Ringer navnet Gas Gas en bjelle? Kanskje litt fjernt?
Hvis vi sier «motorsykkel», ringer det en bjelle da? Det spanske merket har kanskje vært mest kjent for motorsykler, men i likhet med Husqvarna, som også har gjort seg mest kjent med motorsykler, har GasGas tatt steget ut i elsykkelmarkedet.
Og det gjorde de ikke på den sjenerete måten, for da SRAM endelig lanserte sin Powertrain-motor, var Gas Gas et av de ytterst få merkene man kunne få denne nye motoren med.
Derfor er det plutselig veldig interessant; hva kan en relativt ny produsent bringe til bords, og hvordan er den nye SRAM-motoren?
Gas Gas har ikke en fryktelig stor produktlinje, men dekker opp både stisykkel- og enduro-kategorien. Og det er el-endurosykkelen ECC4 vi har fått på test her. Den rimeligste av de tre ECC-modellene, til 96 990 kroner.
Motoren er kanskje det mest iøynefallende, mye fordi den er helt ny.
Utstyret for øvrig?
Joda, det er preget av at det skal gå nedover i grovt terreng. Kanskje mest i form av bakdemperen fra RockShox med stålfjær, men også Zeb-gaffelen.
Én ting gjør også at denne sykkelen skiller seg litt ut fra andre elsykler; den har avtakbare plastdeksler på ramma. Det kan til forveksling minne om ja, nettopp motorsykler. Hva intensjonen skal være, vites ikke. Om det bare er for å beskytte ramma, om det er for å beskytte knær ved sammenstøt, eller om det bare skal se kult ut.
Men de er nå der, og de er avtakbare hvis du ikke liker looken. Små metallklips inn mot ramma gjør at du fjerner dem med enkle håndgrep. Da får også sykkelen et litt annet visuelt utseende, så det er da noe.
Så er dette bare en motorsykkel, eller er det en skikkelig elektrisk stisykkel?
NY MOTOR: SRAM kom omsider med sin elsykkel-motor, med navnet Powertrain. Foto. Kristoffer H. Kippernes
STEEL IS REAL: Bakdemper med stålfjær er som regel en bonus hvis det primært skal sykles nedover. Foto. Kristoffer H. Kippernes
INN HER: Vaiere og slanger forsvinner inn bak plastdekslene på overrøret. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Store forventninger til motoren
Dette var også vår første tur med SRAM Powertrain-motoren. Og det var ikke helt uten forventninger at vi tok fatt på testingen.
SRAM har unektelig tatt et jerngrep rundt alt som har med elektronikk på sykkel forøvrig de siste årene, hvis man ser bort fra motorer. Både drivverk og setepinner får du trådløst fra produsenten, og det meste kan du integrere med GPS-er og apper.
Det første som minner om andre SRAM-komponenter, er bryteren til motoren. Den sitter på venstre side og det er en klassisk AXS-bryter du får, av samme type som brukes til å kontrollere både gir og senkepinner. Ulempen med en slik bryter på undersiden av styret, er at det gjør det tricky å få montert en klassisk senkepinnebryter, og man må ty til typen som betjenes på annet vis.
Mer om det senere.
På toppen av overrøret sitter displayet, som gir deg informasjon om modus og batteristatus. Det kan til forveksling minne om Specialized sitt, og er ganske så oversiktlig.
Motoren har bare to moduser, Range og Rally.
Bare to, sier du? Ja, vi også stusser over det i begynnelsen. De aller fleste motorer på markedet har minst tre, eller gjerne så mange som frem forskjellige moduser. Men dette er mest et apropos og kanskje en vanesak. For du kan her, som med de fleste, gå inn i SRAM-appen og justere hvordan de to modusene skal assistere deg. Personlig hadde vi satt pris på å ha et tredje nivå tilgjengelig.
Motoren er uansett både trekkvillig og smidig, med rett justering av assistansen har vi lite å utsette på den. Den nevnte bryteren til motoren er helt super i bruk, selv om en annen type ville ha tillatt en mer standard senkepinnebryter. Det viktigste er at den er solid, liten og god å trykke på, og her treffer SRAM på alle parametre.
Et pluss for noen vil være at batteriet relativt lett kan tas ut og lades. Kjekt hvis du bor i femte etasje uten heis, og vil lade batteriet uten å dra med hele den skitne sykkelen opp.
UTEN KLÆR: Plastdekselet beskytter litt, men har også en slags visuell funksjon. Tar du det av, ser sykkelen plutselig litt annerledes ut. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Og speaking of batteri: på 630 watt-timer er det ikke det største i klassen. Flere produsenter leverer sykler med batterier over 700 watt-timer, og opp til så mye som 900 watt-timer.
