Rocky Mountain Instinct Powerplay - En god allrounder
Får man en god elsykkel av å bare slenge en motor på en populær stisykkel? Rocky Mountain Instinct Powerplay kan skilte med et par spesielle detaljer, som bør gjøre den interessant for mange.
FRA THE ROCKIES TIL NORGE: Rocky Mountain har laget el-motoriserte versjoner av flere av syklene sine. Instinct Powerplay er den klassiske stisykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Rocky Mountain Instinct Powerplay Alloy 70
Pris: 86 900 kroner
Vekt: 24,4 kilo (Uten pedaler, med slanger. Veid av oss)
Instinct Powerplay er Rocky Mountains tilbud til stisyklisten, og er basert på den umotoriserte sykkelen Instinct. Den har riktignok noen likhetstrekk, men er langt fra identisk med den umotoriserte varianten.
Rocky Mountain Instinct Powerplay kommer i en rekke ulike versjoner, både med karbonramme og aluminiumsramme.
Vi har testet den dyreste versjonen med aluminiumsramme, Alloy 70. Den har en fornuftig utstyrspakke med Shimano XT-komponenter, og dempere fra RockShox.
Egen motor
Drahjelpen får du av en egenutviklet motor fra Rocky Mountain. I likhet med Specialized har de valgt å gå for egne løsninger. Dyname 4.0 motoren skal være i stand til å levere spreke 108 newtonmeter dreiemoment fra det integrerte batteriet på 720 watt-timer.
Og skulle ikke det være nok, kan du kjøpe til ekstrabatteriet som Rocky Mountain kaller «Overtime Pack», som gir deg ytterligere 314 watt-timer.
Displayet til motoren sitter integrert i overrøret på ramma, og der kan du få opp ulik informasjon etter eget ønske. Bryteren er av det mer kompakte slaget.
Geometrien kan også justeres. Du får riktignok bare fire posisjoner mot ni på Rocky Mountain Instinct Powerplay, men du kan også justere kjedestagslengden på Powerplay-sykkelen.
SMIDIG: Bryteren gjør ikke for mye ut av seg, og tar lite plass på styret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
OVERTID? Ved flaskeholderen kan du montere Rocky Mountains Overtime Pack, som i praksis er et ekstra batteri som utvider både batteritiden og rekkevidden. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BESKYTTELSE: Plastklossen på underrøret skal beskytte mot slag. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Rocky Mountain Instinct Powerplay Alloy 70 på stier i Fredrikstad og Oslomarka våren 2023.
Allsidig turredskap
Der Altitude Powerplay imponerte med gode egenskaper i grovt terreng, er Rocky Mountain Instinct Powerplay et litt mer allsidig redskap.
Motoren har flere assistansenivåer - i fabrikkinnstilling endte vi opp med å veksle mellom ECO og Trail til stisykling, og avhengig av dine egne preferanser kan det være lurt å bruke litt tid på å finjustere ett av assistansenivåene - muligheten ligger i motorsystemet.
Selv om geometrien ikke er identisk med den umotoriserte versjonen av Instinct, kjenner vi umiddelbart at det er likhetstrekk. Rocky Mountain Instinct Powerplay er forutsigbar og trygg - noe både nybegynnere og mer erfarne syklister vil sette pris på. I vekslende terreng i Østmarka føles den både kvikk og inspirerende, og den er morsom i utforkjøringene.
BRÅSTOPP: Shimano XT-bremsene gjør en god jobb med å ta ned farten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BAKKENÆRT: Ladeporten på Instinct Powerplay sitter pent plassert nede ved krankhuset og motoren. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
GJEMT: Vaiere og slanger er for det meste gjemt inne i ramma. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Slak styrevinkel i kombinasjon med korte kjedestag gjør at den responderer bra i svinger.
Ønsker du mer stabilitet i partier hvor det går mye rett fram i høy fart, kan du prøve deg frem med å justere lengden på kjedestagene. Dette er en super funksjon å benytte seg av hvis du for eksempel sykler i marka til daglig, men oppsøker brattere sykling i helgene.
Den mest utpregede forskjellen på Altitude og Instinct Powerplay, er at med førstnevnte kan du tillate deg å slippe på enda litt mer i ulendt terreng.
Men den gjengse stisyklisten vil oppleve at Rocky Mountain Instinct Powerplay er mer enn kapabel nok til det meste du møter av utfordringer på stier i Norge.
Hvem bør kjøpe Rocky Mountain Instinct Powerplay?
Rocky Mountain Instinct Powerplay vil passe godt for stisyklister som vil ha en kapabel elektrisk stisykkel til allsidig bruk.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Bakdemper: RockShox Deluxe Select+
Gaffel: RockShox Lyrik Select RC
Motor: Dyname 4.0 Mountain Bike Drive
Batteri: 720Wh integrert
Styre/stem: Rocky Mountain 780mm styre, Rocky Mountain 35 Am stem
Sete/setepinne: WTB Volt Race 142 sete, Race Face Aeffect R senkepinne
Hjul/Dekk: WTB ST i30 felger, DT Swiss Hybrid 370/ Rocky Mountain nav. Maxxis Minion DHF 2,5”/DHR 2,4” II dekk
Drivverk: Shimano XT 1x12, Race Face Aeffect Cinch 34T krank
Bremser: Shimano XT 4 stempel
Alternative produkter
Både Specialized Turbo Levo, Merida E-One Sixty og Husqvarna MC6 er sykler tiltenkt tilsvarende bruksområde som vi har testet.
Konklusjon
Rocky Mountain Instinct Powerplay er en allsidig elektrisk stisykkel som vil fungere bra til norske stier.
Har du ambisjon om å dra på skikkelig lange turer, vil også muligheten for utvidet batterikapasitet gjøre den ekstra aktuell.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.