HAR DEN MOTOR!? Den reaksjonen fikk vi av flere vi traff ute i marka. Pivot Shuttle SL er et eksempel på at elsyklene går i ett med umotoriserte sykler i skogen snart. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
I den store kampen om å lage den beste elsykkelen, har amerikanske Pivot nå lansert sin Shuttle SL.
Det er flere gode grunner til at akkurat denne sykkelen bør stå høyt på lista di hvis du skal kjøpe elsykkel.
Men først:
Dette må du vite om Pivot Shuttle SL
Lav vekt
Fazua Ride 60-motor med 60 newtonmeter dreiemoment
430Wh integrert batteri
29-tommer hjul
150/132 millimeter vandring
DW-link demperoppheng
Pivot Shuttle SL plasserer seg altså i kategorien elektriske stisykler med lett motor. De to andre Shuttle-modellene, LT og AM som vi har testet, har mer vandring, større batterikapasitet og fullkraftmotor.
Ny motor og stor batterikapasitet
Pivot har jobbet hardt med å få ned vekten på Shuttle, og bortsett fra en flott karbonramme og dyre komponenter, er det en ny motor fra Fazua - Ride 60 - som bidrar til dette. Motoren er oppgitt å veie 1,9 kilo, og batteriet 2,2 kilo.
Der for eksempel Specialized sin førstegenerasjons SL-motor gir 35 newtonmeter dreiemoment(d, er Fazua-motoren nesten dobbelt så kraftig, med 60 newtonmeter. En annen forskjell ser vi på batteriet - der andre lettvekts-elsykler har batterier på rundt 300 watt-timer(Wh), er batteriet på denne sykkelen på hele 430watt-timer.
Batteriet er integrert, og for å ta det ut må du ut med hele motoren, så dette er en sykkel som må lades som den står. Hvis du synes 430Wh høres litt lite ut, så er det lovnader om et extender-batteri fra Fazua på vei i 2024.
Motoren har tre assistansenivå; Breeze, River og Rocket, pluss boost-modus. Den kontrolleres med en bryter på styret, som er ganske minimalistisk. Et display på toppen av overrøret med LED-dioder med fargekoder angir hva slags assistansenivå du er i, her er det ikke noen stor LCD-skjerm med masse informasjon.
Du kan derimot koble deg til motoren med en Fazua-app på smart-telefonen din.
ROTERENDE: Rotor-kranken er ikke blant de vanligste vi ser på sykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PRESIST: XO1-giret gjør en plettfri jobb med giringen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LADEPORT: Lokket til ladeporten sitter helt nede ved krankhuset. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Utstyr
Pivot Shuttle kommer i en rekke forskjellige utgaver. Vi har testet utgaven som heter Shuttle SL Pro XO1. Sykkelen kommer også i en utgave kalt World Cup, hvor det er spart inn enda mer på vekt, og vandringen på gaffelen er redusert til 140 millimeter.
I skrivende stund koster Pivot Shuttle 92 900 kroner - slett ikke en lav pris - men utstyrspakken er da også ganske så bra. Her får du en miks av Shimano og SRAM-komponenter. Vårt testeksemplar i Large klokker inn på rett under 19 kilo, som må sies å være ganske bra når man ser på både motor og utstyrspakke.
Spesielt også hvis man sammenligner med Trek Fuel EX E som vi har testet, som har samme vekt, men da i en vesentlig dyrere utstyrt utgave. Dyrere utgaver av Pivot Shuttle SL er sagt å skulle veie helt ned mot 16,5 kilo.
Finishen er ganske strøken - her er alt av vaiere, slanger og ledninger lagt pent og rutet gjennom rør, med fine tekniske detaljer. Rammen kan du også justere geometrien på i to nivåer ved hjelp av en metallbrikke i demperopphenget som skal snus. Det er også verdt å merke seg at rammen bruker standarden SuperBoost 157+ for baknavet.
Det vil si at du må ha et baknav som er 157 mm bredt, i stedet for den vanlige Boost-standarden som er 148 millimeter. Pivot hevder dette skal gi en rekke fordeler, men en åpenbar ulempe er begrenset utvalg av tilgjengelige nav til denne standarden. Det er neppe noe man har behov for å huske i det daglige, men den dagen man må ha et nytt bakhjul, kan dette ha noe å si.
Praktisk bruk
Vi har testet Pivot Shuttle SL på høststier i Oslomarka i 2022.
Pivot Shuttle minner om…
Pivot sier selv at de har tatt utgangspunkt i stisykkelen Trail 429 når de har designet Shuttle SL, og det er en påstand som gir mening. Umiddelbart kjenner vi igjen flere av de samme kvalitetene som den umotoriserte stisykkelen har; det ekstremt tråkkvennlige demperopphenget, den snappy, kvikke følelsen når vi reiser oss for å trå til, og et bunnsolid rammedesign.
I det øyeblikket du setter en motor på en fulldempet sykkel, maskerer du eventuelle svakheter når det kommer til tråkkeffektivitet og demperoppheng. Det er ikke dermed sagt at det er helt likegyldig hvilket demperoppheng sykkelen har, og DW-link-designet som Pivot bruker er i særklasse når det kommer til tråkkeffektivitet på sti.
