Specialized treffer bra med egentilpasset motor og super stisykkelgeometri. Prisen er høy, noe den flotte karbonrammen må ta litt skyld for. Vi tester Specialized Turbo Levo Comp Carbon.
Specialized Turbo Levo er inne i sin andre generasjon og deler nå mange rammedetaljer med fjorårets nye Stumpjumper.
Turbo Levo Comp Carbon står kanskje et stykke ned på Specializeds elsykkelhylle, men den er likevel den desidert dyreste sykkelen i denne testen.
Mye av overprisen på Specialized Turbo Levo Comp Carbon kan tilskrives den lekre karbonramma, som sømløst integrerer motoren som Specialized har utviklet i samarbeid med tyske Brose. Ramma har integrert batteriet i underrøret, men du kan relativt lett ta batteriet ut for å lade det i leiligheten når du bor i femte etasje uten heis.
På papiret fremstår ikke Specialized Turbo Levo Comp Carbon som så godt utstyrt som prisen tilsier, iberegnet den ekstra kostnaden til karbonramme. Men Specialized er gode til å prioritere komponenter som er viktige for den kategorien sykler det gjelder. Så også her. Turbo Levo Comp Carbon kommer med kraftige dekk og bremser.
Specialized Turbo Levo Comp Carbon kommer med relativt gode demperenheter, selv om vi gjerne kunne ha ønsket oss en kraftigere gaffel. I tillegg har Specialized valgt å sette opp Turbo Levo Camp Carbon med kraftige 29er-hjul med brede felger. Hjulstørrelsen gjør mindre av seg med motor enn uten, men større hjuldiameter med mindre død gummi gir mer snert i sykkelfølelsen og gir sykkelen en kvikkere og mer letthåndterlig følelse.
På en sykkel til 70 000 forventer vi en del mer enn et 11-delt NX-drivverk uten mulighet for å skifte mer enn ett gir om gangen, men det kan hende Specialized også har gjort dette bevisst, av andre grunner enn ren kostnadskutting. Under sykling på elsyklene i denne testen ble det raskt klart at kraftig motor mer enn kompenserer for manglende girutvalg.
Det at du ikke kan gire mer enn ett gir om gangen kan også være med på å idiotsikre drivverket mot overivrige girskift med nok kraft i motoren til å ryke både kjeder og bakgir. Specialized sin motor er spesialtunet med egenutviklet programvare. Den gir nest mest moment av motorene i denne testen, mer enn 10 prosent mer enn den neste på lista.
Rocky Mountain-sykkelen er oppgitt til å ha mye høyere dreiemoment enn Specialized Turbo Levo Comp Carbon, men det oppleves ikke slik i bruk.
I tillegg gir Specialized-motoren også mest assistanse av alle. I Shuttle-modus, som er Specializeds topp-stilling på motoren, kan den røde karbonsleden yte mer enn 400 prosent av det du selv legger ned i pedalene. Vi lærte oss fort å bruke motoren aktivt i teknisk terreng. Korte tilslag i pedalen gir solid fremdrift og hjelper deg raskt ut av kniper mellom steiner eller nedi søkk i terreng.
Specializeds motor har kun tre nivåer, men du kan til gjengjeld justere alle nivåene med den enkle mobilappen. Her kan du både justere akselerasjon og maksassistanse. Du kan også legge inn en planlagt runde slik at sykkelen selv hjelper deg med å porsjonere ut kraft slik at du har batteri hele veien.
Men en kraftig og smart motor ville ikke vært nok hvis sykkelen ikke fungerer i de situasjonene der du ikke trenger eller ønsker assistanse, som i utforkjøringer og stisykling i høy fart. Specialized Turbo Levo Comp Carbon leverer også her. Den lave vekten og den fine stisykkelgeometrien gjør at du fort glemmer at du drar på snaue ti kilo ekstra nedover skråningene.
Passe lang rammelengde, god rammehøyde, korte kjedestag og middels slake vinkler fungerer supert sammen med de store og kvikke hjulene. Specialized Turbo Levo Comp Carbon lar seg hoppe og manøvrere akkurat slik du ville ha gjort det med en umotorisert stisykkel. Det effektive demperopphenget, som egentlig har lite å si i terreng der motoren drar, gir grep, trygghet og komfort nedover.
Den litt slankere gaffelen er en spesiell elsykkelversjon som har kraftigere innerbein og kronerør – og dette gjør at gaffelen matcher sine kraftigere storesøsken når det kommer til presisjon og stivhet. Under testingen følte vi ikke at gaffelen bremset oss noe.
Specialized beviser igjen med sin Turbo Levo Comp Carbon at de er mestere på kategoritolkning. De kombi- nerer bransjens kraftigste motor med topp sykkelfølelse og kjøreegenskaper – alt i en brukervennlig pakke som i tillegg er til forveksling lik en vanlig stisykkel rent utseendemessig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.