Mandag var det fortsatt forbudt å sykle med elsykkel på stier i skogen. Siden tirsdag har det vært tillatt.
Stian Bergeland, som er leder i NOTS, tror ikke lovendringen som sidestiller elsykler og vanlige sykler vil ha store konsekvenser for ferdselen i skogen.
– Nå er det lov å sykle med elsykkel der det er lov å sykle, og hovedregelen er at det er lov å sykle på stier i utmark. Unntaket er der det er verneområde og forskriften for det verneområdet forbyr sykling, sier Bergeland.
Endrer lite på NOTS agenda
– Jeg ser for meg at lovendringen vil ha størst betydning for de som vil sykle med elsykkel på grusveier i skogen, og som nå kan gjøre det lovlig. Det er kjempefint for dem. Det vil sikkert også være noen som vil sykle med elsykkel på sti, men jeg personlig ser ikke for meg at vi kommer til å få noe kjempeinnrykk av elsykler på stiene, men tiden vil jo vise om jeg får rett, sier Bergeland.
– Uansett er det for oss NOTS problemfritt at folk sykler på sti med elsykkel. Det viktige er at folk tar hensyn til hverandre og til naturen, og husker på at stivettreglene gjelder enten sykkelen har motor eller ikke. For NOTS er de overordnede utfordringene er de samme. Vi sliter med at en del er imot syklig på sti generelt, at de mener syklistene kjører for fort og at sykling sliter på naturen. At elsykkel nå tillates på sti endrer ingenting for oss.
Les også: Kan åpne for elsykler i marka
Saken fortsetter under
Nå er det lov å sykle med elsykkel på stier. Foto: Kristoffer Kippernes
Fortsatt mulig å forby elsykler
Selv om lovendringen nå i hovedsak sidestiller elsykler med vanlige tråsykler, omfattes ikke elsykler av allemannsretten. Det betyr at grunneiere har mulighet til å nekte bruk av elsykkel på sti på sin eiendom. Dessuten vil kommunene få mulighet til å forby elsykler i spesifikke traseer eller områder etter forskrift. Dermed kan det oppstå forvirring om hvor det er lov å sykle med elsykkel.
Marianne Reusch, som er en av landets fremste eksperter på friluftslover, er bekymret for at lovendringen ikke er klar nok på hvor det er lov å sykle med elsykkel.
– Et hovedproblem er at grunneierens reservasjonsrett mot alle former for motorferdsel underkommuniseres. Veldig mange er ikke klar over at selv om myndighetene nå gir klarsignal, har grunneieren – som ofte er staten eller kommunen – fortsatt rett til å si nei. Når det kommer til mindre motoriserte innretninger, mangler det en plan for hvordan reservasjonsretten her kan håndteres i praksis. Du kan stoppe en bil med bom, men ikke en sykkel. Jeg tror at en god lovteknisk løsning på dette, kombinert med en langt tydeligere kommunikasjon fra myndighetene også om disse sidene av rettighetene, vil være nødvendige for å lykkes med gjennomføring av de politiske ønskene for hva som skal være lov og ikke med elsykler, sier hun.
STIVETTREGLENE
1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.