Shimano EP8 er en av de beste og kraftigste motorene på elsykler på markedet. Men du kan også justere og tilpasse den slik at den blir enda bedre til din sykling.
KRAFTIG ELSYKKELMOTOR: Shimano EP8 er en kraftig motor til elektriske stisykler. Vi viser deg hvordan du kan få maksimal utnyttelse av den. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Motoren er en av de kraftigste på markedet, med et maksimalt dreiemoment på 85 newtonmeter. Batteriene som leveres fra Shimano til denne motoren, har henholdsvis 504 og 630 watt-timers kapasitet.
Det finnes også eksempler på større batterier, som det Pivot bruker i sin Shuttle fra produsenten Darfon – det har 726 watt-timer.
Appen
Ikke alle elsykkelmotorer kan styres via en app, men det kan de fleste Shimano EP8-motorer.
For å gjøre det, må du laste ned appen E-Tube Project, og registrere en bruker. Appen kan du bruke både til å kontrollere motorer og Di2-komponenter fra Shimano.
Assistansenivåer
Fra fabrikk kommer EP8-motoren med tre forhåndsinnstilte nivåer; ECO, Trail og Boost.
Har du kjøpt deg en elsykkel for by- og transportsykling vil kanskje begrepet Trail virke litt misvisende siden du neppe kommer til å sykle sti med en slik sykkel, men se bort i fra det.
ECO
Dette er det laveste assistansenivået, som ligger litt i navnets natur. Dette er modusen som vil spare mest batteri, og som gir deg «nok» assistanse til det meste.
Trail Trail er mellom-nivået på Shimano EP8-motoren. Til transportsykling er dette modusen mange velger å justere opp til når det kommer motbakker som normalt sett ville tilsi at du må jobbe skikkelig for å holde farten oppe.
Til stisykling er dette en modus du også gjerne bruker i lengre, bratte klatringer hvis ikke ECO blir kraftig nok.
Boost
Navnet levner liten tvil, her det snakk om maks assistanse fra første bevegelse. Her vil motoren kort fortalt gi deg tilgang på alle krefter den har tilgjengelig fra første tråkk.
Uansett om du skal opp den bratte kneika hjem fra jobb eller stupbratte bakker i marka, kan du neppe skylde på motoren hvis du ikke kommer opp med denne modusen aktivert.
Justering nivåer
Shimano EP8-motoren er både kraftig og bra rett ut av sykkelesken, men det virkelig fine med den er at den kan justeres av deg som syklist. Specialized har også en app til sine elsykkelmotorer, som heter Mission Control.
Vi er alle forskjellige syklister. Noen er tyngre, andre er lettere. Og avhengig av om du bare skal sykle sti, eller om du har en bysykkel, så vil behovet for assistanse variere. Ikke alle syklister kjøper elsykkel for å slippe helt å tråkke.
Derfor kan ett eller alle av assistansenivåene oppleves for kraftige, eller for svake.
Likeledes kan det være slik at du finner at ECO akkurat ikke er kraftig nok til enkelte partier, mens Trail blir for kraftig igjen. Da er det greit å kunne justere motoren slik du vil ha den.
Justeringen får du tilgang til ved å åpne appen på smarttelefonen din, og så skru på motoren. Da vil appen lete etter tilgjengelige sykler/motorer.
Der blir du møtt av skjermbildet
Når motoren er koblet til, vil du få en oversikt over de forskjellige komponentene i drivverket/motoren. Her kan du klikke deg inn på de forskjellige komponentene for å få informasjon og gjøre justeringer.
Trykk så på Assist. Da vil du komme inn i menyen hvor du kan justere de forskjellige nivåene.
Her kan du justere både hvor mange newtonmeter motoren skal gi maskimalt for nivået, hvor mye kraft den skal gi, og hvor raskt motoren skal agere når du begynner å trå.
Dra i slideren for å justere de ulike preferansene. Motoren kommer med en fabrikkinnstilling som du kan ta utgangspunkt i, og prøve deg frem.
Profiler
Du kan justere alle disse tre nivåene ulikt inn under to forskjellige profiler. Dette kan være hensiktsmessig om du bruker elsykkelen til flere typer turer. Du vil kanskje ha en annen type assistansenivå når du sykler til/fra jobb, enn når du drar på tur.
Du kan enkelt skifte mellom profilene i appen.
Oppdateringer
Motoren kan du også selv gjøre oppdateringer på.
Trykk på "Update" øverst i venstre hjørne på appen for å se tilgjengelige oppdateringer. Øverst til høyre finner du også fanen "Maintenance" eller vedlikehold, hvor du kan få opp status på batteriet, og eventuelle feilmeldinger.
Displayet
I appen kan du også trykke deg inn på displayet og velge hvilken informasjon du vil ha tilgjengelig.
Bryter
Bryteren bør du justere slik at den sitter så nærme holken på styret som mulig. Da blir det lett å flytte tommelen opp for å justere assistansenivået opp/ned.
I appen er det mulig å programmere knappene på bryteren til å fungere motsatt av fabrikkoppsett, eller flere andre funksjoner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.