Forestal er en nykommer på elsykkelmarkedet. Elsykkelmerket fra Andorra står blant annet bak også Production Privée, et lite kultmerke som lager stålrammer for stisykling, og har terrengsykkellegenden Cedric Gracia med på laget i utviklingen av syklene sine.
Nye produsenter kan ofte by på nye løsninger, og Forestal-sykkelen har spesielt én ting som vi til nå ikke har sett på noen andre elektriske stisykler!
Forestal har flere elsykler, hvorav tre modeller per 2022 er terrengsykler;
Cyon, en elektrisk stsykkel som vi har testet her.
Cyon har 29-tommer hjul, 150 milimeter vandring foran og bak, og kommer i tre forskjellige utstyrsnivåer; Halo, Neon og Diode. Vi har testet den rimeligste varianten, Halo.
Ramme og komponenter
Forestal Cyon kommer med en karbonramme med 150 millimeter vandring. Designet skiller seg en god del ut fra andre sykler i samme kategori. Her har du et såkalt linkdrevet singlepivot-oppheng, med én leddet svingarm som strekker seg mot bakhjulet. Videre er rammen utformet slik at konstruksjonen sitter på én side av bakdemperen oppe ved demperfestet, slik vi har sett på blant annet Orbea- og Specialized-sykler.
Vaierføringen er gjort ryddig; alt av bremseslanger, girvaiere og ledninger går inn i en port ved styrefremspringet Dette vil gjøre det litt mer kronglete når du må av med vaiere eller justere styrehøyden, men dette er ikke noe man gjør hver dag.
Det er også lagt på rammebeskyttelse på strategiske steder, som kjedestag og under underrøret.
Motoren og konseptet
Dette er en lett elektrisk stisykkel, og det er interessant å se den i konteksten rundt utvikling av moderne elsykler. De siste årene har den i hovedsak beveget seg i to retninger;
Elsykler med såkalte lettvektsmotorer som har litt lavere dreiemoment og mindre batteri, men også lavere totalvekt
Elsykler med såkalte fullkraftmotorer som har kraftig dreiemoment og store batterier som gir ekstrem rekkevidde, men også ganske høy totalvekt på sykkelen.
Forestal Cyon plasserer seg i førstnevnte kategori. Vårt testeksemplar veier inn på 18,8 kilo i størrelse large (uten pedaler, med slanger). Det er definitivt i nedre vektklasse, spesielt med tanke på at dette ikke er en sykkel med spesielt dyrt utstyr.
En av de ledende syklene blant disse lettvekterne er Specialized Turbo Levo SL, du vil derfor se flere referanser til den gjennom denne testen.
Motordetaljer, display og knapp
Forestal sin motor EonDrive skal være utviklet i samarbeid med den store motorprodusenten Bafang, og har da også vitterlig en Bafang-logo på. Motoren er liten og nett sammenlignet med tradisjonelle fullkraftsmotorer, og er pent integrert i rammekonstruksjonen.
Motoren leverer hele 60 newtonmeter dreiemoment, noe som gjør at denne motoren plasserer seg et sted mellom Specialized sin SL1.1-motor med 35 newtonmeter, og fullkraftsmotorer fra Shimano og Bosch med opptil 85 newtonmeter. Her har altså Forestal valgt å hente ut mer dreiemoment av motoren, til tross for den lave vekten.
GIGASKJERM: Displayet på overrøret på Forestal Cyon er enormt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KART: Dette har vi ikke sett integrert i overrøret på en sykkel før. Hvor stor verdi dette har vil variere for den enkelte bruker, men at det ser fancy ut er det liten tvil om. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Batteriet er også noe Forestal har vært med å utvikle. Det har en batterikapasitet på 360 watt-timer (mot Turbo Levo SL sine 320 watt-timer). Og i likhet med flere andre elsykkelprodusenter, vil også Forestal tilby en såkalt Range-extender, eller ekstra batteri som du kan montere på rammen, som vil gi ytteligere 250 watt-timer.
