Specialized har de siste årene satset tungt på utvikling av elsykler. De satte ny bransjestandard da de lanserte den lette el-stisykkelen Turbo Levo SL, og nå har den langt mer grove endurosykkelen Kenevo også kommet i en lettere versjon – Specialized Turbo Kenevo SL Expert.
Specialized Turbo Kenevo SL ble lansert i slutten av mai 2021, og er nå tilgjengelig på markedet. Så hvordan fungerer Specializeds lettvektskonsept på så grove el-stisykler?
Mye vandring og solide komponenter
Foreløpig har Specialized Turbo Kenevo SL kun kommet i S-Works og Expert-utgaver. S-Works-utgaven koster svimlende 164 999 kroner, mens Expert-modellen vi har testet her ligger på 111 499 kroner. Den kommer i to farger – en nøytral grå, og en knallgul.
Specialized Turbo Kenevo kommer i fire størrelser, S2, S3, S4 og S5, hvor sykkelen primært blir lenger, ikke bare høyere, for hver størrelse. Vi har testet S3-modellen, som tilsvarer en medium.
Kenevo SL har 170 millimeter vandring foran og bak, og plasserer seg godt i kategorien endurosykler – ikke rart, da den har sitt klare designspråk fra modellen Enduro fra samme produsent som vi har testet både i S-Works og Elite-utgave.
I front er Specialized Turbo Kenevo SL utstyrt med den nye Fox 38-gaffelen, med GRIP2-demper. Bak er det X2-bakdemperen fra samme produsent som skal håndtere slagene.
Drivverket er en miks av XO1 og GX-komponenter fra SRAM, med en Praxis krank montert på Specializeds egen motor. SRAM står også for stoppekraften, med Code-bremser med store bremseskiver.
Specialized selv står for det meste av komponenter som hjul, dekk og kontaktpunktene på sykkelen.
Der noen produsenter velger å utstyre sykler i denne kategorien med et såkalt mullet-oppsett (29- tommer hjul foran og 27,5 bak), har Specialized landet på 29-tommer hjul både foran og bak på Kenevo SL, med store 2,6 tommer brede dekk på brede felger.
Lett motor
Det er dog motoren som skiller denne sykkelen fra andre, både helt konkret, men også som konsept.
Kjært barn har mange navn, men Specialized-modeller med bokstavene SL i navnet er elsykler som har lavere egenvekt, en lettere motor og litt redusert batterikapasitet.
Dette er for å jobbe mot det som kan være et ankepunkt på elsykler – at de er tyngre å håndtere i terrenget.
Specialized har SL-modeller både på bysykler, stisykler og landeveissykler.
Lignende konsepter har vi også sett fra andre leverandører, som Lapierre og Trek som bruker motorer fra tyske Fazua.
Specialized har valgt å utvikle sin helt egne motor i samarbeid med den sveitsiske produsenten Mahle. Det er kun på SL-motorene Specialized samarbeider med Mahle. Deres fullkraftsmotorer lages i samarbeid med motorprodusenten Brose.
Motoren heter Specialized SL 1.1, og er den samme som vi finner på Turbo Levo SL og bysykkelen Vado SL for å nevnte noe.
SL 1.1-motoren kan du justere med Specializeds egen Mission Control app på telefonen.
Der kan du justere hvor mye assistanse du skal ha på de ulike nivående, du kan logge turer, du kan sette opp sykkelen for en tur slik at den selv beregner og fordeler batterieffekten over tid, for å nevne noe.
Fremst på overrøret sitter en ny computer – her er et display integrert i selve overrøret, hvor du tidligere kun fant en av/på-knapp, batteriindikator og justering av assistansenivå.
Her får du nå et display, hvor du kan skifte mellom forskjellige skjermbilder. Hva skjermbildene skal inneholde, kan du også endre via appen.
Motoren kontrolleres via en bryter på styret, som er blant de aller slankeste og netteste i klassen. Tre gummierte knapper er alt du trenger og får på venstre side av styret.
En for mer motorkraft, en for minus og en shuttle-knapp som tar deg rett opp til maks motornivå uansett hvilket nivå du er i fra før.
Og for å ta det konkrete: Sammenligner vi Kenevo SL med den originale Kenevo elsykkelen, så er det altså snakk om en sykkel med like mye vandring, like komponenter og likt tiltenkt bruksområde, men som likevel er ganske så forskjellig.
Kenevo SL en ganske annen sykkel enn den kraftigere Kenevo.
Da dette da er en SL-versjon, veier den ca 5,5 kilo mindre enn Kenevo, og bare 4 kilo mer enn den umotoriserte Enduro-modellen som ellers er sammenlignbar.
Specialized Turbo Kenevo SL i bruk
Vi har testet Specialized Turbo Kenevo SL Expert på flere turer i Nordmarka utenfor Oslo.
Ettersom dette er en grov sykkel basert på Enduro-plattformen til Specialized har vi oppsøkt bratte og lange utforkjøringer for det meste, men den har også blitt brukt til lengre stiturer i variert terreng.
Vi testet sykkelen i midtposisjon på styrevinkel, og høy innstilling bak, før vi etterhvert justerte styrelageret til å bli én grad slakere.
Med 170 millimeter vandring foran og bak er det opplagt at dette ikke er en sykkel ment for de lange ekspedisjonene på småkupert sti – her er det de grove utforkjøringene og egenskapene der som er prioritert.
Men Kenevo SL oppleves ikke som så tung og drågete som tallene skulle tilsi. På kuperte stier tar den seg bra fram, både i lengre tekniske klatringer, og opp små crux.
