Test av Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70
Rocky Mountain har oppdatert elsyklene sine med ny motor og lansert nye modeller – vi har testet den grove elektriske stisykkelen Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70.
NY MODELL: Den nye elsykkelen Altitude Powerplay fra Rocky Mountain har fått flere oppgraderinger. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70
Pris: 87 000 kroner
Vekt: 24,4 kilo (veid av oss, satt opp slangeløst med dekkinnlegg, uten pedaler)
Produsent: www.bikes.com
Hjulstørrelse: 29 tommer
Vandring f/b: 170/160 mm
Høsten 2021 lanserte det kanadiske sykkelmerket nye versjoner av sine elektriske stisykler. Vi fikk inn en Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70 på tampen av barmarkssesongen.
Den har både mye vandring og stor batterikapasitet – og et par detaljer du bør merke deg.
Enduro-modell
De nye Powerplay-modellene ble lansert tidligere i 2021. Rocky Mountain Altitude Powerplay er basert på modellen med samme navn men uten elektrisk hjelpemotor.
Den sykkelen har blitt tråkket inn til mangt et godt resultat i Enduro World Series. Vi har også testet sykkelen uten motor.
Derfor deler også Altitude og Altitude Powerplay noen av de samme trekkene. Her får du 160 millimeter vandring bak, 170 millimeter foran, en solid Fox 38-gaffel i front, og en Fox Float X2 bakdemper.
Shimanos XT-gruppe har både presise gir, og kraftige bremser med fire stempel – noe som kan være nødvendig på en sykkel av dette kaliberet. Også elsykkelen kommer med kraftige bremser, og kraftige dekk.
Rocky Mountain har til og med valgt å utstyre dekkene med dekkinnlegg. Det gir mening på en grov stisykkel, og kanskje spesielt på en tyngre elsykkel.
Ellers er detaljer som vaierføring og rammebeskyttelse pent utført. Her er det rikelig med underrørsbeskyttelse, og det er montert en beskyttelses-kloss for å hindre gaffelkrona fra å slå i ramma.
Rocky Mountain Altitude Powerplay har også fått justerbar kjedestagslengde, som vi har sett på andre Rocky Mountain-sykler. En annen detalj Rocky Mountain er kjent for, er justerbar geometri. Altitude Powerplay har fått Ride-4 – altså fire forskjellige justeringer av geometrien som du selv kan endre med et verktøy.
Rocky Mountain Altitude Powerplay kommer både i rimeligere aluminiumsvarianter, og dyrere karbon-varianter som vi har testet her. Innstegsmodellen er Altitude Powerplay Alloy 30 Coil, som koster 60 0000 kroner. Vårt testeksemplar, Altitude Powerplay Carbon 70 koster 87 000 kroner.
Vi må snakke motor
Pen ramme og fine komponenter er bra, men noe av det mest interessante med denne sykkelen, er den nye Dyname 4.0-motoren. I motsetning til andre produsenter som velger standard-alternativer fra Shimano, Bosch, Yamaha og flere, har Rocky Mountain gått samme vei som Specialized og utviklet sin egen motor.
Dette er det vi kan kalle en fullkraftsmotor, i mangel av et bedre begrep, og dermed ikke typen hybrid/lettvektsmotor som vi finner på blant annet på SL-modellene til Specialized og Trek E-Caliber.
Motoren har maksimalt dreiemoment på 108Nm, og et batteri på 720Wh. I motsetning til tidligere utgave, kan nå batteriet tas ut av ramma. (det krever riktignok bruk av verktøy).
Vi har tidligere omtalt den nye motoren hvis du vil gå mer i dybden, men dette er noen av de mest sentrale punktene:
Bryter
At en sykkel har elektrisk hjelpemotor, er på ingen måte en nyvinning lenger. Nå kan vi si at den store utviklingskampen går på hvem som klarer å integrere motoren best i sykkelen, og lage en elsykkel som fungerer godt i terrenget. Der står samspillet mellom rytter og sykkel sentralt, og her er bryteren en viktig komponent.
Bryteren på den nye Dyname 4.0-motoren er vesentlig forbedret fra forrige utgave. Her er det to separate knapper for mer/mindre motorassistanse, samt en tilvalgsknapp på toppen av bryteren for når du skal gjøre tilpasninger av motorens nivåer.
Display
Altitude Powerplay har ikke display på styret, men pent integrert i overrøret, som vi har sett på sykler fra andre merker den siste tiden. Displayet som kalles Jumbotron er oversiktlig, har flere skjerm-moduser og du kan justere lysstyrken.
