Den lavere prisen på GT E-Force AMP går først og fremst utover gaffelen og bremsene.
På disse viktige komponentene merker vi en forskjell både i opplevd kvalitet og funksjon sammenlignet med de andre syklene i denne testen.
GT E-Force kommer med 150 mm vandring foran og bak, og en super Shimano Steps E8000-motor.
Denne er integrert i den kraftige og fine aluminiumsramma. Utstyrpakka på elsykkelen forøvrig er velfungerende og smart. De kraftige dekkene og de korte krankarmene er detaljer vi setter pris på i terrenget.
Den elegante av og på-bryteren på overrøret er praktisk i bruk, og holdes godt ute av veien for gjørmesprut.
I terrenget setter vi pris på Shimano-motorens kraftige og jevne motordrag. Motoren er forutsigbar og intuitiv i bruk. Den sparker ikke brått i fra på tidspunkt du ikke forventer det. I nivå to, Trail, tilpasser den hjelpekraften terrenget og innsatsen du legger i pedalene på en behagelig måte.
Trenger du maks hjelp i motbakkene gir Boost-innstillingen superkrefter. Knappene for justering av motorhjelp er lette å nå uten å se ned på styret. Steps-displayet helt inne ved stemet er lett å se mens du sykler.
Du kan velge at de forskjellige motor-nivåene har tydelige fargekoder. Etter kort tid ser du da lett hvilket nivå du er i til enhver tid. Motorknappene gir god plass til senkepinnebryter under styret. GT har pussig nok ikke utnyttet dette. Senkepinnebryteren er klønete i bruk. Selve pinnen har også litt kortere vandring enn vi fortrekker.
Geometrien byr på moderne mål. 65-graders styrevinkel kombinert med rammelengde på 475 mm plasserer forhjulet langt fram når vi angriper grovt terreng. Dette gir selvtillit, spesielt kombinert med store 29er-hjul foran og bak.
Demperopphengets egenskaper er mindre kritisk på en elsykkel enn på manuell sykkel, men GTs retur til et klassisk oppheng med leddet kjedestag er gledelig. Opphenget sluker villig unna alle slag vi utsetter det for. Den lave fronten gjør sykkelen lett å håndtere i motbakkene og i slakere terreng.
Lav rammehøyde fører også til at sykkelen føles noe mer nervøs. Rammehøyden er på høyde med syklene i testen med mindre forhjul. Vi følte et par ganger at det var mer krevende å holde forhjulet oppe ut kanter enn på flere av de andre syklene.
GT eForce AMP bærer vekten sin godt, og føles ikke så tung som vekta sier den er. I lettkupert terreng er sykkelen lettsyklet og -håndterlig. Når vi gønner på i inn det groveste terrenget på testrunden kommer gaffelen litt til kort. Den er et stykke under å levere så smørmyk demping som gaflene på de dyrere syklene leverer.
Også bremsene når sin begrensning når farten går opp og behov for presis fingerspissfølelse øker. Bremsehendlene er av det lange slaget, noe som stjeler godfølelse.
GT eForce AMP leverer solide og allsidige egenskaper til en spiselig pris. Byggekvaliteten og finishen er flott og Shimano-motoren er brukervennlig, trygg og forutsigbar.
En gaffeloppgradering vil løfte sykkelen flere hakk. Likevel, en god og rimelig sykkel som er aller best til småkupert sykling uten de aller røffeste utforkjøringene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.