LIKE BRA? Karbon-varianten av denne sykkelen tok oss med storm. Så for rundt 20 000 kroner mindre, går du glipp av all moroa, eller er det håp for aluminium? Foto: Snorre Veggan.
Ser man sykkelhistorien i en stor sammenheng, har det meste av den teknologiske utviklingen vært ganske eksplosiv de siste årene, og da spesielt på elsykler.
Det kan kanskje føles som lenge siden de første elsyklene kom, men det er ikke mange årene, og bare spesielt de siste årene har utviklingen vært ekstrem.
En åpenbar utfordring med elsykler er den ekstra vekten de får av motoren og batteriet. Derfor var det ikke så rart at flere produsenter begynte å se på løsninger for å lage lettere sykler.
Specialized var blant dem som virkelig tok dette på alvor, og de satte en helt egen standard da de i 2020 slapp sin Turbo Levo SL.
Spol fort fram til 2024, og Specialized har rukket å slippe sin andre utgave av sykkelen. Først kom den bare med karbonramme, men omsider ble også modellen med aluminiumsramme sluppet, og denne er egentlig vel så interessant.
Hvorfor, spør du kanskje?
Jo: pris, pris og pris. Alt har blitt dyrere, også sykler, og en rasende effektiv måte å spare penger på når du skal handle sykkel, er å kjøpe en som har aluminiumsramme i stedet for karbonramme.
I det konkrete tilfellet vi har her, er det også ganske mye penger å spare. Sykkelen vår har nemlig bortimot identisk utstyrspakke med Levo SL Comp med karbonramme, men koster altså rundt 20 000 kroner mindre. Det er ikke småpenger.
LITT EKSTRA: Med Range-Extender kan du skvise litt ekstra ut av turene dine. Foto: Kristoffer H. Kippernes
FLAPP: En liten gummisak holder gjørme og skitt unna åpne hulrom på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
JUSTERBART: Å kunne sette styrevinkelen i tre forskjellige innstillinger er hvertfall ingen ulempe. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Men så er ikke denne sykkelen billig, isolert sett.
81 000 kroner er mye penger. Og for den prisen får du sånn cirka som forventet, men heller ikke en vanvittig bra utstyrspakke. Utstyret er derimot hensiktsmessig - og godt prioritert.
SRAM NX-drivverk gir deg 1x12-funksjonalitet til en lav pris. SRAM Code R-bremser pleier også å være et trygt valg. Ellers er komponentlisten preget av utstyr fra Specialized selv. Både kontaktpunkter, hjul, dekk og andre detaljer står de for selv.
En maktdemonstrasjon av en motor
Det var selve motoren og integrasjonen av den som gjorde at Specialized virkelig skilte seg ut med Levo SL når den ble lansert første gang.
Specialized ga seg ikke der, og har videreutviklet SL-motoren. Den har vi skrevet om masse her, men la oss ta for oss hvordan dette fungerer ute i skogen.
Selv har jeg blitt en fan av å bruke Specialized sin Micro-tune. Kort fortalt er det en måte å styre motoren på. I stedet for å bruke de tre forhåndsdefinerte nivåene ECO, Trail og Turbo, kan du styre motoren i ti trinn, angitt i prosent. Dette gjør det veldig enkelt å justere bittelitt opp eller ned hvor mye assistanse du vil ha.
Vi har gjentatte ganger minnet om at brukervennlighet er viktig, og det er her Specialized treffer så innmari blink. Ønsker du å justere motoren selv, gjør du det i en intuitiv app. Det er et eget kapittel. Men det beste er hvordan man nesten glemmer at motoren er der. Lyd er det lite å spore av. Den lave vekten gjør at vi mer enn ofte glemmer at vi sitter på en elsykkel. Og kontrollbryteren er så liten og bra utformet at alt av justering går hundre prosent på automatikk og uten feiltrykk.
Den (nesten) ubeskrivelige X-faktoren
Mange av en sykkels egenskaper både kan, og bør forklares med tall. Som regel finner man gode forklaringer på det aller meste man kjenner på med en sykkel.
Og det er da også tilfellet her.
Det som derimot er vanskelig å forklare med ord, er hvordan alt dette spiller sammen. For det er samspillet mellom alle komponentene og balansen i sykkelen som bare gjør dette til en helt latterlig morsom stisykkel.
Når denne vårens test-runder var unnagjort, var det denne sykkelen vi gang på gang hadde mest lyst til å ta med ut på tur.
Hvorfor? Fordi den bare er så inni granskogen morsom, intuitiv og leken. I bunnen av omtrent alle utforkjøringer ble det stopp for å highfive og hyle.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Bakdemper: Fox Float Performance Series
Gaffel: Fox Float 36 Rhythm
Motor: Specialized 1.2 SL Custom Rx Trail Tuned
Batteri: Specialized SL1-320
Styre/stem: Specialized 780 mm styre, Specialized stem
Det er en klisjé like tynnslitt som tilliten til enkelte norske politikere, men sykkelen føles bare som en forlengelse av deg selv.
Du trenger ikke bruke unødig mye krefter på å komme deg verken opp eller ned, og balansen i sykkelen er helt rå. Dra litt på bakhjulet, tøffe deg litt? Den er med. Trenger du litt mer stabilitet og trygghet ned det steinete cruxet du har gått og sett på i månedsvis og endelig skal prøve? Null stress, den geleider deg ned.
Bare for å sett håndbrekket litt på; heller ikke denne sykkelen er feilfri. Selv om Specialized har prioritert både riktig og godt, er det selvfølgelig småpirk her vi kunne endret på.
Gaffelen er kanskje det mest merkbare ankepunktet. Det er både lett og ønskelig å gi gass med denne sykkelen, men når det virkelig går unna, henger ikke alltid gaffelen med på notene.
Hadde vi kjøpt denne sykkelen selv, hadde vi fort røket på en oppgradering her. Videre ville vi kanskje gått for dekk med enda litt mer volum. Da ville sykkelen blitt ytterligere spisset mot grov stisykling, uten at det ville gått veldig på bekostning av andre egenskaper. Det sagt, er dette flisespikkeri, og et snev av personlig smak er involvert.
JUSTERING: Også bakenden av sykkelen kan justeres, med disse metallbitene som kan snus i ramma. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
EKTRA REKKEVIDDE: Range Extender-batteriet settes i flaskeholderen, og kobles på motoren. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SKROTBILLIG? NX-gruppa fra SRAM er noe av det rimeliger vi ser på slike sykler. Den fungerer greit, men er et stykke unna de andre gruppene i funksjon og kvalitetsfølelse. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative sykler
Utvalget av lette elsykler er større og bedre enn på lenge.
Selv om Specialized har ledet an akkurat denne nisjen i noen år, har de nå fått knallhard konkurranse. Dette er kanskje det mest aktuelle modellene å sammenligne Levo SL direkte med, som også er gode kjøp:
Det er bare å ta av hatten. Ikke mange andre produsenter klarer å lage elsykler som er så morsomme og kapable, og som gir så mye sykkelglede på én gang.
Det er en prestasjon i seg selv å lage en av de aller beste elsyklene på markedet. Men i tillegg klare å skvise prisen ned, og bevare mye av de samme egenskapene, det står det skikkelig respekt av.
I denne prisklassen skal det godt gjøres å lage noe bedre.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.