App
... har sykkelen ikke. Du har fortsatt mulighet til å tilpasse og betjene motoren etter dine egne preferanser og behov, men dette må du fysisk gjøre på sykkelen. Vi mener det er en fordel å kunne koble til en app, og ser gjerne dette i framtiden.
Batteri
Da den forrige Altitude-modellen kom, hadde den et av de største batteriene i klassen, og det er ikke spart på kapasiteten her heller. Hele 720wH har du til rådighet når du skal på tur.
I tillegg kan du kjøpe Rocky Mountains egen «Overtime Pack», et ekstra batteri som festes i flaskeholderfestet. Da får du ytterligere 314Wh til rådighet.
Rocky Mountain Altitude Powerplay ibruk
Rocky Mountain Altitude Powerplay er testet på varierte stier i Nordmarka senhøsten 2021, men har prioritert å søke opp bratt terreng og utforkjøringer, da det er sykkelens tiltenkte bruksområde. Vi fikk inn flere turer på sykkelen før snøen la seg.
Til det bedre
Motoren har fått seg en overhaling, og det er kanskje også noe av det viktigste å nevne med denne sykkelen. Dette er en helt annen brukeropplevelse enn tidligere utgave av Dyname-motoren.
Der den forrige motoren fremsto som noe vill og uhemmet, gir denne motoren et helt annet inntrykk. Vi har sett nærmere på motoren i denne testen, men noe er også verdt å nevne her.
Det mest åpenbare er betjeningen. Den forrige bryteren var ikke spesielt god i bruk. Den nye har derimot definerte trykk-områder, med riller for mer friksjon.
Vi føler likevel ikke helt at vi er i mål med denne bryteren. Knappene har lav terskel for trykk, og vi opplevde flere ganger å gå fra ECO til Trail+ eller helt til Ludicrous når vi skulle justere bare ett nivå mens vi syklet i terrenget.
Det skal understrekes at dette ble bedre med tilvenning, men vi tror dette kunne vært løst med at knappene får litt mer motstand og høyere terskel for trykk.
De nye assistansenivåene på motoren er lette å navigere mellom, og du kan både endre fabrikkinnstillinger og spesialtilpasse disse lett med det nye displayet. Her kan du velge hvor mye du vil dykke i dybden i det tekniske.
Vi liker Factory-innstillingen på motoren godt, men den kan bli noe kraftig. Vi endte opp med å kjøre en god del i Tune B – som er justert ett nivå ned fra Factory.
Den nye Dyname-motoren har fire assistansenivåer;
It´s all you (motor avslått)
Eco
Trail
Trail+
Ludicrous
Batterikapasiteten er så bra at du kan gjøre unna lange turer uten å bekymre deg, så lenge du ikke bruker maks assistanse. Korte sykkelturer på én time på sti hvor vi primært brukte Eco og Trail, medførte et forbruk på cirka 10-15%, selv i minusgrader. Etter en nesten fire timer lang tur i 7 minusgrader med konservativ bruk hadde vi fortsatt 65% batteri igjen.
Du kan dermed sykle rimelig heftige stiturer med denne sykkelen.
Motoren i seg selv ganske stillegående – men noe lyd kommer fra trinsehjulene som sitter i drivverket.
Laget for grovt terreng
Da vi testet den foregående versjonen av Rocky Mountains elektriske stisykkel lot vi oss imponere over sykkelegenskapene, altså hvor bra sykkelen var å håndtere i terrenget. Og selv om Rocky Mountain har sendt sykkelen gjennom en skikkelig produktutviklings-renessanse, har ikke disse egenskapene blitt neglisjert.
Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70 har to punkter hvor geometrien kan justeres. Vi testet sykkelen både i nøytral og slak innstilling i Ride-4, og kjedestagene både i kort og lang konfigurasjon. Disse justeringsmulighetene har vi omtalt i tester av umotoriserte utgaver av både Instinct og Altitude.
Her vil egne preferanser ha mye å si, men vi opplevde sykkelen som mer enn slak nok i nøytral posisjon, med styrevinkel på 64 grader. Kjedestagsjusteringen liker vi godt, og den gjør at du kan tilpasse geometrien til syklingen du skal gjøre.
Blir det mye høy hastighet og lite av de brå retningsjusteringene, kan kanskje lang posisjon være fint. Og hvis du sykler mer i bratt terreng med trange svinger og mange justeringer, kan kort posisjon være bra.
Vi anbefaler deg å prøve denne justeringen. Husk at du også må snu adapteren til bakbremsen.
