Skal du kjøpe elsykkel og har ambisjoner om å sykle lange turer, er det få sykler som klarer å hamle opp med Canyon Spectral:ON CFR LTD. Med 900Wh batteri er Canyon Spectral:ON elsykkelen med lengst rekkevidde vi har testet.
ELSYKKEL MED REKKEVIDDE: Canyon Spectral:ON CFR LTD er per mai 2022 den elsykkelen vi har testet med størst batteri og rekkevidde. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Spectral:ON CFR LTD
Pris: 116 999 kroner + frakt
Vekt: 23,3 kilo(størrelse large, veid av oss)
Nett: canyon.com
Hjulstørrelse: 29/27,5
Vandringsmengde f/b: 150/155 mm
Skal du kjøpe elsykkel og har ambisjoner om å sykle lange turer i grovt terreng, er det få sykler som klarer å hamle opp med Canyon Spectral:ON CFR LTD. Med 900Wh batteri er dette sykkelen med lengst rekkevidde i vår test av elsykler.
Hvis du synes navnet Spectral:ON høres kjent ut, er ikke det så rart. Det er bare ett år siden vi testet forrige utgave av denne sykkelen, men nå har det tyske netthandel-merket oppdatert den etter kort tid.
Det er i all hovedsak én ting det dreier seg om, nemlig rekkevidde. Det har denne sykkelen så mye av at vi har aldri syklet på noe tilsvarende.
Og for ordens skyld; her har vi testet den svindyre og absolutte toppmodellen av Canyon Spectral:ON, som heter CFR LTD. Canyon har varslet at rimeligere modeller som CF9, CF8 og CF7 vil bli sluppet senere i 2022.
Geometri og komponenter
Til tross for at den ikke senker det øvre prisnivået slik som andre elektriske stisykler vi har testet, er Canyon Spectral:ON CFR LTD-modellen så bra utstyrt at det er vanskelig å se for seg hvordan den kunne vært utstyrt bedre. Her er alt plukket fra aller øverste hylle.
Drivverket er en 12-delt trådløs og elektronisk AXS-gruppe fra SRAM, med de aller dyreste XX1-komponentene. Setepinnen er også en trådløs SRAM Reverb AXS. Bremsene er SRAM Code RSC, med store bremseskiver på 203 millimeter for mest mulig stoppekraft.
Hjulene fra DT Swiss er elsykkel-spesifikke, med forsterkede nav og felger. Canyon Spectral:ON CFR har 29-tommers hjul foran og 27,5-tommers hjul bak. Det integrerte karbonstyret bare bekrefter den ekstremt eksklusive pakken.
Det er ikke bare drivverk og setepinne som går på elektronikk på Canyon Spectral:ON; det gjør også demperne. Lyrik-gaffelen og SuperDeluxe-bakdemperen er begge koblet til SRAM og RockShox sitt Flight Attendant-system. Systemet er kort forklart elektronisk- og algoritmestyrt, og skal gi bedre tråkkeffektivitet.
Finishen er ganske så upåklagelig. Det er nesten ikke en synlig bremseslange eller ledning på Canyon Spectral:ON, noe som selvfølgelig fraværet av girvaier også bidrar til. Ledningene er pent integrert på sykkelen. Canyon har utstyrt Spectral:ON CFR med sin integrerte styre- og stemkombinasjon i karbon.
Det ser unektelig ganske pent ut, men vi foretrekker et konvensjonelt oppsett i ni av ti tilfeller, da det gir større frihet til justering og valg av komponenter.
Selv om finishen på sykkelen er bra, er det spesielt én ting du bør være veldig oppmerksom på; setetårnet er ganske høyt på denne sykkelen. Så høyt at testsyklisten måtte dytte “kragen” på setepinnen helt ned til seteklemma for å få setet lavt nok med setepinnen fullt utstrekt.
For referansens skyld, testet vi en sykkel i størrelse large, og testsyklisten er 178 centimeter, og bruker setehøyde på 74,5 centimeter målt fra krankbolt til setetopp.
Motor og batteri
Det er fortsatt den kraftige og brukervennlige Shimano EP8-motoren fra Shimano som er den viktigste komponenten i denne sykkelen. Motoren i seg selv er ikke ny, men det er altså batterikapasiteten som er den mest vesentlige oppgraderingen. Den forrige utgaven av denne sykkelen vi testet hadde et batteri på 630Wh.
Spectral:ON i 2022 kommer et batteri på hele 900Wh (watt-timer, red.anm). Unntaket er modellene i small, som kommer med et batteri på 720Wh, på grunn av den mindre rammestørrelsen. 720 watt-timer er uansett også i det øvre sjiktet.
Canyon Spectral:ON i bruk
Vi har testet Canyon Spectral:ON CFR LTD i Oslomarka våren 2022, i variert terreng.