Praktisk bruk
Vi har testet Forestal Cyon Halo på stier i Nordmarka utenfor Oslo, sommeren 2022.
Lett opplevelse
Å sykle på en elsykkel på rett under 19 kilo er en helt annen opplevelse enn å sykle på en elsykkel på 23-25 kilo, og Forestal Cyon er et soleklart bevis på at elsykler ikke behøver å være tunge og kjedelige å sykle på. Med 150 millimeter vandring foran og bak sluker den ganske rått unna det meste vi treffer på stier i Nordmarka.
Forestal Cyon er rett og slett en inspirerende elsykkel. Å droppe ut små kanter føles lettere, og vi blir til og med inspirert til å bunnyhoppe og finne små stepups-varianter på stien. Når det kommer flere kjappe svinger etter hverandre er denne sykkelen vesentlig enklere å flikke rundt enn for eksempel både Canyon Spectral:ON CFR og Santa Cruz Heckler MX. Geometrimessig er ikke denne sykkelen så langt unna spesielt Spectral:ON CFR, men sykkelopplevelsen er helt annerledes.
Selv om Spectral: ON CFR med sine 23 kilo ikke er veldig tung, er det noe helt annet å muskle rundt den sykkelen, enn Forestal med sine knappe 18 kilo. Her er sykkelopplevelsen mye nærmere en umotorisert en. Det merkes både i svinger når sykkelen må legges ned og vris rundt, og når vi skal ta ned farten etter bratte utforkjøringer og inn i nye svinger.
Utfor merker vi at dekkene gjør at den er litt underskodd med dekk. Vårt testeksemplar kom med Maxxis Minion-dekk med 2,3 tommer bredde. Det oppleves litt snaut og underskodd på en sykkel med så stort bruksområde. Noe av det første vi ville byttet på denne sykkelen ville vært dekkene, mot en bredere variant med mer volum.
Når vi presser sykkelen skikkelig i utforkjøringene, merker vi også at frontpartiet ikke er det aller stiveste. Her kan det være flere årsaker, og de smale dekkene hjelper neppe på. Demperopphenget oppleves ikke som det mest raffinerte vi har prøvd, men reddes i stor grad av motorkraften i oppoverbakkene. Utfor gir det oss god kontroll og følsomhet mot underlaget.
SENKESETE: Setet er montert på en senkepinne fra Crank Brothers. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SLANK BRYTER: Kontrollbryteren til motoren tar lite plass på styret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SKODD: Vår testsykkel kommer med hjul fra Crank Brothers, ikke noe vi ser hver dag på komplette sykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Motor og batteri
Motoren kommer fra fabrikken med fire forhåndsdefinerte moduser. Og selv i laveste assistansenivå er motoren skikkelig kraftig. Det vil også si at behovet for å kjøre mye assistanse blir lavere, og batterikapasiteten er dermed ganske god. Etter en ganske vanlig kveldstur på 13 kilometer og rundt 350 høydemeter og 1 time sykling, hadde vi igjen rundt 70% batteri, etter å ha kjørt hele turen på laveste assistansenivå.
Deretter gjorde vi en litt mer variert tur, hvor vi brukte flere av assistansenivåene mer flittig, og tok blant annet for oss en av Oslomarkas lengste og bratteste sti-klatringer, nemlig opp til Fagervann. Denne turen ble på litt over 25 kilometer, nesten 800 høydemeter og to timer. Når vi da kom hjem fra tur, var vi nede på 28% batterikapasitet.
Når det kommer til slike lettvektsmotorer, er det Specialized sin SL1.1 motor som per 2022 lenge har vært vår målestokk når det kommer til motoropplevelse. Sammenlignet med den, er EonDrive kraftigere, men fremstår også noe mer uraffinert.
Til sykling i rolig tempo på sti, så fremstår den noe rykkete selv i laveste assistansenivå. Her må vi understreke at dette går ikke bare på den rene kraften, men hvordan kraften fordeles når tråkket settes i gang. På EonDrive-motoren får man umiddelbart ganske mye kraft umiddelbart når man tråkker. Hvis du for eksempel snirkler deg opp en litt krevende teknisk klatring på sti, kan du oppleve at motoren er litt for ivrig, og du må planlegge tråkkene dine bedre.
