Specialized er et av merkene som har satset tungt på utvikling av elsykler de siste årene. Best kjent for Terrengsykkels lesere er kanskje modellene Turbo Levo SL og Kenevo SL som i stor grad har vært med på å sette retningen for lette elsykler.
Nå lanserer Specialized en elsykkel helt i den andre enden av skalaen, Tero X - en fulldempet elsykkel laget for tursykling, med oppakning.
I motsetning til SL-modellene hvor det er jobbet hardt for å spare vekt og bevare allsidighet, ser Tero X ut til å være den rake motsetningen. Her er det fullkrafts-motor med store batterier, aluminiumsramme, integrerte fester for oppakning, skjermer og lys. På bildene av sykkelen ser vi at det er montert både toppturski og bikepackingvesker, så her er det lagt opp til at du skal kunne kombinere flere eventyr i én tur.
Stor rekkevidde
Tero X kommer med en Turbo Full Power 2.2-motor fra Specialized, og batteri på hele 710 watt-timer (den rimeligste utgaven har 530Wh), og dreiemoment opp mot 90 newtonmeter.
Specialized hevder det skal kunne gi deg inntil seks timer, eller 120 kilometer assistert sykling - dette vil selvfølgelig være avhengig av hvordan du bruker motoren og hvor mye innsats du legger ned selv.
Les også: Hvor mye batteri trenger man egentlig? Vi har testet en av de mest ekstreme elsyklene.
For de fleste elsykkelprodusentene står nå slaget om hvem som klarer å lage de beste motorene - og integrere dem best mulig. Motoren på Tero X kan du styre med Mission Control-appen til Specialized, hvor du både kan justere motoren, og sette på en tyverisikring - og sette opp Mastermind-enheten - skjermen som sitter på styret og gir deg informasjon om motoren og sykkelturen.
Motoren kommer med de tre modusene ECO, Sport og Turbo. Disse er forhåndsinnstilt fra fabrikk, men du kan altså bruke den nevnte appen til å justere nivåene.
Utstyrt for tur
Sykkelen kommer med aluminiumsramme, og er bygd rundt 130 millimeter vandring foran og 120 millimeter bak, i et enkelt single-pivot demperoppheng - og skal ha en mer oppreist sittestilling enn de mer stisykkel-rettede modellene til Specialized.
Tero X-fulldemperne kommer i tre forskjellige modeller, hvor alle er utstyrt med 12-delte terreng-grupper fra SRAM på drivverk og dempere fra SRAM-eide RockShox.
Hvem er den for?
Ut fra det vi vet så langt - er det antakelig en fin sykkel for dem som allerede sykler langs grusveier og kjerreveier i marka, men som vil ha litt mer komfort, og vil sette pris på muligheten til å pakke med seg litt mer utstyr.
Norske priser:
Turbo Tero X 4.0 - 47.000 kroner
Turbo Tero X 5.0 - 57.000 kroner
Turbo Tero X 6.0 - 68.000 kroner