Merida har, i likhet med de fleste andre store sykkelmerker satset tungt på elsykler de siste årene. Utvalget deres er stort i de fleste kategoriene, også elektriske terrengsykler. E-One Sixty er den groveste elsykkelen for stisykling i Merida-katalogen.
Den har et par år på baken, men kom i forkant av denne sesongen med den nye EP8-motoren fra Shimano. Vi har testet den råeste modellen Merida har, nemlig E-One Sixty 10K.
Toppmodell
Ikke overraskende, så er det ikke spart på noe på denne toppmodellen til vanvittige 120 000 kroner.
Her får du toppdempere fra Fox både foran og bak, Shimano XTR drivverk og bremser, og flotte hjul fra DT Swiss.
Merida E-One Sixty har også SRAMs supre trådløse senkepinne, Reverb AXS.
Vi har testet forgjengeren, og på rammen er det elementer vi kjenner igjen. Denne ramma har frontparti i karbon og bakramme i aluminium.
Vaierføringen er ryddig, og sykkelen kommer med integrerte skjermer.
I front er det også store luftinntak som skal bidra til å kjøle ned batteriet når det blir varmeutvikling.
Ramma har også en integrert stoppefunksjon slik at gaffelen ikke skal slå i underrøret ved store utslag.
På styret er det montert en lykt fra Lezyne, som er integrert med- og lades av batteriet på motoren.
Grunnet den mye omtalte situasjonen hvor det er krevende å få levert sykler, ble det til at vi testet toppmodellen denne gangen.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Meridas E-One Sixty finnes i langt rimeligere utgaver, helt ned til 55 499 kroner.
Merida E-One Sixty i bruk
Vi har testet Merida E-One Sixty 10k på stier i Nordmarka og Lillomarka utenfor Oslo, i variert terreng. Både på flytstier, og i grove, tekniske utforkjøringer på lengre og kortere turer.
Den nye motoren leverer mer enn nok kraft, og har et stort batteri på 630 Wh. Batterikapasiteten bør derfor holde til de aller fleste.
Vi har skrevet mer om hva du kan forvente av batterikapasitet både her, og i testen av Pivot Shuttle, som er den elsykkelen med størst batterikapasitet vi har prøvd til nå.
Av/på-knappen sitter lagelig til oppe på overrøret, og ladeporten er lett tilgjengelig nede ved krankpartiet.
Reguleringsbryteren for motornivå ligger intuitivt til ved venstre tommel, og displayet sentrert på styret er stort og godt belyst.
Motoren kan selvfølgelig også justeres etter dine egne preferanser ved hjelp av Shimanos mobil-app, noe vi har sett nærmere på her.
Det første vi gjorde var å justere ned nivået i både ECO og Trail noe – denne motoren leverer i overkant mye kraft etter vår oppfatning slik den kommer med fabrikkinnstillinger.
Dette kan spesielt gi seg utslag på glatt og vått føre, hvor motoren plutselig sparker fra litt mer enn du har lyst til.
Eller når du skal opp/ned et crux i lav fart, og motoren sparker fra for hardt. Det er definitivt verdt å bruke tid på å tilpasse motoren litt.
Business up front - party in the back
Analogien begynner å bli slitt i sykkelsammenheng, men Merida har altså valgt en såkalt mullet-løsning, med 29-tommer hjul foran, og 27,5-tommer hjul bak.
Dette er det flere produsenter som gjør, med bakgrunn i at det store hjulet skal rulle lettere over hindringer, og det lille bakhjulet skal være mer villig til endring og flikking på stien.
Same, but different
Lekenheten er hvert fall i aller høyeste grad til stede. Fra første tråkk er Merida E-One Sixty med på leken på sti.
Vi sitter fint balansert midt i sykkelen, og får god posisjon både i klatringer og når vi står og jager i teknisk terreng. Demperopphenget, med de dyreste Fox-komponentene i front sluker rått unna både røtter og steiner.
Når det kommer kjappe retningsendringer svarer Merida E-One Sixty kontant. Det er kanskje rart å bruke begrepet «vanskelig å holde igjen» om en elsykkel, all den tid den har en motor. Men denne sykkelen er så inspirerende at vi får lyst til å reise oss og tråkke på i all slags terreng.
Når vi får justert inn motoren til våre preferanser, jobber den nesten sømløst. Så bra er den, at man nesten glemmer at man har en motor under seg.
EP8-motoren er også en av de mer stillegående i bransjen, noe man lett kan sette pris på.
Det er når det går nedover at Merida E-One Sixty også overrasker oss igjen.
Testsykkelen vår har den solide Fox Float 38-gaffelen.
Med solid konstruksjon og 160 millimeter vandring til rådighet er det ingen antydning til slurv i valsen når utforkjøringene blir hårete.
Merida E-One Sixty er verken den lengste eller slakeste stisykkelen i klassen, men vandringsmengden tatt i betraktning takler den grovt terreng på imponerende vis. I høy fart er den stabil nok, selv om den ikke er helt på høyde med de mest nedoverorienterte elsyklene som f.eks Specialized Kenevo/Kenevo SL.
Det den kanskje mangler litt på stabilitet i høy fart, tar den så til de grader igjen på lekenhet. E-One Sixty er lett å få opp på bakhjulet, og poppe ut små kanter, og i mer svingete terreng lystrer den lydig når vi legger over styret.
Merida E-One Sixty er ikke en rendyrket nedoversykkel, men sykkelen taklet med letthet det vi utsatte den for i markene rundt Oslo.
Forrige versjon vi testet av sykkelen hadde hakket rimeligere bakdemper og gaffel. Den gang opplevde vi om noe, så var kanskje demperopphenget litt lite progressivt.
Med flere justeringsmuligheter på X2-demperen fra Fox, får vi i større grad justert oss litt bort fra dette.
Hvem bør kjøpe Merida E-One Sixty 10K?
Merida har tatt testvinneroppskriften og gitt den Shimanos nye EP8-motor med godt utfall.
Merida E-One Sixty 10k er allsidig som bare det – denne vil kunne takle det meste av det norsk stisykling vil kunne by på.
Hvis du trenger en allsidig elektrisk stisykkel som skal fungere like godt i stidestinasjoner som Trysil og Hallingdal, som hjemme på dine lokale stier i marka, vil denne innfri.
Denne sykkelen er dyr, men som vår tidligere test av denne plattformen viser, behøver du ikke å kjøpe toppmodellen for å bli fornøyd.
Alternative produkter
Merida E-One Sixty er en ganske så klassisk elektrisk stisykkel, med forholdsvis mye vandring og solid utstyr.
Den er dermed i samme kategori som for eksempel Specialized Turbo Levo, Canyon Spectral:On, Cannondale Moterra, og flere.
Den er ikke helt i samme kategori, men vil kunne utfordre sykler som Specialized Turbo Kenevo SL og Pivot Shuttle, som er hakket grovere.
Konklusjon
Med E-One Sixty 10K har Merida tatt en allerede god elsykkel og gitt den en enda bedre motor. Men det er ikke bare motoren som gjør E-One Sixty til en av de beste elektriske stisyklene på markedet nå.
Merida har truffet en balanse mellom vandring, geometri og komponenter som gjør at E-One Sixty håndterer både lett og grovt terreng.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.