Blant mange etablerte sykkelmerker på markedet, er Forestal en nykommer, som har satset på elsykler til stisykling. Produsenten fra Andorra har flere sykler, og fra før har vi testet modellen Cyon.
Siryon er til forveksling lik Cyon visuelt, og selv om de to syklene har flere likhetstrekk er det også noen områder de er forskjellige på. Det var derfor med noe spenning vi dro med Siryon ut på stitur - er mer vandring nødvendigvis en fordel?
Grov stisykkel
Man kan dele inn stisykler i flere kategorier, og Forestal Siryon er definitivt i den grovere enden av skalaen. Med 170 millimeter foran og bak, og slake vinkler er dette man kan kalle en grov stisykkel eller endurosykkel, og utstyrspakken er også myntet på dette.
Sykkelen kommer i tre forskjellige utstyrsnivå, og vi har testet den rimeligste utgaven som er tilgjengelig, Halo.
Til å være innstegsmodell er utstyrspakken fornuftig, selv om prisen er ganske høy for en sykkel med GX-drivverk. Her er det verdt å merke seg at prisene på sykler har økt generelt, ikke bare for Forestal. Det sagt, så er SRAM GX en fin drivverkpakke hvis man skal tenke ytelse sett opp mot pris.
Magura-bremsene gjør akkurat det de skal, og imponerer med skikkelig stoppekraft. Sykkelen kommer med flotte Crank Brothers-hjul, skodd med dekk fra Panaracer.
I frontpartiet har Forestal gått for en integrert løsning av styrefremspring, som vaiere og bremseslanger trekkes gjennom. Dette ser unektelig ganske ryddig ut, men byr også på to utfordringer: Du får ikke klemt styrefremspringet helt ned på styrerøret, og det gir deg litt utfordring hvis du vil sette styrefremspringet lenger ned, siden det er brukt spesielle avstandsstykker.
Ikke verdens undergang, men det er verdt å ta med i vurderingen, spesielt hvis du er opptatt av hvor høyt styret skal være.
Finishen forøvrig er det ikke mye å si på, testeksemplaret har et ryddig utseende med stram vaierføring og fine detaljer, akkurat her forsvares prislappen godt.
VINDU: Karbonkonstruksjonen i ramma er åpen på toppen, og gir tilgang til å for eksempel justere returdempingen på denne bakdemperen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INTEGRERT: Vaiere og bremseslanger er rutet gjennom styreframspringet og ned i ramma. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DISPLAY: Det store displayet i overrøret er også likt som på Forestal Cyon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet sykkelen på stier i Nordmarka i Oslo, på Ål og Øyerfjellet, sensommeren 2022.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Rockshox Super Deluxe Select+
Gaffel: Rockshox Lyrik Select
Motor: Forestal EonDrive, 60nM
Batteri: Forestal Aurora Performance, 360Wh, 52V
Styre/stem: Forestal Oxydon C 800mm styre, Forestal Oxydon 45mm stem
Sete/setepinne: Fizik Aidon X3 E-MTB sete, Crankbrothers Highline 7 senkepinne
Hjul/Dekk: Crankbrothers Synthesis Alloy 29" Enduro hjul. Panaracer Romero 29 x 2.4 HO 3Comp og Panaracer Aliso 29 x 2.4 HO 3Comp dekk.
Drivverk: SRAM GX 1x12. Praxis Carbon 32t krank
Bremser: Magura MT5
Vis mer
For bratt terreng
Av tidligere elsykler vi har testet, er det Specialized Kenevo SL som er den mest relevante sammenligningen, da denne også har en såkalt lettvektsmotor, og samme mengde vandring.
Fullkraftsmotor eller lettvektsmotor?
Elektriske stisykler kan man i 2022 veldig grovt skille i to kategorier etter motorstørrelse:
Fullkraftsmotorer har som regel stort batteri (500-700 watt-timer) og kraftig dreiemoment (70-80 newtonmeter eller mer). Sykler med slike motorer veier som regel 20 kilo eller mer.
Lettvektsmotorer har som regel mindre batteri (rundt 3-400 watt-timer), og svakere dreiemoment (rundt 30-50 newtonmeter). Sykler med slike motorer veier ofte under 20 kilo.
Vis mer
Fra første tråkk gir Forestal Siryon mye av den samme kvikke, lette følelsen som vi opplevde med Cyon. Lav vekt og et demperoppheng som gir en ganske sporty følelse, gjør at vi ikke tenker over at det er en ganske grov stisykkel vi sitter på.