En ganske typisk elektrisk stisykkel
Ute på stien er ikke sykkelfølelsen radikalt annerledes enn den forrige utgaven av Canyon Spectral:ON. Med 150/155 millimeter vandring er dette en grov elektrisk stisykkel som har et stort spenn i hva den kan takle av terreng.
Denne sykkelen kan du trygt kjøpe om du bare skal sykle i en av de store bymarkene i landet og vil ha muligheten til å oppsøke steder som Nesbyen eller Hafjell i helgene.
Canyon Spectral:ON er superfølsom på små slag i teknisk terreng, og klatringer med røtter og stein sluker den unna. Fortsatt synes vi opphenget på sykkelen mangler litt støtte - dette kompenserte vi for med å skru til low speed compression noen hakk på bakdemperen.
Her kommer også Flight Attendant-systemet til sin rett – med systemet tilpasset vår preferanse, struper det til spesielt bakdemperen litt akkurat når det er behov for det.
2022-utgaven av Canyon Spectral:ON har fått både slakere styrevinkel og brattere setevinkel enn forgjengeren, helt i tråd med hva vi ser på geometriendringer hos andre produsenter. Den opplevde sykkelfølelsen er likevel mer kvikk og responsiv enn superstabil og rolig.
Spectral:ON CFR LTD svarer raskt når vi skal dra den rundt svinger, spesielt den ganske høye vekten tatt i betraktning. Her hjelper valget med et mindre bakhjul også på responsen. Sykkelen føles ekstremt solid og godt bygget.
Det er i utforkjøringene at snaue 23 kilo merkes best. Spesielt når vi skal ta ned farten etter rettstrekninger på stien og inn i svinger, må det tas høyde for at det er mange kilo med battericeller som skal minke farten også. Canyon har heldigvis utstyrt denne modellen med kraftige SRAM Code-bremser med store skiver, som hjelper.
Fortsatt litt høy i front
Selv om demperne er superavanserte og gir deg ekstrem kontroll i ulendt terreng, er fronten såpass høy at testrytteren på 178cm sliter med å komme skikkelig over styret i utforkjøringene, selv med styret satt på laveste mulige nivå.
Ser vi på «stack» eller det som kalles rammehøyde på geometritabellen er denne sykkelen vesentlig høyere enn for eksempel Santa Cruz Heckler MX, med sine 652mm kontra 616mm. (Heckler MX har forøvrig 10 millimeter mer vandring i front).
Automagisk
Du kan lese en egen test av Flight Attendant-systemet her, og på denne sykkelen er det med på å forsterke inntrykket av innovasjon. Systemet gjør som det er tiltenkt; ute på stien hører vi servo-motorene i det trådløse og avanserte systemet jobbe, og svitsje mellom ulike moduser på demperne.
Elektronikken, som består av sensorer både i gaffel, krank og demper gjør en imponerende jobb med å tolke underlaget, og gir oss litt mer støtte ved å strupe til demperne når stien er jevn og fin, og åpner nesten momentant når vi treffer slag og skal sette utfor en utforkjøring.
Du kan også justere hvor aktivt og tilstedeværende dette systemet skal være.
Bzzzt!
SRAM sin trådløse AXS-gruppe har vi testet tidligere, og det er både noe av det mest eksklusive og imponerende som finnes av teknologi på sykkelmarkedet nå. Girskiftene er kontante og fungerer godt under belastning.
Her er det lite krønsjelyder, bare en bzzzz-lyd fra girene. Men husk at kombinasjonen av den kraftige servo-motoren i giret, og flere hundre watt fra motoren i Boost-modus ikke nødvendigvis er en god kombinasjon hvis du girer på et ugunstig øyeblikk.
Girmotoren vil tvinge kjedet på plass nesten uansett, noe som kan belaste kjedet en del hvis det skjer med mye kraft i tråkk og montor samtidig.
Et nullsumspill
EP8-motoren fra Shimano er en av våre favoritter ute på stien. Styrebryteren sombetjener motoren er enkel og grei, displayet er passe stort. Og ikke minst, appen til Shimano gir god mulighet for tilpasning av motoren.
Og det trengs, for med sine 85 newtonmeter er dette en motor som sparker skikkelig. For en middels godt trent person vil motoren oppleves ganske rykkete i Trail-modus, Boost-modus er så kraftig at syklingen kan bli ukontrollert.
Som tidligere endte vi opp med å bruke ECO-modus til 90 prosent av all testsyklingen, og da i en nedjustert variant.
Gjør du denne justeringen riktig og tilpasset din fysikk, kan du få en motor som “nuller ut” den ekstra vekten fra elsykkelen, slik at sykkelfølelsen blir mest mulig dynamisk. I lange eller bratte motbakker vil du uansett ha tilgang på masse ekstra motorkraft.
Ekstremt stort batteri - hva betyr det i praksis?
Men hvordan er det å sykle med et så stort batteri? La oss ta vekten først; selv om dette råskinnet av en toppmodell er trimmet imponerende ned i vekt, er det fortsatt snakk om 23 kilo som skal manøvreres rundt, det har vi vært inne på tidligere i testen.
