Med et nytt og større batteri, skal den nye e-mtb-en fra Santa Cruz kunne ta deg med på lange stiturer. Santa Cruz Heckler MX er en elektrisk stisykkel med mye vandring og solide komponenter.
ELEKTRISK STISYKKEL: Santa Cruz Heckler har fått seg en aldri så liten oppgradering - vi har testet nyheten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Santa Cruz Heckler MX CC XO1 RSV
Pris: 130 000 kroner
Vekt: 21,73 kilo (størrelse medium, veid av oss, uten pedaler)
Importør: www.speedproducts.no
Hjulstørrelse: 29/27,5 tommer
Vandring f/b: 160/150 mm
Santa Cruz var sent ute med elsyklene sine sammenlignet med andre produsenter. Men det de tapte på timing, har blitt kraftig kompensert for, med lanseringene av syklene Bullit og Heckler.
Santa Cruz Heckler ble først lansert som en elektrisk stisykkel i 2020 med 27,5-tommer hjul og 160/150 millimeter vandring foran og bak. Men etter bare noen måneder kom Heckler MX, hvor man nå fikk mikset hjulstørrelsene, med stort framhjul på 29 tommer og bakhjul på 27,5 tommer. Nå har Santa Cruz Heckler MX kommet i en ny versjon, og det er mer enn bare én ting som er nytt.
Grovere plattform
Nye Santa Cruz Heckler MX har 150 millimeter vandring bak, og 160 millimeter foran. Santa Cruz viderefører konseptet med blandet hjulstørrelse, den nye Heckler MX kommer enten med 29-tommer hjul foran og bak, eller i en MX-versjon med 29-tommer foran og 27,5-tommer bak som vi har testet her.
Begge modellene har justerbar geometri, ved hjelp av en såkalt flip chip i demperopphenget. Denne lille metallbiten justerer geometrien i underkant av en halv grad, men gir deg litt justeringsmuligheter. Styrevinkelen er på slake 64,8 grader i bratt posisjon, med setevinkel på 76,8 grader for en oppreist sittestilling ved tråkking. Kjedestagene er på 445 milimeter.
Større batteri
Nye Santa Cruz Heckler får også et større batteri. Der den forrige elsykkelen var utstyrt med et batteri på 504Wh fra Shimano, er det her snakk om et batteri på 720 Wh fra Darfon. Batteriet kan tas ut ved hjelp av en enkel bevegelse med en unbrakonøkkel på undersiden, og lett fjernes. Ladepluggen i ramma er også mindre enn Shimano sin.
Vi har testet den dyreste versjonen av Santa Cruz Heckler, som ligger på 130 000 kroner. Det er en heftig pris – selv om det finnes (enda) dyrere elsykler på markedet. Den vil også komme i «rimeligere» utgaver, og begynner på 81 000 kroner.
Heckler C R – 81 000 kroner
Heckler C S – 91 000 kroner
Heckler C XT – 100 000 kroner
Heckler CC XO1 RSV – 130 000 kroner
Santa Cruz Heckler i bruk
Vi har testet Santa Cruz Heckler på snøfrie stier på Østlandet i januar. Vi har ikke fått testet de lengste og bratteste utforkjøringene, men har fokusert testingen på grovt terreng, siden sykkelen er laget for å tåle mye av dette.
Motor
Shimano EP8-motoren har vi testet på flere elektriske stisykler nå, og den viser seg også fra sin beste side på denne sykkelen. Selv om styrebryteren har forbedringspotensial, gjør den seg pent på styret med sitt minimalistiske uttrykk, sammen med den trådløse girhendelen og senkepinnebryteren.
Motoren er så kraftig at den har godt av å justeres litt ned. På Santa Cruz Heckler sitter av/på-bryteren nede ved krankhuset, vi kunne gjerne sett at den var plassert på overrøret.
Toppmodell
Da vi første gang testet Santa Cruz Heckler, var det med et helt annet utstyrsnivå. Selv til over 70 000 kroner den gang, var det langt i fra noen toppmodell. Dette er noe helt annet denne gangen. Heckler CC MX som vi har testet kommer med noe av det ypperste innen terrengsykkelteknologi.
At komponentene er plukket fra øverste hylle, merker vi ved første tråkk på pedalen. Skjønt, det kunne vært plukket flere dyre komponenter. Men vi lever godt med å ikke ha trådløs, elektronisk senkepinne, eller det absolutt dyreste elektroniske bakgiret. Dette ville dratt opp prisnivået ytterligere.
Det er ikke bare framdriften som er elektrisk på denne sykkelen, SRAM XO1 AXS girer trådøst og presist, slik vi har erfart ved tidligere tester.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: RockShox SuperDeluxe Ultimate
Gaffel: Fox Float 36 Factory eTune
Motor: Shimano EP8
Batteri: 720wh
Styre/stem: Santa Cruz e35 800mm styre, Burgtec Enduro Mk3 stem
Sete/setepinne: Fox Transfer Factory
Hjul/Dekk: Industry Nine 1/1 nav, Santa Cruz Reserve Carbon 30/DH felger. Maxxis Assegai 2,5 EXO+/Minion DHR 2,4 EXO+ dekk.
