Intense hevder at de har laget en elsykkel som fungerer som en vanlig stisykkel. Det er ingen tvil om at Intense Tazer er en av de mest lekne elsyklene på markedet.
ALLSIDIG LEKETØY: Intense Tazer er både leken og kapabel. Geometrien treffer blink til variert stisykling. Utstyrspakka er tipp topp. Høy pris og simpelt batterilokk trekker litt ned.
Den forsvarer i stor grad prisen med en utstyrspakke som holder høy klasse.
Vår modell bærer litt preg av å være en 2019-modell, men elsykkelen selges også som 2020-modell med samme spesifikasjoner. Intense Tazer Pro kommer satt opp med 11-delt Shimano SLX-drivverk, Shimano-steps E8000-motor og toppdempere fra Fox. Motor-betjeningen er lik den på Shimano-motorer vi testet i fjor.
Knappene er mindre elegante enn på de andre syklene med Shimano-motor i denne testen. At det er 11-delt og ikke 12-delt drivverk spiller liten rolle på en elsykkel, så lenge du har strøm på batteriet.
Geometri-messig er Intense Tazer en av de mest moderne i testen. Sykkelens mål og vinkler ligger tett opptil Intense sine vanlige stisykler og endurosykler. Tazer er en av flere sykler i testen med 29er-forhjul og 27,5-tommers bakhjul. Vår testsykkel kom satt opp med importørens egne WTB-dekk i stedet for Maxxis-dekkene som kommer som standard.
I terrenget er Intense Tazer en umiddelbar hit hos testerne. Intense har truffet bra med geometrien og ønsket om at sykkelen skal føles som en stisykkel uten motor. Motoren gir også muligheter som en vanlig stisykkel ikke gir. Den kraftige motoren gjør at vi setter pris på de smidige demperen og det aktive JS-tuned-opphenget også i krevende motbakker og på flatmark.
Intense-sykkelen er leken og lettsyklet. Fronten gir passelig med popp, og vi drar ikke på oss prolaps når vi hopper opp kanter. Den relativt lave fronten, lavere enn på Merida, gjør også at vi lettere plasserer oss mer offensivt over fronten av sykkelen. Vi kan sykle mer aktivt, og får mindre følelse av å være passasjer.
Spesifikasjoner
Ramme: TAZER Optimized Carbon
Bakdemper: Fox Factory Float DPX2
Gaffel: Fox Factory E-bike 36 Float
Motor: Shimano Steps E8000
Batteri: Shimano Steps E8010 504 Wh
Styre/stem: Intense Recon Alu 780mm / Intense Recon, 45mm
Sete/setepinne: Fabric Scoop Radius Elite Cr-Mo skinner / FOX Transfer Factory 150mm
Hjul/Dekk: DT Swiss H1700 Hybrid 29x30mm foran DT Swiss H1700 Hybrid 27,5x 35mm bak / Maxxis Minion DHR II, 29x2,6 3C Maxxterra/EXO+/TR foran, Minion DHR II, 3C Maxxterra/EXO+/TR 27,5x2,8 bak - testet med WTB-dekk.
Bremser: Shimano XT 4 4-stempler 203/203 mm skiver
Intense Tazer føles kvikk og letthåndterlig i slakt terreng, men disse egenskapene kommer tilsynelatende ikke på bekostning av solide utforegenskaper. Når vi peker forhjulet nedover den groveste røysa på testrunden svarer Tazer med solid styring og store porsjoner selvtillit. Stabiliteten kombineres godt med manøvrerbarheten som gjør at vi ikke blir sittende fast i rette linjer, men raskt kan endre retning og plassering på stien.
Heldigvis er Intense Tazer utstyrt med pålitelige og kraftige Shimano-bremser, for denne sykkelen ønsker vi å dra på med.
Noen få minus har dessverre også Intense Tazer, det meste går på finish, ikke på egenskapene. Intense har gjemt bort Shimano-batteriet inne i underrøret, men de har ikke brukt et eget batteri tilpasset slik integrering. Et plastlokk på siden av underrøret gir tilgang til batteriet. Dette lokket opplevde vi flere ganger å miste i fart.
Slikt bør ikke skje på en sykkel i denne klassen. En enkel vrider-lås eller noe tilsvarende burde Intense ha fikset. I tillegg må Shimano-motoren skrus på under underrøret. Knappen her ligger midt i den verste gjørmespruten. En enkel knapp på overrøret som på GT og Merida hadde vært å foretrekke.
Intense Tazer er en morsom stisykkel med hjelpemotor. Den har god balanse mellom stabilitet og kvikkhet. Shimano-motoren drar jevnt og kraftig og batterikapasiteten er god. Noen av løsningene virker allerede litt gammeldags, men geometrien er blant testens mest moderne.
Med oppdatert betjening på motoren og en bedre løsning enn det løse plastlokket ville Intense kjempet om testvinnerstempelet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.