Når det kommer til batterikapasiteten og rekkevidden, så er begge deler helt ekstremt. Rekkevidde på elsykler er akkurat som på bil; her er det mange faktorer som spiller inn.
Både temperatur, antall høydemeter, ryttervekt og hva slags assistansenivå man har motoren i har noe å si. Canyon oppgir i sin test at en rytter på 77,8 kilo med 70 watt egentråkking, og 140 watt input fra motoren fikk ut 97,2 kilometer og 2132 høydemeter.
Tallene fra produsenten er én ting, så vi måtte selvfølgelig ut for å gjøre våre egne tester. Vi begynte med å justere ned motoren til ett nivå som skulle brukes gjennom denne testingen.
I vårt tilfelle, betyr nedjustert ECO-modus for testrytteren på 75 kilo i relativt grei form at assistansenivået «nuller ut» sykkelvekten, og gir kanskje 10-15% ekstra.
I praksis betyr det for testrytterens vedkommende at det ikke er noe problem å komme seg opp de fleste bratte crux ute på tur, men at det fortsatt kreves aktiv sykling for å ha fremdrift – altså ikke bare føre pedalene rundt og la motoren gjøre jobben.
Én av testturene vi gjorde med denne sykkelen var en lengre stitur, rundt 3,8 mil og 1200 høydemeter med fulladet batteri. Her tunet vi ned EP8-motoren i ECO-modus. Og la oss først ta det;
Etter endt tur hadde vi fortsatt 3 av 5 streker igjen på batteriindikatoren, og oppgitt rekkevidde på displayet var over 100 kilometer i ECO-modus. Det tallet må selvfølgelig tas med en klype salt, men det sier litt om hvor mye den ekstra batterikapasiteten betyr.
Vi gjorde deretter en ny test, hvor vi fulladet batteriet, og fortsatt hadde motoren i nedjustert ECO-modus. Før turstart, var rekkevidden på displayet oppgitt til vanvittige 273 kilometer. Turen gikk fra Sognsvann på grusvei og gang- og sykkelvei til Kjelsås, deretter syklet vi hele Maridalsrunden, før retur til Sognsvann igjen.
Det var en tur på 28 kilometer og 750 høydemeter. Etter turen var rekkevidden da redusert til 173 kilometer, og alle batteriets fem nivåer lyste. Uten å lade mer, dro vi på tur neste dag.
Før tur opplyste displayet da rekkevidden til 221 kilometer. Denne turen var kortere; 10 kilometer og 380 høydemeter. Når turen var over, ble rekkevidden opplyst til 196 kilometer, og vi var for første gang siden lading nede på fire streker på batterinivået.
Men trenger man så mye batteri?
Vi vil ikke si at svaret er et ubetinget ja. Det kommer an på hva du ønsker i en elsykkel. Vi har flere ganger skrevet om de såkalte lettvektsmotorene og deres store fordel med lav vekt. Selv om vekten er imponerende lav, batterikapasiteten tatt i betraktning, er fortsatt vekten høy.
Selv på de lengste turene våre med Spectral:ON CFR LTD var vi ikke i nærheten av å bruke opp batteriet, og et 720Wh-batteri ville holdt i bøtter og spann.
Hvis man derimot ikke begynte med sykling for å bruke kroppen, men bare helst vil dure avgårde oppover på full motorassistanse for å sykle utforkjøringene, er selvfølgelig saken en annen. Med motoren i Boost vil du brenne gjennom batteriet fortere, men fortsatt ha bra forholdsvis bra rekkevidde.
Hvem bør kjøpe Canyon Spectral:ON CFR?
Canyon Spectral:ON CFR er for syklister som vil ha en elsykkel med enorm rekkevidde og gode allround-egenskaper, uten at den er rendyrket for enduro-aktig sykling.
Er du mer interessert i grove endurosykler med motor, bør du ta en titt på Canyon Strive:On CFR.
Alternative produkter
Selv om Canyon er en av få produsenter som har sykler med så stort integrert batteri, finnes det noen alternativer. Rocky Mountain Altitude Powerplay er én av disse, Santa Cruz Heckler MX likeså. Begge disse vil vi si er et hakk bedre enn Spectral:ON, spesielt i utforkjøringene.
Konklusjon
Det er kanskje lett å tenke at alle sykler i denne prisklassen er et fyrverkeri av en opplevelse ute på stien. Vi er dog litt mer avmålt, men Canyon Spectral:ON er fortsatt en morsom og ekstremt kabapel elektrisk stisykkel til allsidig stisykling.
De mindre oppgraderingene Canyon har gjort med plattformen er til det bedre, men ikke enorme.
Den mest vesentlige forandringen, og kanskje grunnen til å kjøpe denne elsykkelen, er den store batterikapasiteten og det avanserte Flight Attendant-systemet.
Dette er en av de mest avanserte syklene vi har prøvd.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.