En annen problemstilling, som man til en viss grad blir vant til, er at motoren fortsetter å dra, selv etter du har sluttet å trå. Det er snakk om milisekunder, men det er nettopp slike små detaljer (eller muligheten til å justere dem) som skiller de gode elsykkelmotorene fra de skikkelig gode. Her opplevde vi å få litt ufrivillig ekstra drahjelp utfor kanter og dropp. Vi håper Forestal kommer med større justeringsmuligheter i software etterhvert, da det vil kunne gjøre sykkelopplevelsen enda bedre.
Motorbryteren er ikke best i klassen, men blant de bedre vi har prøvd den siste tiden. Overflaten på knappene er av gummi, som gir god friksjon både med og uten hansker. Om noe kunne vi ønsket oss litt mer definerte klikk eller terskelpunkter i bryteren for når man bytter modus, dette oppleves noe ullent slik den er nå. Tilnærmingen med små lysdioder fungerer helt supert, her er det ikke gjort verken for enkelt eller for komplisert.
GX: Halo er den rimeligste utgaven av Cyon-modellen, og kommer med SRAM GX-gir. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KRANK: Forestal skryter av at deres motorløsning skal ha nær sagt ingen motstand når du skrur av motoren, og at dette gjør den tråkkevennlig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BESKYTTELSE: Underrøret har gummibelegg for å beskytte mot utslag og skader fra gaffelkrona. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Et annet moment som overrasket oss med denne sykkelen, er hvor bra den fungerer når motoren er avslått. Vi har ikke ettergått Forestals påstand om lite drag i motoren, men når vi skrur av motoren er det lite motstand å merke. Og siden sykkelen tross alt er såppas lett som den er, går det overraskende greit å holde momentet oppe, så lenge det ikke blir for mye motbakke.
Bzzzzzzzz...
Det som overrasker litt, er hvor mye støy som kommer fra motoren. Hvor mye dette vil være plagsomt vil variere litt fra person til person. Men uten å ha gjort vitenskapelige tester kan vi definitivt slå fast at vi har testet mer stillegående motorer. Lyden fra denne motoren er ganske høyfrekvent, der andre motorer har en lyd som kan minne mer om motor-during.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Terrengsyklister som vil ha en kvikk og rask elektrisk stisykkel. Er du en tyngre rytter som vil ha kraftig motorassistanse, voldsom batterikapasitet og en sykkel som føles enda mer stiv og presis vil det nok finnes bedre alternativer på markedet.
Alternative produkter
Forestal Cyon Halo er en elsykkel med såkalt lettvektsmotor. Vi har testet andre sykler i denne kategorien men med andre motorkonsepter, som for eksempel Trek E-Caliber og Specialized Turbo Levo SL.
ENARMET: Forestal-rammen har en ensidig konstruksjon ved demperfestete, ikke ulikt det vi har sett på sykler fra Orbea og Specialized. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TÅRN: Setetårnet er forsterket, og har en stor og solid klemme. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RIMELIGST: Vår Halo-versjon av stisykkelen Cyon er den rimeligste varianten Forestal tilbyr. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Konklusjon
Forestal Cyon Halo er uten tvil en av de mest spennende elektriske stisyklene vi har prøvd på en stund, både på grunn av motoren men også hvor leken og morsom sykkelen er. Motoren mener vi har litt forbedringspotensial før den er helt i mål. Forestal Cyon Halo er både kvikk og inspirerende, og har sitt særpreg med både design og tekniske løsninger.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Rock Shox Super Deluxe Select +
Gaffel: Rock Shox Pike Select
Motor: Forestal EonDrive, 60nM
Batteri: Forestal Aurora Performance, 360Wh, 52V
Styre/stem: Forestal Oxydon C 780mm styre, Forestal Oxydon C 45mm stem
Sete/setepinne: Fizik Aidon X3 sete, Crank Brothers Highline 7 senkepinne
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.