Nedover er Forestal Siryon både leken og kapabel. 170 millimeter vandring er mer enn nok til alle utfordringer Oslomarka gir. Også nedover føles sykkelen lett og spretten, og er ikke vond å be når vi vil prøve på litt lekne manøvere ut kanter og tester luftrommet over noen kuler. Når det kommer til stabilitet synes vi fortsatt at Kenevo SL er et knepp bedre. Kenevoen har klart å bevare litt mer av den stabile og plantede følelsen i høy fart, uten at det har gått på bekostning av lekenheten.
Relativt lav vekt gjør det mye enklere å få med sykkelen rundt svinger enn tyngre modeller vi har prøvd med fullkraftsmotor og stort batteri.
LINKER: Flere svingpunkter skjuler seg bak den massive svingarmen.Foto: Kristoffer H. Kippernes.
I KLEMME: Det kan være lurt å sjekke geometrien før du kjøper. Vår testpilot fant seg greit til rette på en størrelse large, men her er det ikke mye klaring for å få setet lenger ned ved behov. Her er setet montert til en høyde på 74 centimeter. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RYDDIG COCKPIT: Styreoppsettet på Forestal Siryon er ryddig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Siryon har i det hele tatt ganske mange likhetstrekk med den litt mindre grove modellen Cyon, og de to syklene føles påfallende like i håndteringen på sti. Så hva skal man velge av de to? Vel, det koker ned til hva man ønsker av sykkelen. Vi mener at til alminnelig stisykling i Norge så holder det lenge med 150 millimeter vandring, som Cyon har. Men om du også ser for deg å reise ganske hyppig til destinasjoner som tilbyr litt brattere og grovere terreng, kan det være argument nok for å velge Siryon i stedet.
Kraftig motor
Siryon benytter seg av en samme Bafang-baserte motoren som vi testet på Cyon-modellen. Det betyr at du får den samme integrerte skjermen i overrøret med informasjon, og den samme, nette styremonterte bryteren.
Bryteren tar lite plass på styret, og er enkel i betjening. Vi kunne ønsket oss noe bedre taktilitet og motstand i knappene, for litt tydeligere tilbakemelding når vi trykker på dem. Farge-indekseringen på bryteren gjør det enkelt å tolke både assistansenivå og gjenværende batterikapasitet.
Motoren er kraftig, og mer enn kraftig nok. Sammenlignet med Specialized sin SL 1.1-motor, har denne en god del mer dreiemoment, og det kjennes godt når man tråkker fra. Selv i laveste assistansenivå gir den skikkelig bra fraspark.
Så bra, at for den som ønsker seg en litt mer sømløs opplevelse mellom motorhjelp og ikke, kan den være litt i det kraftigste laget. Det oppleves ikke spesielt smidig når man skal lirke seg forsiktig utfor en kant legger litt for mye kraft i pedalene og motoren sparker fra.
SLANK: Batteriet er kompakt, og gjør i sin tur at ramma også blir ganske slank og pen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TETT PÅ: Kontrollbryteren til motoren er både kompakt og fin. Vi kunne ønsket oss knapper med en anelse mer artikulasjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LETT: Den kompakte motoren og batteriet bidrar til å dra ned vekten på elsykkelen betraktelig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Som vi skrev om i testen av Cyon, ville en form for justering av motoren via app vært veldig bra for å bøte litt på dette.
Det som denne motoren og sykkelen derimot er veldig god på, er følelsen når du bikker over motorsperregrensen, eller slår av motoren. Det er så godt som ingen motstand fra motoren, og den lave vekten gjør at du nesten ikke tenker over at det er en elsykkel du sitter på.
Mot slutten av testen vår opplevde vi plutselig at motoren ikke ville skru seg på selv om batteriet var fulladet. Distributøren Probike gir beskjed om at dette problemet forsvant ved ny opplading, og:
«Hvis noen opplever problemer eller får driftsstans på Forestal så vil Probike hjelpe så raskt og godt vi kan. Vi har alltid minst 1-2 motorer, batterier, og display på lager hos oss for kjapp fiks. Vi er opptatt av å holde evt nedetid så kort som mulig.»
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Stisyklister som vil ha en elsykkel som takler grovt terreng, uten at den føles for stor, tung og treg.
Alternative produkter
Som en lett, men samtidig veldig grov elektrisk stisykkel, er det naturlig å sammenligne Forestal Siryon med Specialized Kenevo SL. Hvis du vil ha grov elsykkel med mye vandring, men heller vil ha en ullkraftsmotor og stort batteri, er Canyon Spectral:ON CFR LTD en sykkel som kan være aktuell.
Konklusjon
Forestal Siryon er i likhet med Cyon-modellen fra samme produsent et friskt pust inn på markedet for elektriske stisykler.
Vi tror den vil passe best for syklister som vil ha en lett og kvikk sykkelfølelse, som gjerne vil tråkke en god del selv, og som ikke er avhengig av den aller lengste rekkevidden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.