Drivverk: SRAM XO1 AXS
Bremser: SRAM Code RSC
Den nye batteriløsningen gir ikke bare mer kapasitet og dermed økt rekkevidde, den gir også noe høyere vekt. Vårt testeksemplar i medium klokket inn på rett under 22 kilo uten pedaler, som slett ikke er en dårlig vekt. Samtidig kan man se til sykler som Pivot Shuttle XTR som vi har testet, som veier marginalt mer, men til en vesentlig lavere pris.
Et rått demperoppheng på sti
Kombinasjonen av den sofistikerte Shimano-motoren og demperopphenget fra Santa Cruz, gjør at alt av teknisk terreng slukes rått. Når vi legger kraft i pedalene strammer hekken seg bra opp, og kombinasjonen av muskel- og elektrisk kraft bokstavelig talt løfter oss opp og frem i klatringene.
Både gaffel og bakdemper gir rikelig med justeringsmuligheter for den som vil perfeksjonere oppsettet ytterligere. På sitt beste sluker dette opphenget glupsk alt av røtter og steiner, og er noe av det mest sofistikerte vi finner på moderne stisykler, det være seg med eller uten motor.
Der den tidligere testfavoritten Merida E-One Sixty kanskje oppleves litt mer aktiv i demperopphenget, er Santa Cruz Heckler MX roligere på stien.
Råskinn utfor
I utforkjøringen kjenner vi igjen de gode egenskapene fra VPP-demperopphenget til Santa Cruz som vi har berømmet på syklene deres både med og uten motor. Satt opp med rett over 25% sag får vi følelsen av en veldig plantet sykkel som sitter godt i vandringen og ikke spretter for mye rundt.
Den noe høye vekten bidrar selvfølgelig til dette. Det større batteriet gir ekstra vekt som må håndteres, men vi opplever at vekten er godt distribuert. Kjedestagene er ikke superkorte, men korte nok til at retningsskifter oppleves som kjappe og presise. Her får nok også testsykkelen litt hjelp av at bakhjulet er på 27,5 tommer - Balansen i sykkelen er god, og vi har ingen problemer med å løfte fronten utfor kanter, eller legge inn litt ekstra pop på små forhøyninger i terrenget.
Testsykkelen kommer utstyrt med Santa Cruz’ eget styre på 800 millimeter bredde, som gir godt moment. Det utmerker seg blant annet i de groveste utforkjøringene vi får testet sykkelen i, hvor sykkelen oppleves som utrolig retningsstabil og solid. Dette er kvaliteter vi kjenner igjen fra Heckler. I rotete partier med mye steiner og røtter som vil kaste oss sideveis, holder denne sykkelen linja med overbevisende stivhet og stabilitet.
Styrebredde, demperkomponenter av høy kvalitet, og ikke minst brede felger med store dekk bidrar til dette. Maxxis-dekk med EXO+ sidevegger vil vi si er et minimum på en sykkel som inviterer til så grov sykling. Til et slangeløst oppsett vil også dekkinnlegg være ønskelig, i hvert fall bak.
Demperenhetene er smørmyke, og med litt justeringer finner vi sweetspoten hvor de sluker glupsk unna både forutsette- og utforutsette hindringer.
Finishen på sykkelen er god – her er det beskyttelsesgummi på utsatte steder, og vaierføring er pent gjort, med ett unntak. Ledningen fra panelet til motoren ligger løst i hullet i rammen, og gir litt ulyd. På en sykkel til en så høy pris forventer vi at selv de minste detaljene er i orden. Men ute på stien er inntrykket vi sitter igjen med at dette er en over snittet godt konstruert og sammenskrudd sykkel.
Sofistikert demperoppheng, kraftig motor, stort batteri, og komponenter fra øverste hylle. Hva er det å ikke like?
Vel – til tross for en akseptabel vekt er den ikke spesielt lett, prisen tatt i betraktning. Og den ekstremt dempede følelsen demperopphenget gir, gjør at vi har prøvd hakket mer inspirerende og kvikke sykler når det kommer til kupert stisykling.
Hvem bør kjøpe Santa Cruz Heckler?
Den nyeste versjonen tar positive egenskaper fra Heckler-plattformen og videreutvikler den. Med større batteri tar den et steg i motsatt retning fra superlette modeller som Specialized Turbo Levo SL og andre lette elsykler, og mer i retning kraftige elektriske stisykler som Pivot Shuttle og Rocky Mountain Altitude Powerplay.
Batterikapasiteten og det grove oppsettet gjør dette til en sykkel for de virkelig lange turene, eller turer hvor du baserer deg på å ta mange høydemeter lett oppover, for å kunne sykle fete utforkjøringer.
Hvis du ikke er så opptatt av ekstrem batterikapasitet, men heller vi ha litt kvikkere følelse på stien anbefaler vi å ta en titt på Merida E-One Sixty, Specialized Turbo Kenevo SL eller Specialized Turbo Levo SL.
Konklusjon
Santa Cruz har foredlet Heckler til en grovere, og mer kapabel elsykkel både i form av bruksområde og batterikapasitet. Den viser seg fra sin beste side når det går nedover, og da gjerne på skikkelig grove stier. Med en startpris på 81 000 kroner er ikke dette en sykkel som vil være tilgjengelig for mange.
Men hvis du har råd og er på utkikk etter en bunnsolid elsykkel til grov stisykling, bør Santa Cruz Heckler stå høyt på lista over sykler å vurdere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.