Specialized Tero X skal gi deg økt rekkevidde til tursyklingen

Specializeds nyeste elsykkel er rettet mot bikepackere og tursyklister som helst vil bruke sykkelen til eventyr med oppakning - med litt ekstra motorhjelp.

Sist oppdatert: 28. februar 2023 kl 18.02
specialized tero x elsykkel
MULTISPORT: Tero X skal kunne la deg ta med mye utstyr på tur. Foto: Specialized.
Lesetid: 3 minutter

Specialized er et av merkene som har satset tungt på utvikling av elsykler de siste årene. Best kjent for Terrengsykkels lesere er kanskje modellene Turbo Levo SL og Kenevo SL som i stor grad har vært med på å sette retningen for lette elsykler.

Nå lanserer Specialized en elsykkel helt i den andre enden av skalaen, Tero X - en fulldempet elsykkel laget for tursykling, med oppakning.

I motsetning til SL-modellene hvor det er jobbet hardt for å spare vekt og bevare allsidighet, ser Tero X ut til å være den rake motsetningen. Her er det fullkrafts-motor med store batterier, aluminiumsramme, integrerte fester for oppakning, skjermer og lys. På bildene av sykkelen ser vi at det er montert både toppturski og bikepackingvesker, så her er det lagt opp til at du skal kunne kombinere flere eventyr i én tur.

Stor rekkevidde

Tero X kommer med en Turbo Full Power 2.2-motor fra Specialized, og batteri på hele 710 watt-timer (den rimeligste utgaven har 530Wh), og dreiemoment opp mot 90 newtonmeter.

Specialized hevder det skal kunne gi deg inntil seks timer, eller 120 kilometer assistert sykling - dette vil selvfølgelig være avhengig av hvordan du bruker motoren og hvor mye innsats du legger ned selv.

For de fleste elsykkelprodusentene står nå slaget om hvem som klarer å lage de beste motorene - og integrere dem best mulig. Motoren på Tero X kan du styre med Mission Control-appen til Specialized, hvor du både kan justere motoren, og sette på en tyverisikring - og sette opp Mastermind-enheten - skjermen som sitter på styret og gir deg informasjon om motoren og sykkelturen.

Motoren kommer med de tre modusene ECO, Sport og Turbo. Disse er forhåndsinnstilt fra fabrikk, men du kan altså bruke den nevnte appen til å justere nivåene.

Utstyrt for tur

Sykkelen kommer med aluminiumsramme, og er bygd rundt 130 millimeter vandring foran og 120 millimeter bak, i et enkelt single-pivot demperoppheng - og skal ha en mer oppreist sittestilling enn de mer stisykkel-rettede modellene til Specialized.

Tero X-fulldemperne kommer i tre forskjellige modeller, hvor alle er utstyrt med 12-delte terreng-grupper fra SRAM på drivverk og dempere fra SRAM-eide RockShox.

specialized tero x priser
Foto: Specialized.

Hvem er den for?

Ut fra det vi vet så langt - er det antakelig en fin sykkel for dem som allerede sykler langs grusveier og kjerreveier i marka, men som vil ha litt mer komfort, og vil sette pris på muligheten til å pakke med seg litt mer utstyr.

Norske priser:

  • Turbo Tero X 4.0 - 47.000 kroner

  • Turbo Tero X 5.0 - 57.000 kroner

  • Turbo Tero X 6.0 - 68.000 kroner

Publisert 28. februar 2023 kl 18.02
Sist oppdatert 28. februar 2023 kl 18.02

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen