DUNDERBEIST: Det skal helst gå både fort og hardt for seg med denne sykkelen. Men blir det for mye Møllers tran med denne på sti? Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Specialized Kenevo SL2 Expert
Pris: 113 000 kroner
Vekt: 19,6 kilo (størrelse S4, med slanger, uten pedaler, veid av oss)
Den første generasjonen Kenevo blåste oss litt av banen da den kom. Kombinasjonen av mye vandring, veldig lav vekt og analogsykkel-aktige egenskaper vi nesten ikke hadde prøvd maken til, var grunnen til det.
Det er risikabelt å kødde med en vinneroppskrift. Men det har nå Specialized valgt å gjøre, og SL 2-generasjonen av denne sykkelen ble lansert i 2023.
Vi fikk en Expert-utgave av sykkelen på test. Ikke den dyreste, men også langt i fra den rimeligste, der den klokker inn på 113 000 kroner i skrivende stund.
Grunnlaget er mye av det samme. Det er fortsatt snakk om en slags enduro-aktig elsykkel med 170 millimeter vandring foran og bak. Sykkelen er bygget rundt 29-tommer hjul, og ramma har flere justeringsmuligheter når det kommer til geometri. Du kan både justere styrevinkelen ved hjelp av å bytte noen kopper i styrelageret, og med to enkle skruer i bakramma kan du heve eller senke kranken.
Finishen er som den pleier å være på Specialized-sykler; både gjennomført og god. Men uavhengig av hvilket merke det er; til over 100 000 kroner skulle det også bare mangle. Slanger og ledninger er pent rutet. SWAT-verktøy er også på plass, noe som selvfølgelig er en bonus.
At sykkelen har trådløst drivverk hjelper både på finish og funskjon. Det nye Transmission-drivverket fra SRAM, her i en GX-variant, har vi tidligere testet til stor fornøyelse.
Mer kraft enn før
Mye av nyheten ligger i motoren. Specialized var blant de første ute med såkalte SL-motorer eller lettvektsmotorer om du vil, og dette er andre generasjon. Motoren er den samme som står på andre generasjons Levo SL, som vi også har testet.
Og det er her Specialized virkelig skiller seg ut. Motorintegrasjonen er helt på toppen av hva sykkelbransjen klarer å levere i 2024. Motoren er stillegående. Den har intuitive moduser fra fabrikk, uansett om du kjører den i standard-nivåene eller microtune, og hvis du skulle ønske å tune motoren selv, gjøres det såre enkelt med en av de beste og mest intuitive appene.
SL1.2-motoren har mer dreiemoment enn den forrige; nå har den 50 newtonmeter, som skal være 43% mer enn SL1.1-motoren. Det leveres maks 320 watt fra batteriet som også har 320 watt-timer kapasitet.
Er du sulten på noen ekstra kilometer, kan du også kjøpe Specialized sin Range-Extender som gir deg 160 ekstra watt-timer.
RYDDIG OPPLEGG: Slanger og ledninger er pent rutet gjennom ramma. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STRAMT OPPSETT: Trådløse gir bidrar til lite rot i cockpit. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TA-TA!: Integrert verktøy: så absolutt et pluss. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
The need for speed
La det bare være klart;
Dette er en sykkel som er bygget for fart. Å sitte og dasse rundt i småkupert terreng på denne sykkelen er på grensen til kjedelig. Dette er ikke en enkel stisykkel, dette er en grov endurosykkel, med geometri vi til dels finner på utforsykler, med motor.
Det er når vi finner de bratteste partiene med litt åpne, store linjer at denne sykkelen begynner å lette på sløret for hva den er god for. Men et annet spørsmål som da dukker opp, er hva en selv er god for.
For dette er en sånn type sykkel som er råere jo mer du tør å presse den. Å bare forholde seg passivt og bremsende i utforkjøringer vil ikke utløse det potensialet som ligger i denne sykkelen. Og undertegnede skal ikke skryte på seg å være den råeste i utforkjøringene.
Der sykkelen virkelig skinner, er på de litt åpne strekkene hvor farten går opp, og steiner og røtter kommer mot deg i sånn fart at du ikke helt har tid til å ta stilling til alt.
I trange, bratte partier med skarpe svinger i Lillomarka og Nordmarka, er det litt mer en følelse av at man må levere inn skriftlig søknad for å svinge.
Her er nok også størrelsen et moment - undertegnede er 178 centimeter og pleier vanligvis å finne seg til rette på S4 fra Specialized, men kunne nok fint hatt en S3 i denne sykkelen, for å få litt mer snert ut av den.
Det krever med andre ord litt mer av deg som rytter, men når det svarer, så svarer det også noe så innmari. Sykkelen er nærmest perfekt balansert mellom å være stiv og tilgivende samtidig. Og jo mer du presser den i svinger, hopper inn i rotpartier og slenger bakenden rundt, jo morsommere blir det. Dette er ikke en sykkel du trives med å bare være passasjer på.
Den ekstremt slake styrevinkelen og den lange akselavstanden er med på å gjøre den stabil i høy fart, men gjør også at den ikke responderer veldig bra hvis farten er lav og svingene er skarpe.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float X2 Performance Elite
Gaffel: Fox Float 38 Grip2
Motor: Specialized 1.2 SL Custom Rx Trail Tuned
Batteri: Specialized SL1-320Wh
Styre/stem: Specialized Trail 800 mm styre, Specialized alu stem
Når vi tester elsykler, det være seg de med fullkraftsmotor eller de lette, så er oppfatningen vår den samme; de syklene hvor vi glemmer at det er en elsykkel vi sitter på, er ofte dem vi liker best.
Kenevo SL2 sorterer definitivt i denne kategorien. Vekten er såppas lav at vi ikke tenker nevneverdig over det når det går nedover. Og responsen fra motoren er så flytende og intuitiv at vi nesten glemmer at den er der. Ikke bråker den heller.
Så hvem er den for?
Vi kan se for oss:
Du er endurosyklist, og sykler enten ritt med elektrisk endurosykkel, eller er på utkikk etter et redskap som kan gjøre treningsarbeidet mer tidseffektivt og målretta.
Du bor, eller frekventerer til steder hvor det primært foregår shuttlebasert sykling, men vil ikke være helt låst til å bruke bilen eller være avhengig av shuttleassistanse.
Du sykler primært kun for å lete etter lange og harde utforkjøringer, og ser egentlig kun på resten av syklingen som et nødvendig onde for å komme til toppen.
LAVT TYNGDEPUNKT: Både bakdemper og det meste av svingpunkter er plassert så lavt som mulig for å senke sykkelens tyngdepunkt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ELEKTRONISK: GX-nivå er godt nok for de fleste. Og på en sykkel hvor det kanskje det er litt høyere sjans for mekanisk trøbbel, er det vel greit å ikke ha det dyreste bakgiret, hvis uhellet skulle være ute? Foto: Kristoffer H. Kippernes.
JUSTERING: Bakdemperen gir deg flere justeringsmuligheter. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative sykler
Det er ikke mange sykler som er direkte sammenlignbare med Kenevo. Det vil si sykler som har mye vandring og lav vekt.
Men hvis du ser etter skikkelig grove elsykler som kan være gode treningsredskap til enduro og grov stisykling, har vi testet flere alternativer som har fullkraftsmotorer. Blant annet:
Hvis du synes konseptet med lettvektsmotor virker spennende, men det ikke frister med tanken på så mye vandring, så finnes det en hel haug med gode alternativer.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.