SRAM Powertrain - alt du trenger å vite om den nye elsykkelmotoren
Masse kraft, automatgir, girskift UTEN å tråkke, og trådløs integrasjon - alt dette, og ikke minst hva du må ut med for en sykkel med den nye SRAM Eagle Powertrain-motoren får du her.
MER EL? Er det elsykler som skal bli den nye standarden for stisykling i naturen? Mon det. Foto: SRAM
Lesetid: 4 minutter
Og så, skjedde det endelig.
SRAM kommer med elsykkelmotor - og systemet heter Powertrain.
Dette skjer mange år etter at Shimano, Bosch og andre kom med sine motorer, men utstyrsgiganten kommer med litt av en pakke:
Dårlig tid?
Her er kortversjonen:
SRAM lanserer sin første elsykkelmotor, Powertrain, utviklet i samarbeid med Brose.
Motoren har 90 newtonmeter dreiemoment og kan levere opp til 680 watt i «peak power».
Powertrain-motoren kommer med et display som gir nødvendig informasjon og veier enten 3 eller 4,1 kilo, avhengig av batteritype.
Batteriene har en kapasitet på henholdsvis 720 og 630 watt-timer, og lades opp på rundt 5 eller 4,5 timer.
Motoren har to assistansenivåer, Range Mode og Rally Mode, som kan justeres med en app.
SRAMs nye motor er foreløpig tilgjengelig på sykler fra Transition, GasGas, Nukeproof og Propain.
Vis mer
Powertrain med full power
Den nye motoren er utviklet i samarbeid med Brose, en annen ikke ukjent motorprodusent. Elsykkelmotorene kan i all hovedsak deles inn i to kategorier:
Store fullkraftsmotorer med mye dreiemoment og stort batteri. Slik som f.eks Canyon Strive:On CFR LTD.
Lettvektsmotorer med lavere dreiemoment og mindre batteri. Slik som Haibike Lyke 11.
Powertrain-motoren sorterer definitivt i førstnevnte kategori.
Den nye motoren skal ha 90 newtonmeter dreiemoment, som definitivt plasserer den i toppsjiktet når det kommer til assistanse og drahjelp.
Videre skal den kunne levere helt opp til 680 watt i såkalt "peak power" - selv om motoren(e) må forholde seg til gjeldende regelverk om 250 watt nominelt.
SRAM skryter av at motoren både skal være stillegående og ha en naturlig "ride feeling", samt balanse mellom varmeutvikling og krafttap. Hva nå enn sistnevnte betyr.
Motoren har et display som integreres i overrøret, som skal gi deg informasjonen du trenger.
Og vekten for motorsystemet?
SRAM oppgir to forskjellige, etter hvilket batteri man har:
630WH COMPACT SIZE Sportive, low center of gravity,Cell 21700 Tilt-in mount - 3 kilo
720WH FULL SIZE Maximum range, Cell 21700 Slide-in mount - 4,1 kilo
Ladetiden fra 0 til 100% oppgis å være:
720Wh battery = ~5 timer
630Wh battery = ~4.5 timer
Les også:Gira på elsykkel? De siste testene får du her:
Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen elsykler. I 2024 har vi testet flere av de råeste modellene.
AXS-integrert
De trådløse AXS-komponentene fra SRAM har blitt bransjeledende når det kommer til elektronisk girskifting. Og AXS-gir er utgangspunktet for alt - her kjøper du en komplett pakke.
Og den nye motoren er en slags videreføring og integrasjon av dette. Motoren kan selvfølgelig justeres digitalt - med Eagle Powertrain AXS-appen.
SRAMs nye elektroniske girgruppe parkerer konkurrentene. Men Transmission AXS koster.
Hvor mange assistansenivåer man har, varierer fra motormerke til motormerke. Tre til fem nivåer er ikke uvanlig - SRAM har bestemt seg for å bare ha to;
Range Mode og Rally Mode
Range Mode skal være beregnet på lengre turer hvor rekkevidde er viktig, mens Rally Mode er for turene hvor du vil ha tilgang på mer motorkraft - men begge modusene kan du finjustere med appen.
Dette er en løsning vi ser fram til å teste.
Kontroll(er)
Motoren styres med samme type pod-skiftere som vi har sett på de nye AXS Transmission-gruppene fra SRAM.
Trådløse som de er skal du slippe kabelsaus på styret, og skifterne kan programmeres. Med til sammen fire brytere skal du kunne kontrollere både motor, girskift og en eventuell trådløs AXS senkepinne - avhengig av om du gjør et kort trykk eller holder inne.
LANGT ELLER KORT: Avhengig av hvordan du trykker på pod-skifterne fra SRAM, kan du utføre ulike kommandoer. Foto: SRAM.
FAVORITTER: Disse skifterne er noe av det råeste på markedet til gir - de kan også brukes til å styre den nye elsykkel-motoren fra SRAM. Foto: SRAM.
Autoshift(!)
Et stort spørsmål, er jo om man skal behøve å skifte i det hele tatt. Eagle Powertrain Autoshift skal gjøre det mulig for motoren å tolke input fra rytteren, og deretter skifte gir automatisk.
Noe som er vel så interessant, er Coast Shift, som skal tillate drevet å bevege seg uavhengig av kranken, slik at du dermed kan skifte gir mens du triller - Mildt sagt spennende.
Batteri og rekkevidde
SRAMs første motor er altså en såkallt fullkraftsmotor, og det fordrer også store batteri og god batterkapasitet. Batteriene er på henholdsvis 720 og 630 watt-timer.
Hvis du skulle være bekymret for rekkevidden, kan du kjøpe en såkalt Range Extender, eller ekstra batteri på godt norsk, som kan monteres der du vanligvis ville hatt ekstra flaske og flaskeholder.
Den vil gi deg 250 watt-timer ekstra å rutte med.
BONUSBATTERI: Skulle du være litt bekymret for rekkevidden, vil det finnes en Range Extender du kan kjøpe som ekstrautstyr. Denne vil gi ytterligere 250 watt-timer kapasitet. Foto: SRAM.
TO ULIKE: Batteriene til det nye motorsystemet kommer med to ulike størrelser/batterikapasitet. Foto: SRAM.
Så, what´s not to like?
Vel - du blir jo fort låst til SRAM-drivverk med denne motoren, så hvis du er en ihuga Shimano-fan, vil det være skjær i sjøen for deg.
Og enn så lenge er dette bare en fullkraftsmotor - hvis du vil ha lettvektsmotor må du se til andre alternativer.
Elsykler med SRAM Eagle Powertrain
Tenker du nå: Men jeg vil ha en!?
Foreløpig vil det nye motorsystemet i følge SRAM bli tilgjengelig på sykler fra Transition, GasGas, Nukeproof og Propain - men det skal også komme på flere merker etterhvert.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.