Mondraker Crafty RR er testens nest dyreste elsykkel, den er også den tyngste sykkelen i testen.
Forklaringen er så enkel som at har prioritert andre ting enn lav vekt når de skulle lage en grov el-stisykkel. Mondraker Crafty RR ser ut som en million euro.
Den spesielt lange hovedramma har batteriet helt integrert i underrøret. Både bakhjulsoppheng og geometri er den genierklærte sykkelingeniøren Cesar Rojos verk. Forward geometry tok bransjen på senga da Rojo og Mondraker først lanserte det for et tiår siden.
Nå er ikke lenger 30 mm stem og ekstra lang frontramme unikt. Nesten en samlet sykkelbransje har adoptert Rojos ide om funksjonell stisykkelgeometri. Zero-opphenget på bakhjulet gir 150 mm vandring ved hjelp av to korte vippeledd mellom front- og bakramme.
Utstyrspakka på Mondraker Crafty RR er tilpasset elsykkelens krav. Topp demperenheter fra Fox er smart prioritert. Kraftige Code-bremser likeså. At det 12-delte drivverket er fra Srams rimeligere nivåer har minimal innvirkning på egenskapene i terrenget. Solide og velprøvde hjul fra DT og klassisk dekkoppsett med Maxxis Minnion DHF foran og DHR bak er så godt som ufeilbarlig.
Mondraker Crafty RR har 29er-hjul foran og bak skodd med 2,6-tommers dekkbredde. Bosch-motoren av siste årgang er oppgradert med ekstra avansert display. Dette gir masse informasjon, inkludert mengden watt vi tilfører kranken i tråkket.
Sammenlignet med Mondrakers vanlige stisykkel Foxy, har Crafty RR to centimeter ekstra kjedestagslengde, men lik geometri forøvrig. Selv om bransjen har kopiert mye av Mondrakers Forward-geometry-prinsipp, er Crafty RR likevel den lengste sykkelen i testen. Over to centimeter ekstra rammelengde enn testens nest lengste sykkel, er følbart på stien. Forhjulet havner lenger fram. Stabiliteten og soliditeten er påfallende fra første akselerasjon i terrenget.
Spesifikasjoner
Ramme: Crafty 6061 Alloy - zero oppheng
Bakdemper: Fox Float DPX2 LV EVOL Performance
Gaffel: Fox 36 29 Float FIT4 EVOL Factory 44 mm framløp
Motor: Bosch Performance Line CX system Gen4 m/Kiox-computer
Batteri: 625 Wh PowerTube battery
Styre/stem: OnOff Sulfur 1.0 double butted 6061 alu 780mm / Onoff Sulfur FG 30 mm, 6061 alu
Sete/setepinne: SDG Bel-Air 2.0 / Onoff Pija S 100mm, M 125 mm, L/XL 150mm
Hjul/Dekk: DT Swiss H1900 Spline 30 mm / Maxxis Minion DHF 29x2.6, 3C Maxxterra, EXO+ foran, Maxxis DHR II EXO+ 3C 29 x 2,6 bak
Mondraker Crafty RR kan pløye gjennom hva som helst. Sykler du rett fram er du ustoppelig. Den kraftige Bosch-motoren, gjør at vekten på sykkelen ikke er veldig følbar. Lekenhet og popp er dog ikke det som kjennetegner Mondraker Crafty RR. Bakhjulsopphenget er fast i fisken. Rammekonstruksjonen føles stivere enn på de andre syklene. De store hjulene bidrar til ytterligere følelse av uovervinnelighet uansett hva terrenget serverer oss.
I de tekniske klatringene opplever vi det som litt krevende å holde styringen. Det er utfordrende å beholde nok vekt over framhjulet. Det korte stemet gir følelsen av at vi må styre med hele overkroppen. Heldigvis gjør motoren det mulig å sitte i selv de bratteste klatringene. Dette sikrer grep uten hjulspinn. De lange kjedestagene forhindrer at vi havner langt bakpå.
Mondraker Crafty RR er ikke konstruert for småkupert skogssykling. Det er når vi vender nesa nedover at sykkelen finner seg sjøl. Vi kaster oss ned testløypas groveste partier fortere og mer uredd enn på de fleste av de andre syklene. Det er med full tillit til at sykkelen tåler alt at vi lar det stå til over kampestein og ut kanter i terrenget.
Vi må konse på å stå aggressivt over sykkelen for å være sjefer over egen skjebne, men når vi tar aktive grep kommer Mondraker Crafty RR til live. I høy fart utfor blir også sykkelen lettere å svinge og hoppe med.
Mondraker Crafty RR føles råere utfor enn vandringen tilsier og bør være på toppen av ønskelista for dem som driver med vågal endurolignende sykling.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.