I tekniske klatringer strammer demperopphenget seg opp, og nær sagt skyter deg framover når du får litt ekstra hjelp av motoren, og det sitter som limt mot underlaget flere ganger når vi tenker at vi garantert får et glipptak.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Factory Float X
Gaffel: Fox Factory E-MTB 36
Motor: Fazua Ride 60
Batteri: Fazua Energy 430 Fix, 430 Wh
Styre/stem: Phoenix Team Low Rise Carbon 780mm styre, Phoenix Team Enduro/Trail stem
Sete/setepinne: WTB Volt Pro sete, Fox Transfer Factory Series 150mm senkepinne
Vi har også tidligere testet Shuttle-modellen fra Pivot med fullkraftsmotor. Selv om likhetene er mange, gir likevel Shuttle SL en helt annen følelse på stien. I likhet med flere elsykler med lettvektsmotor vi har prøvd, responderer sykkelen kjappere på input fra rytteren, det er enklere å sette opp svinger, og små hopp og dropp føles mye lettere å sprette over, med den lavere vekten.
Lav vekt betyr ikke at Pivot Shuttle SL er veik eller vinglete. Snarere tvert i mot.
For selv om den imponerer i klatringer, er det i utforkjøringer at vi virkelig blir imponert. Om det skal tilskrives solid gaffel, gode demperenheter eller Superboost-baknavet er usikkert - men summen av det hele er uansett at denne sykkelen føles ekstremt tillitvekkende når vi møter teknisk krevende utforkjøringer i høy fart.
Demperopphenget sluker unna på overbevisende måte, og sykkelen føles retningsstabil og går akkurat dit vi peker. I de verste steinrøysene kan vi bruke et av våre mest utslitte uttrykk; Det føles som den har mer vandring enn den har.
Fazua er kanskje ikke det merket du ser oftets blant motorer på el-stisykler. Men Ride 60-motoren på denne sykkelen fungerer godt.
Appen til Fazua er enkel å forholde seg til. Der kan du enten bruke den forhåndsinnstilte motorprofilen fra fabrikk, du kan sette opp en ny profil basert på et slags spørreskjema, og du kan også finjustere helt etter egne ønsker.
Bryteren på styret ble vi imidlertid aldri helt venn med. Vi brukte litt tid på å justere vinkelen på bryteren slik at tommelen treffer den presist. Det fikk vi til, men det er selve taktiliteten i bryteren som ikke helt holder mål.
Når vi legger tommelen mot den, er det et godt stykke vandring på hendelen før den treffer bunnpunktet og skifter modus. Punktet hvor bryteren bunner ut gir heller ikke en veldig kontant tilbakemelding.
Vi opplevde flere ganger at vi trodde vi hadde trykket bryteren helt inn, og plastikklyden av sluttpunktet kom, uten at motoren faktisk endret modus. Andre ganger gjorde den fjærbelastede mekanismen at bryteren spratt tilbake etter vi hadde justert opp, slik at den justerte seg ned igjen ett hakk.
Fazua har tenkt smart i utforming og at bryteren er så kompakt som den er, men vi mener den har litt å gå på når det kommer til faktisk bruk.
SLANK: Til tross for stort batteri, er utformingen av underrøret ganske slank. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RYDDIG: Vaierføringen er pent gjort. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SUPERBREDT: SuperBoost Plus 157-bakrammen er ekstra bred. Dette er kompenser for ved å legge inn bra med svai på stagene ned til bakhjulet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Batteritiden derimot, er bra.
Vi gjorde noen ulike tester:
Det første var en tur på rundt 1 time sykling,12 kilometer og 3-400 høydemeter i Nordmarka. Vi dro ut med fulladet batteri, og brukte for det meste bare laveste og midterste assistansenivå. Etter endt tur, viste appen at det var 87% batteri igjen.
Neste var en tur hvor vi syklet Maridalsrunden pluss noen bonusstier i Lillomarka. Dette var en tur på rundt 25 kilometer, 650 høydemeter, og 2,5 time effektiv sykling. Her var også utgangspunktet fulladet batteri, og vi brukte primært laveste assistansenivå, bortsett fra i noen bratte kneiker hvor midterste nivå ble brukt. Etter denne turen hadde vi fortsatt 74% batteri igjen.
Pivot Shuttle har med andre ord ganske imponerende rekkevidde og batteritid. Med mindre du sitter og kverner med maksimal assistanse kontinuerlig, vil du ha mulighet til å sykle ganske lange turer på denne sykkelen uten å gå tom for batteri.
Motoren er også imponerende stillegående. I fabrikkinnstilling på laveste nivå, er knapt nevneverdig motorstøy å snakke om.
Hvem bør kjøpe Pivot Shuttle SL?
Elsyklister som vil ha en ekstremt kvikk og rask, men også veldig kapabel stisykkel til allsidig bruk.
Alternative produkter
Vi har testet flere elektriske stisykler med lav vekt og lettvektsmotor. Blant de nyeste modellene vi har testet, er:
Det er kanskje å ta i å si at Pivot setter en ny standard med denne elsykkelen, men Shuttle SL utvider hvertfall horisonten for kategorien med lettere elsykler, og viser hvor langt utviklingen nå har kommet.
Vekten er holdt skikkelig lav, samtidig som du har både god støtte i motoren, og imponerende rekkevidde.
Her har Pivot gjort noen smarte valg, som ikke bare gir deg en lett, men også ekstremt morsom og allsidig elektrisk stisykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.