skal gi oss grundige svar på en rekke spørsmål knyttet til turen de besøkende er på, og hvordan de besøkende påvirker hverandre og naturen, sier prosjektleder Vegard Gundersen i NINA i pressemeldingen.
Blir det mer trafikk?
Et sentralt poeng i undersøkelsen, vil i følge Hambro i Miljødirektoratet være om områder som tidligere har fått lite besøk, nå får en stor økning i ferdsel.
– Nasjonalparkene våre byr på fantastiske naturopplevelser, og slik skal det fortsette å være. Overvåkingen i Jotunheimen vil gi oss viktig grunnlag for å vurdere hvordan elsykling påvirker omfanget av ferdsel i verneområder, sier miljødirektør Ellen Hambro.