Demperopphenget jobber bra på typisk norsk underlag hvor det er mye røtter og steiner. Kombinasjonen av oppheng, en raffinert bakdemper og motorkraft gjør at både kupert terreng og klatringer går unna med god effektivitet. Når vi skal jobbe oss opp små kanter og crux er det litt mer vekt å dra på enn hos de andre alternativene vi har prøvd det siste året – men her kan selvfølgelig motoren kompensere noe.
Det er uansett nedoversykling denne sykkelen primært er laget for.
Rocky Mountain Altitude Powerplay er kanskje uansett best når det går mest rett frem, og du kan stå i pedalene og ta i mot slag og tekniske utfordringer i høy fart.
Her spiller antakelig vekten litt inn. På vår vekt klokker den inn på litt over 24 kilo. En del av dette skyldes de spesielt solide dekkene og dekk-innleggene.
Man kan argumentere for at vekt ikke har mye å si på en sykkel med motor, men så enkelt er det ikke. I terrenget må fortsatt sykkelen håndteres, og da kjennes de ekstra kiloene. Spesielt nedover, hvis du må bunnyhoppe over hindringer i terrenget, hoppe, eller vri sykkelen rundt i trange svinger. Tross korte kjedestag, er det mye sykkel å håndtere når vi vil vrenge oss kjapt rundt trange passasjer.
For å gi en litt mer livlig følelse, endte vi opp med å kjøre litt mindre sag enn anbefalt, og noe kjappere retur, for å få litt mer pop og en litt mer leken sykkel.
Med slak geometri og grove, solide komponenter er det ikke levnet tvil om hva sykkelen skal brukes til. Utstyrspakken er smart valgt ut fra dette. 38-gaffelen fra Fox bidrar til et solid frontparti. X2-bakdemperen fra samme produsent gir oss kontrollert demping.
Den noe høye vekten på sykkelen kan antakelig tilskrives (i hvertfall delvis) den roterende massen. Rocky Mountain har ikke bare utstyrt sykkelen med dekkinnlegg – her er det også kraftigste sort Maxxis-dekk i Double Down utfor-casing. Skal man først droppe vektfokuset noe sted på en sykkel, kan vi være enige i prioriteringen som er gjort her. Her kan andre produsenter med fordel plukke opp idéen.
Med en så stor, tung og grov sykkel er det fristende å la det stå til mot steiner og røtter, og mer enn én gang følte vi oss reddet av det solide dekk-oppsettet.
Og det taler kanskje for noe av det denne sykkelen er god på: å ta i mot juling.
Der den kanskje ikke føles like livlig og spretten som en del andre elsykler vi har prøvd, er den desto bedre når det kommer store slag og partier med steiner og røtter du må komme deg gjennom. Den er mer stabil og solid, enn leken og kvikk.
Hvem bør kjøpe Rocky Mountain Altitude Powerplay?
Rocky Mountain Altitude Powerplay er en grov elsykkel – vi ser for oss at den typiske kjøperen av denne sykkelen gjerne oppsøker bratt og/eller skikkelig grovt terreng på jevnlig basis.
Du sykler først og fremst fordi du liker utforkjøringene. Med stor batterikapasitet (som kan utvides) vil du kunne gjøre lengre turer og sykle mange høydemeter.
Alternative produkter
Har du først lest deg gjennom denne testen, er det kanskje elsykler av det grovere kaliberet du er interessert i. Her har vi testet flere varianter, som Specialized Kenevo SL, Pivot Shuttle, Santa Cruz Heckler og Merida E-One Sixty. Dette er alle sykler som er laget for å tåle mye krevende, bratt terreng og lange utforkjøringer.
Er du derimot på utkikk etter elektrisk stisykkel som er mer lett og kvikk, har vi testet sykler i den andre enden av skalaen også. Les for eksempel om Trek E-Caliber eller Specialized Turbo Levo SL.
Konklusjon
Rocky Mountain har uten tvil gjort en forbedring med sin nye Altitude Powerplay Carbon 70 og nye Dyname-motor. Samspill mellom motor, sykkel og syklist har blitt vesentlig bedre.
Dette er en bunnsolid, kraftig og godt utstyrt elektrisk stisykkel for dem som liker terrengsykling primært på grunn av utforkjøringene.
Vi mener sykkelen trives best når det går nedover i høy fart. Sykkelen vil antakelig egne seg best som redskap for den som vil ha lange utforkjøringer uten å slite seg ut på vei til toppen, snarere enn for de som er på utkikk etter et ekspedisjonsverktøy til lange turer i mer småkupert terreng.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.