Betyr dette at du nå bør få rekkeviddeangst?
På ingen måte.
Batteriet vil holde til alt som kan kalles «normal bruk», og spesielt hvis du tuner inn motoren riktig. Men noe lavere kapasitet er det. Bare noe å ha i bakhodet, der altså.
Motorisert moro
Det som kanskje imponerer mest med Gas Gas-en, er at den er morsom.
Til tross for ganske høy vekt og langt fra de korteste kjedestagene i bransjen, er den leken og spretten, og inviterer til å herjes med. I oppoverbakker og kupert kravler den seg helt greit fram, uten å virke spesielt inspirerende. Det er nemlig når det går nedover at denne sykkelen virkelig kommer til sin rett.
Der hvor sykler som Ibis Oso og Specialized Kenevo SL2 kan føles både lange og litt togete i oppførselen, er Gas Gas ECC4 ikke like utpreget på samme måte.
Ikke for det, ECC4 er på ingen måte ustabil.
Men på lange rettstrekninger hvor farten er høy kan du altså ikke forvente helt den samme enorme stabiliteten. Det den derimot er helt rå på, er at den har en helt ekstremt «plantet» følelse mot underlaget. Klart, vekten har noe å si, men her spiller nok også valget av bakdemper med stålfjær inn. Den er ekstremt fintfølende, og gir god kontakt selv i de aller røffeste partiene.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: RockShox Super Deluxe Select+
Gaffel: RockShox ZEB Select+
Motor: SRAM Eagle Powertrain
Batteri: SRAM Eagle Powertrain, 630 Watt-timer
Styre/stem: GasGas 780 mm styre, GasGas stem
Sete/setepinne: Selle San Marco GND sete, GasGas Pro senkepinne
De relativt nye DB8-bremsene fra SRAM er også et klokt valg på denne sykkelen. Kombinasjonen av litt høy vekt på sykkelen og at du kan bli, kremt, inspirert i utforkjøringene gjør at det er digg å kunne ta ned farten fort. Mulighet for hurtig justering av reach på hendlene hadde vært bra, selv om det ikke er et absolutt must. Mekanisk GX-gruppe er kanskje ikke fryktelig spennende, men den gjør da også jobben.
Det er ikke så mye vi har å utsette på ECC4. Men én ting er fullstendig skivebom; senkepinnebryteren.
Hva Gas Gas har tenkt her skjønner vi rett og slett ikke. Studér gjerne bildene, men her er det slik at vaieren til bryteren går gjennom skruen som klemmer bryteren fast til styret. Kort fortalt betyr dette i praksis at du må demontere vaieren fra setepinnen for å få justert den.
Åja, men er det så nøye, dette setter man da bare opp én gang, tenker du kanskje nå.
Mnja, mon det.
Det er ikke uvanlig at man ønsker å justere posisjonen på denne bryteren flere ganger, og hvis du er uheldig og krasjer, vil det kanskje være behov for å flytte den tilbake i posisjon. Da må du med andre ord demontere pinnen.
Dette er håpløst kronglete, og vi kan nesten garantere at det ikke ville kostet Gas Gas en krone ekstra å velge en bryter fra hvilken som helst annen produsent, med en tradisjonell innfesting.
Vi ville bedt om å få byttet denne før sykkelen tas ut av butikken.
Så hvem er Gas Gas ECC4 for?
Enkelt; syklister som vil ha en skikkelig grov og kapabel elsykkel med fokus på krevende terreng, og da utforkjøringene spesielt.
Har du ambisjoner om å prøve deg i endurokonkurranser også, vil sykkelen levere på det. Hvis du derimot skal drive med litt mer allsidig stisykling ville vi kanskje sett på noe som er litt kvikkere, og kanskje da spesielt noen av elsyklene med lettvekts-motorer.
Alternative sykler
Det er skikkelig mange gode alternativer på markedet hvis det er grov, elektrisk stisykkel du er på jakt etter.
Skal du først og fremst ha noe enduroaktig, eller noe som egner seg best til utforkjøringene ville vi sett på noen av disse alternativene:
Til opplysning: Leverandøren opplyser at denne modellen også vil kunne tilbys med en oppgraderingspakke med SRAM GX AXS Transmission-drivverk for et tillegg i pris. Prisen er ikke fastsatt.
Konklusjon
Dæven, for en morsom nykommer!
Gas Gas ECC4 er kanskje ikke superprogressiv. Og noen vil kanskje fnyse litt av den motorcross-aktige stilen med plastdeksler. Men alt dette veies det opp for så det ljomer etter, med sykkelglede og drapå-evne og vilje.
Den nye motoren fra SRAM er et hyggelig bekjentskap, og vil du jakte fete utforkjøringer kan den være en skikkelig bra turkamerat.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.