Husqvarna har laget motorsykler i en årrekke, men er det automatikk i at man skjønner hvordan en bra elsykkel skal lages da? Vi har testet Husqvarna MC6.
MOTORSYKKEL: Det er ikke første gang Husqvarna lager elsykkel, men denne er tråkk-assistert. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Husqvarna Mountain Cross 6
Pris: 97 990 kroner
Vekt: 24 kilo (veid av oss)
Produsent: husqvarna-bicycles.com
Størrelse testet: L
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29/27,5
Vandring f/b: 150/150 mm
Husqvarna kan få deg til å tenke på gressklippere eller motorsykler, men de har også laget elsykler i noen år.
Vi har testet flaggskipet MC6 - og det er gode grunner til å vurdere denne elsykkelen. Men det er også noen ting du må ha i bakhodet.
Vi har fått den absolutte toppmodellen av elsykler fra Husqvarna på test her - MC-serien har hele seks varianter, så det finnes billigere versjoner å se på som baserer seg på samme ramme, men som har annet utstyr.
Rammen har 150 millimeter vandring både foran og bak, noe som er ganske typisk for en moderne stisykkel, og er konstruert rundt et såkalt mullet-oppsett: med 27,5-tommer bakhjul, og 29-tommer framhjul.
Selv om ikke alt utstyret er makset ut hva gjelder pris, er det likevel mange dyre og flotte komponenter på Husqvarnas elsykkel. XTR-drivverket er Shimanos dyreste, mens på bremsene er det spart litt penger ved å sette på XT-utgaven - et fornuftig valg.
DT Swiss lager egne hjul for elsykler også, og Husqvarna MC6 er utstyrt med HX1700-hjul, som blant annet har nav som skal tåle den ekstra påkjenningen fra en elsykkel-motor godt.
På motordelen av elsykkelen har Husqvarna valgt å bruke Shimanos EP8, med et batteri på 720-watt-timer.
Husqvarna elsykkel i bruk
Vi har testet elsykkelen fra Husqvarna på stier i Oslomarka våren 2023.
Shimano EP8-motoren leverer mer enn nok kraft, og med stort batteri vil du ha god kapasitet selv til lengre turer. Vi liker at det «bare» er tre moduser for assistanse å forholde seg til. Med litt ekstra justering i E-Tube-appen til Shimano får vi finjustert assistansenivået til ønsket støtte.
Bryteren ligger også fint på styret, men hvis du skal skifte modus midt i krevende partier hvor det rister og slår, kan det være lett å trykke ett hakk for mye på den plastbelagte bryteren. Vi hadde ønsket oss gummi-belagt bryter, som hadde gitt litt mer friksjon.
På vårt testeksemplar ville ikke batteriet sitte helt fast i underrøret - det førte til en irriterende slark som både kunne kjennes og høres. Vi kontaktet Husqvarnas representant i Norge, som sier følgende:
“Alle Mountain Cross modeller kommer med et suspendert dempesystem for batteriet, i noen tilfeller (2 av 10) har vi opplevd at dette systemet skaper lyd og vibrasjon. Det er en helt ufarlig, men irriterende lyd. Løsningen blir at syklistene som opplever dette kan komme innom sin forhandler for å få installert en utbedret del.”
Utover ulyden fra det løse batteriet, er det komponenter av høy kvalitet som preger utstyrslista. Spesielt de råflotte hjulene fra DT Swiss utmerker seg, med elsykkel-spesifikke nav som skal tåle ekstra mye belastning. Bra!
FJELLKROSS: Vi har teste den dyreste elsykkelen fra Husqvarna i MC-serien. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RÅFLOTT: XTR-drivverket er av ypperste klasse. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ALLROUNDER: Schwalbe Nobby Nic er ikke det groveste sti-dekket, men gir greit grep på vekslende føre og underlag. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
XTR-gruppa er kanskje unødvendig råflott, men girene skifter kontant. Vi liker at Husqvarna har valgt å gå for XT-bremser på sin elsykkel: stoppekraften er det ikke noe å utsette på, og det sparer noen kroner.
I utforkjøringene sluker demperne unna det som kommer i veien, men her merker vi også litt forskjell fra flere sykler i samme kategori. Husqvarnaen er både litt høyere og kortere, og har litt brattere styrevinkel enn andre sykler, og i praksis betyr dette at vi ikke helt finner den samme selvtilliten til å gi full gass i de aller mest krevende utforkjøringene.
For all del - vi kommer oss ned, men med litt mer input fra rytteren.
Spesielt merker vi at frontpartiet er noe høyere enn på både Turbo Levo og Instinct Powerplay - for samme størrelse. Det kan være greit å ha i bakhodet når du skal velge størrelse. Testrytteren på 178 synes denne ble noe høy selv med styrefremspringet satt i laveste høyde, og det ble litt krevende å komme skikkelig over frontpartiet i utforkjøringene. Er du høyere vil dette neppe være et problem.
Spesfikasjoner:
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float X Factory
Gaffel: Fox Float 36 Factory
Motor: Shimano EP8
Batteri: Core S3, 720Wh
Styre/stem: Husqvarna 780mm styre, Husvarna stem
Sete/setepinne: Husqvarna MTB sete, Husqvarna Pro senkepinne
INFORMASJONSPANEL: Displayet til Shimano-motoren er ikke enormt, men gir deg god oversikt over hvilken assistansemodus du er i. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TOPP: Demperne fra Fox er fra øverste hylle, og har Kashima-belegg. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
JUSTERINGER: Dempegaffelen har plenty av justeringsmuligheter så du kan fin-innstille den etter eget ønske. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hvem bør kjøpe elsykkel fra Husqvarna?
Stisyklister som vil ha en godt utstyrt elsykkel til allsidig elsykling.
Alternative produkter
I kategorien med elektriske stisykler er det flere aktuelle kandidater med rundt 150 millimeter vandring. Du bør sjekke ut både Rocky Mountain Instinct Powerplay og Specialized Turbo Levo. Dette er sykler som vil gi deg mange av de samme egenskapene.
Konklusjon
Husqvarna MC6 leverer mye bra utstyr om man ser på prislappen - det er det ingen tvil om. Men utover det er det også en allsidig og ganske kvikk elsykkel som vil fungere bra for veldig mange - vi kunne ønsket oss enda mer stabilitet og trygghet i utforkjøringene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.