Specialized Turbo Levo - originalen fortsetter å imponere
Specialized Turbo Levo har vært en trendsetter blant elektriske stisykler, men siden den gang har konkurransen hardnet til betraktelig. Har den tålt tidens tann? Vi har testet Specialized Turbo Levo Comp Alloy.
KJENNING: Turbo Levo var Specialized første elsykkel for stisykling, og selv om den har utviklet seg siden den gang, er den fortsatt visuelt lik. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Specialized Turbo Levo Alloy Comp
Pris: 70 000 kroner
Vekt: 24 kilo (Med slanger, uten pedaler. Veid av oss)
Produsent: specialized.com
Størrelse testet: S4
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29/27,5
Vandring f/b: 150/150mm
Turbo Levo var Specializeds første tilbud til stisyklistene, og er fortsatt det man kan kalle en klassisk stisykkel, med 150 millimeter vandring foran og bak. Den må ikke forveksles med Turbo Levo SL, som baserer seg på et helt annet motorkonsept.
Det er ikke noe problem å svi av penger på en Turbo Levo. S-Works-utgaven, altså toppmodellen, koster vanvittige 148 000 kroner. Modellen vi har testet her er den nest rimeligste i serien. Den heter Specialized Turbo Levo Comp Alloy, koster cirka halvparten.
Utstyrspakka er derfor langt mer edruelig, men holder det mål?
Specialized Turbo Levo Comp i bruk
Vi har testet Specialized Turbo Levo Comp Alloy på stier rundt Fredrikstad og i Oslomarka, våren 2023.
ENKELT: Panelet i overrøret gir deg en indikasjon på både batterinivå og assistansenivå. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BRYTER: Bryteren til Specialized er blant de aller minste og enkleste i bruk - den tar nesten ikke plass på styret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DOBBELT: Code-bremsene har fire stempel for økt stoppekraft. Det kommer godt med på en stor og tung elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Om pris: Specialized Turbo Levo Comp har i utgangspunktet kostet 76 000,- Fargene som ikke går i videre produksjon er Rød og Blå. Disse er derfor rabbatert ned fra 76 000 til 65 000 når testen ble publisert, mens den sorte og den grønne er fortsatt i produksjon, disse har derfor fått ny veiledende pris på 70 000,-
Kanskje markedets beste
Specialized var tidlig ute med å dedikere store utviklingskrefter til å lage elsykler, og selv på denne rimelige aluminiumsmodellen er det tydelig at de ikke har sluppet opp på gassen. Det gjelder spesielt motoren og integrasjonen av den. Det gjør at vi i mindre grad tenker over at vi sitter på en motorisert sykkel.
Selv om den ikke er lydløs er motoren stillegående til fullkraftsmotor å være. De tre fabrikkinnstillingene på assistansenivå fungerer hensiktsmessig, selv om mer erfarne syklister vil finne god nytte av å finjustere nivåene gjennom den tilhørende appen, som også både er intuitiv og enkel i bruk.
Bryteren til motoren på styret er fortsatt noe av det beste på markedet, mener vi. Den tar minimalt med plass på styret, og knappene har god friksjon. Det gjør at de er enkle å treffe, og det er minimalt med bom-trykk selv i teknisk terreng.
Specialized Turbo Levo Comp har derimot ikke noe stort display som forteller deg hvilket assistansenivå du er i, her har du bare små lysstriper på overrøret å forholde seg til. Befriende enkelt til stisykling synes vi - med mindre du har stor glede av å sitte og se ned på styret i stedet for å ha øynene på stien.
Om du likevel skulle ønske det, kan et display kjøpes og ettermonteres.
Selv om utstyrspakken kanskje ikke er den råeste, er den godt komponert. Enkle, men kraftige bremser kommer godt med når farten må ned, og på størrelsene S4-S6 er det påspandert ekstra store bremseskiver. Bra! Demperenhetene fra Fox gjør en imponerende jobb selv om de ikke er fra aller øverste hylle.
Ute på stien er det allsidigheten som først og fremst er denne sykkelens styrke. Spesielt nedover har vi prøvd sykler som er råere, men på Oslo-stier er Turbo Levo Alloy Comp inspirerende i det meste av terrenget vi sykler. Motoren leverer et intuitivt og jevnt pådrag selv i fabrikkinnstillingene.
Fra den første Turbo Levoen kom har også Specialized økt batterikapasiteten til 700 watt-timer. I praksis betydde det for oss at når vi syklet i ECO-modus, var ikke rekkeviddeangst særlig fremtredende.
Sykkelen har et oppsett med 29-tommer hjul foran, og 27,5-tommer hjul bak. Geometrien og valg av forskjellige hjulstørrelser gjør at sykkelen er forutsigbar og lett-håndterlig. Den responderer bra både når vi sitter og tråkker avgårde i kupert terreng, og svarer med presis håndtering når vi tar i mer for å plassere den i svinger nedover.
Balansen mellom lekenhet og stabilitet er omtrent akkurat der vi liker den - den lystrer villig når vi legger inn litt hopp og ekstra kroppsspråk i svinger, men føles også stabil i høy fart. Og her skal Specialized ha ros for å legge til brukervennlige justeringer av geometrien.
Det er fullt mulig å sykle på denne sykkelen i helt standard innstillinger og være fornøyd med det, men du har også muligheten til å gjøre finjusteringer.
Breie felger og store, solide dekk hjelper på selvtilliten, og selv om bremsene ikke er av den dyreste sorten, så får vi tatt ned farten på en tilfredsstillende måte.
Hvem bør kjøpe Specialized Turbo Levo Comp?
Stisyklister som vil ha en kapabel elsykkel med gjennomtenkte løsninger bør vurdere Specialized Turbo Levo Comp.
SLAKTER: Butcher-dekket fra Specialized er et populært valg for flere, på denne sykkelen kommer det i en utgave med bra volum. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LADETID: Ladeporten sitter i forkant av kranken, og gjemt bak en luke med en spak. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RIMELIG: Fox Rythm-gaffelen er av den enkle sorten, men gjør jobben. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative produkter
Hvis du synes denne sykkelen virker superaktuell for deg, men for dyr, så koster den rimeligste alternativet 54 000 kroner. Turbo Levo Alloy baserer seg på samme konsept, men har en del rimeligere komponenter.
Til tross for at det ikke er snakk om en toppmodell - Specialized Turbo Levo Comp er en super elektrisk stisykkel, uansett om du er nybegynner eller har syklet sti i mange år og vil prøve deg i skogen med motor. Specialized har klart å forene mekanikk og elektronikk på en imponerende måte.
Erfarne syklister vil kanskje gjøre oppgraderinger på sikt, men her har du uansett et supert utgangspunkt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.