Bakdemperen fra Fox har en bryter for å stramme opp dempingen til klatringer, men kombinasjonen av et effektivt demperoppheng og motor gjør at vi i praksis sjelden bruker denne.
Utfor er denne sykkelen uten tvil en av de beste elsyklene vi har prøvd, noensinne. Her får du alle de gode egenskapene fra Enduro – en annen testfavoritt – med litt økt vekt.
Men der vi med andre og mer tradisjonelle elsykler må muskle sykkelen mye mer rundt for å få den rundt svinger, over steiner og små hindre, er Specialzied Kenevo SL nesten som en vanlig stisykkel å regne.
Den reduserte vekten er med på å gjøre sykkelen vesentlig mer håndterbar også når det går nedover. Vi glemmer rett og slett at det er en elsykkel vi har med å gjøre.
Midtveis i testen byttet vi ut styrelagerkoppen og fikk satt sykkelen i én grad slakere styrevinkel.
Til tross for enda slakere vinkler er ikke dette en dorsk og treg sykkel – Kenevo SL er lett å kaste rundt i trange partier, og når uanmeldte gaps må forseres kan vi nappe i både styre og pedaler i visshet om at det ikke er for mange kilo som må flyttes på.
Senkepinnen er litt treg – det er litt motstand både i hendel og selve aktiveringen av pinnen. Dette er ting vi hadde sett gjennom fingrene på en rimelig stisykkel, men på en sykkel i denne prisklassen forventer vi bedre.
Prisen tilsier at Specialized bør utstyre denne sykkelen med en toppinne fra Rock Shox eller Fox, ikke en rimeligere pinne fra X-Fusion.
Sømløst integrert
Når det kommer til samspillet mellom rytter og sykkel så er Specialized klasseledende. Det er det flere grunner til.
Det mest åpenbare er kontrollen du har på motoren. Bryteren ligger nesten i hånden – det er bare å flytte tommelen opp og ned for å justere motorkraften. At ikke flere streber etter å lage noe like smidig er litt rart.
Det nye displayet er også en fin detalj – selv om det kanskje vil oppleves som mindre relevant for dem som er mer opptatt av selve syklingen enn å ta til seg masse data og informasjon underveis på turen. Du kan også bruke din egen Garmin-computer eller tilsvarende som display. Motoren har også integrert wattmåler for dem som måtte være interessert i det.
Motorstøtten er – ikke overraskende – annerledes enn hos Pivot Shuttle. Der vi med Shimanos EP8 motor i Trail-nivå kan koste av gårde uten å bruke mye krefter, må det legges ned en vesentlig større egeninnsats på Specialized Kenevo SL med dens SL-motor.
Det er i det hele tatt en litt annen måte å sykle på – her må man innfinne seg med at dette er elsykkelen for dem som virkelig vil tråkke selv, og ikke bare ha en «fun-switch» for å pulverisere all motstand i motbakkene. Det beste er å glemme at du har motorhjelp og sykle som vanlig, men nyte den ekstra hjelpen du får over bakketopper og inn i krevende crux.
Motoren er likevel imponerende. Så imponerende at vi valgte å justere ned ECO-nivået med 5-10%. Da oppleves Kenevo SL slik en litt tyngre endurosykkel uten motor ville vært i motbakkene. Vi får akkurat nok støtte til at den ekstra vekten av sykkelen ikke legger noen hemning på egeninnsatsen.
Gjennom testen var det dette som gjorde denne sykkelen nettopp så god. Den føles mest som om du får superbein og megaform, mer enn at du faktisk sitter på en motorisert sykkel.
På Turbo-nivå er det likevel mye støtte å hente – men når vi dro i gang små dueller på stien, er (ikke overraskende) Shimano-motoren på Pivot Shuttle helt overlegen med sine 85 newtonmeters dreiemoment.
På et oppoversegment måtte testrytteren på Kenevo SL bare si takk og farvel når testrytteren på Pivot-sykkelen klemte til.
Specialized Turbo Kenevo SL er det vi vil kalle sti-entusiastens elsykkel. Hvis du er opptatt av at elsykkel ikke bare skal være en måte å kjøpe seg ut av motstand på, så er dette konseptet noe av det beste vi har testet.
Motoren gir deg akkurat nok støtte, uten å oppleves voldsom eller rykkete. Her er det mer snakk om et vennlig dytt, enn rå motorkraft som tar deg opp over alt. Du må fortsatt jobbe for å klare utfordringer, i stedet for å belage deg på masse elektrisk kraft som pulveriserer all motstand.
Alternative produkter
Det er ikke veldig mange andre sykler i akkurat samme kategori som Kenevo SL – det vil si lav vekt og mye vandring. Men vi har testet Turbo Levo SL, som er en variant fra samme produsent med litt mindre vandring, men fortsatt lav vekt og SL-motoren fra Specialized.
Lapierre sin E-Zesty gjør noe av det samme som Specialized sine SL-sykler, men vi opplever Fazua-motoren på denne som vesentlig svakere og dårligere tilpasset tråkking og sykling enn Specializeds SL-motor.
At elsykler er kjedelige er en myte som for lengst er avkreftet. Men med Kenevo SL har vi funnet en ny milepæl hva angår moro, spesielt nedover, på (el)sykkel.
Specialized har klart å angripe vektproblematikken på en fornuftig måte, som gjør at denne elsykkelen er noe av det morsomste vi har prøvd. Du kan kanskje ikke forvente å henge på vennene dine med fullkraftsmotorer når de kjører på maks, men du vil antakelig gruse dem nedover.
Den enorme kraften og rekkevidden andre elsykler kan tilby ofrer vi glatt mot litt ekstra tråkking når vi får så til de grader igjen for strevet nedover.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.