Slik får du mest ut av motoren på din Specialized elsykkel
Specialized sine elsykkel-motorer kan du justere med Mission Control-appen. Her forklarer vi deg hvordan, og ikke minst hvorfor du bør ta deg tid til å gjøre det. Slik kan du får mer ut av elsykkelen din på tur.
SMARTERE BRUK AV ELSYKKEL: Hvis du tar deg tid til å fikle litt med Mission Control-appen, kan du få mer ut av elsykkelen din. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 5 minutter
Der andre produsenter av elsykler gjerne kjøper motorer og løsninger fra merker som Shimano, Bosch, Yamaha og andre, har Specialized gått langt i å utvikle egne motorer og tilbehør til disse.
De fleste moderne elektriske stisyklene fra Specialized kan brukes med en app som heter Mission Control.
Der kan du både justere motoren, og få tilgang til andre nyttige funksjoner.
Til korte stiturer på rundt 1,5 time pleier sjeldne batterikapasitet å være et problem.
Men hva hvis du vil på en lang dagstur? Eller på en tur med mer høydemeter enn du pleier?
Hvis motoren hele tiden gir deg mer assistanse enn du trenger selv på laveste assistansenivå, kaster du bort batterikapasitet.
Sykkelfølelse
Det som vi opplever er minst like viktig, er sykkelfølelse.
Elsykkelmotorer er som regel veldig kraftige, og kan gi deg enormt mye ekstra støtte, både på godt og vondt.
Den ekstra assistansen kan være det som akkurat får deg opp en klatring, men samtidig kan motoren sparke så hardt fra at du mister linja di, eller bommer på en stein.
Hvis du metodisk snirkler deg opp forbi steiner og røtter, og motoren sparker fra mer enn du ønsker, kan det ødelegge litt av sykkelopplevelsen.
Akkurat som med innstilling på dempere så finnes det ikke én universal innstilling som fungerer for alle - de fleste av oss har forskjellig utgangspunkt. Noen veier mer, noen veier mindre, noen har mye punch i beina, andre mindre.
Dermed er det et stort pluss på de motorene hvor det er mulig - at man kan finjustere assistansenivåene.
Appen
Appen heter Mission Control, som du kan laste ned til smart-telefonen din. Her får du tilgang til forskjellig informasjon, og oppsett.
Du kan bruke den som kart, du kan logge turen, du kan koble den opp mot din foretrukne (og kompatible GPS), og du kan justere motoren, slik vi skal se mer på i denne saken.
En annen spesiell og fiffig detalj, er at du kan sette opp en tur i appen med antatt lengde og høydemeter, og motoren vil selv automatisk disponere motorkraft slik at du skal unngå å gå tom for batteri
Koble til
Du begynner med å laste ned appen, og koble til sykkelen din.
Da må du ha en kode som enten står på en klistrelapp på sykkelen, eller som du må løsne kontrollenheten på overrøret for å finne.
Assistansenivåer
Vi ser at elsykkelleverandørene har ulike tilnærminger til assistansenivå, men de fleste har som regel mellom 3-5 forskjellige nivåer, med navn som gjenspeiler hvilken bruk de er tiltenkt.
Specialized har tre nivåer på sine elsykler; ECO, Trail og Turbo. På hvert nivå kan man justere både Support og Peak Power. Begge disse faktorene vil ha noe å si for hvordan motoren fungerer:
Support
Denne verdien definerer enkelt fortalt hvor mye du må bidra med selv av tråkking for å få tilgang til motorkraften.
Setter du denne verdien lavt, vil det enkelt forklart bety at du må tråkke mer selv for å få maksimalt ut av motoren.
Flere elsykkel-motorer er så kraftige at de lett kan føles litt for akselerasjonskraftige når det går oppover i teknisk terreng, så denne verdien vil være naturlig å justere ned.
Peak Power
Peak Power er enkelt forklart hvor mye av motorens kraft du vil ha tilgang til. Står denne verdien på 100%, vil du få maks kraft ut av den. Står den på 50%, vil du bare få ut halvparten.
Du får tilgang til justeringen ved å trykke på «Tune». Her går vi gjennom dem slik de kommer satt opp fra fabrikk.
ECO
ECO er det laveste assistansenivået, her er fabrikkinnstillingene 35/35% på Support og Peak Power.
Trail
Trail er neste nivå, her er fabrikkinnstillingene 60/60% på Support og Peak Power.
Turbo
Navnet er selvforklarende, men her er altså begge nivåene satt til maks. Dette er nivået du bruker når du vil ha maks assistanse og motorkraft.
Justering av nivåer
Som vi har vært inne på i saken om justering av Shimano EP8-motoren for elsykler, er det minst to gode grunner til å ta seg tid til å lage sine egne innstillinger for elsykkel-motoren.
Som på Shimano, kan du lage forskjellige presets, eller profiler som du kan velge mellom, hvis du for eksempel skal bruke elsykkelen både til stiturer men også til og fra jobb i ny og ne.
Generelt på el-stisykler vi har testet fra Specialized, både Turbo og Turbo SL-modeller, har assistansenivåene vært mer enn kraftige nok fra fabrikk.
Så kraftige, at vi som regel alltid har justert dem ned.
Til vanlig stisykling i Oslomarka har vi som regel kjørt disse verdiene:
ECO: 30/50
Trail: 45/100
Turbo: 100/100
Her er det ikke noe fasitsvar, vi kan bare anbefale deg å prøve deg fram.
Men et godt utgangspunkt vil være å justere minimum ECO og Trail ned noen hakk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.