Trek har kombinert unike løsninger fra rittsyklene sine, med en lett elektrisk motor fra Fazua. Resultatet er en rakett av en elsykkel – Trek E-Caliber. Vi har testet nyheten.
HAR DEN MOTOR? Trek E-Caliber er så designmessig gjennomført at det ikke er lett å se at det er en elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Trek E-Caliber 9.9 XTR 2021 Elsykkel
Pris: 131 999 kroner
Vekt: 16,6 kilo, størrelse large(veid av oss)
Nett: www.trekbikes.com
Hjulstørrelse: 29
Vandring f/b: 120/60mm
Denne elsykkelen er noe helt annet enn hva vi har sett fra Trek før, med elektriske stisykler som Powerfly LT og Rail.
Trek sier selv at E-Caliber er elsykkelen for rundbanesyklisten som vil ha litt avlastning. Så hvordan er den i terrenget? Vi har testet modellen Trek E-Caliber 9.9 XTR til 131 999 kroner.
Blodtrimmet
E-Caliber som sykkeltype er basert på en annen relativt ny sykkel fra Trek – Supercaliber. Begge syklene bruker IsoStrut-bakdemperen som ble lansert på Supercaliber, utviklet i samarbeid med Fox.
I stedet for svingpunkter i bakramma er baktriangelet konstruert for å bøye seg, og bevegelsen tas opp i en bakdemper som sitter under overrøret.
Denne glir fram og tilbake på en skinne under overrøret. Systemet skal gi 60 millimeter vandring. 50 millimeter fra selve bakdemperen og 10 ekstra millimeter fra fleks i setestagene.
Noen forskjeller er det mellom E-Caliber og Supercaliber.
E-Caliber kommer med 120 millimeter vandring foran i stedet for 100 millimeter. Den har kraftigere dempegaffel og er utstyrt litt grovere enn rundbanesykkelen.
Både gaffel og bakdemper kan låses ved hjelp av en bryter på styret. På en elsykkel hvor man gjerne har kontrollbryteren til motoren også på venstre side, levner det ikke mye plass til en bryter til en eventuell senkepinne.
Her må man i så fall gå for en bryter som beveger seg vertikalt, og kanskje får plass mellom demper- og motorbryter.
Trek E-Caliber kommer i flere versjoner, vi har fått den nest dyreste modellen på test.
Den har XTR 1x12-drivverk, og for øvrig kun komponenter av ypperste sort.
Dempere både foran og bak er av dyreste sort fra Fox, med Kashima-belegg. Disse kan låses med én bryter fra styret. Demperne har også flere justeringsmuligheter for fin-tuning av personlige demperinnstillinger.
Trek har valgt å utstyre E-Caliber 9.9 med XTR-bremser og da versjonen med fire stempel i hver kaliper – for økt bremsekraft. Det er fornuftig nok valgt en stor bremseskive på 203 millimeter foran, og 180 millimeter bak.
XTR-gruppa kjenner vi fra andre toppmodeller vi har testet det siste året. Kassetten har 10-51-utveksling, og er paret med en karbonkrank fra E*Thirteen med drev med 32 tenner.
Trek sitt eget husmerke Bontrager står for flere komponenter. Både stem, styre, sete og setepinne er fra Bontrager. De råflotte Kovee XXX-hjulene med karbonfelger likeså.
E-Caliberen kommer med skikkelig feite dekk – hele 2,4 tommer brede Bontrager XR3. Dekkene har små knaster og lettrullende mønster.
Av det som fremstår som uforståelige grunner for oss, har Trek valgt å ikke utstyre de to toppmodellene av E-Caliber med senkepinne. Argumentet skal blant annet være vekt.
At en sykkel av dette kaliberet(no pun intended) kommer uten en så vital komponent skjønner vi ikke. 200-300 gram ekstra på en allerede lett el-sykkel spiller ingen rolle i motbakkene der motoren uansett kan hjelpe deg opp til god hastighet. Nedover og i teknisk terreng derimot har en senkepinne stor effekt.
Senkepinnen er en av de viktigste oppfinnelsene i terrengsykling de siste årene, og vil være helt vesentlig for hvor bra sykkelen fungerer spesielt når det går nedover i teknisk terreng.
Med en oppgitt vekt på rett over 15 kilo er dette uansett en av de letteste elektriske stisyklene på markedet.
Det er seks tilgjengelige modeller for det norske markedet.
Den rimeligste, E-Caliber 9.6 har en listepris på 74 999 kroner. Toppmodellen, som er identisk med vår med unntak av drivverk, ligger på 142 999 kroner.
Det er verdt å merke seg at alle modellene utenom de to dyreste da har senkepinne.
De ulike modellene kommer også i forskjellige farger – XTR-utgaven vi har testet har hele fire forskjellige fargealternativer.
Motoren
På E-Caliber har Trek fått utviklet en motor i samarbeid med motorprodusenten Fazua. Her i Norge er Fazua kanskje ikke like kjent som Shimano og Bosch, men den tyske motorprodusenten har lang erfaring.
Motoren i Trek-sykkelen er en videreutvikling av denne.
Så er heller ikke dette en motor slik som mer konvensjonelle varianter fra Bosch og Shimano.
Trek og Fazua har valgt en løsning som ligner mer på den hos Specialized Turbo Levo SL – her er både vekt, dreiemoment og batterikapasitet redusert, men med det også vekten.
Fazua Evation-motoren har et maksimalt dreiemoment på 55 newtonmeter, og kommer med et 250Wh batteri.
På Fazua-motoren sitter også batteri og motor i én pakke, som du kan ta av sykkelen. Dermed kan du fjerne 2,9 kilo vekt fra sykkelen. Du kan montere et deksel over åpningen i underrøret og sykle med sykkelen uten motor og batteri, hvis du skulle ønske det.
Batteriet er lett å ta ut av rammen for lading. Du må ha nøkkel som du vrir om i siden av underrøret, og så løsner du batteriet med en hendel. Laderen kobles til med et magnetisk knepp, noe du vil kjenne igjen hvis du har en gammel laptop av typen Apple.
Fazua har også en app som du kan koble mot motoren.
Her kan du, i likhet med motorer fra Specialized og Shimano justere forskjellige profiler og nivåer av assistanse.
Betjeningsbryteren for motoren sitter på venstre side av styret, og har tre knapper. Av/på, og knapper for å henholdsvis justere assistansen opp eller ned. Det er lysdioder som indikerer hvilket assistansenivå du bruker, og hvor mye batterikapasitet som er igjen.
Praktisk bruk
Vi har testet Trek E-Caliber på stier av varierende vanskelighetsgrad, og grusveier i Nordmarka utenfor Oslo over flere dager på varierende føre, både i plaskregn og på støvtørt underlag.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Motor: Fazua Evation 1.0, 250Wh batteri
Gaffel: Fox Float 34 Step-cast EVOL Fit4
Bakdemper: Trek/Fox IsoStrut Facotry
Styre og stem: Bontrager Line Pro karbon, 750mm, Bontrager Kovee Pro 70mm
Sete og setepinne: Bontrager P3 Verse Pro sete, Bontrager XXX OCLV karbon setepinne
Hjul og dekk: Bontrager Kovee XXX OCLV hjul, Bontrager XR3 Team Issue 2,4» dekk
Kanskje en sesong hvor alt stemte, og du bare kunne dra på tur etter tur, frisk med overskudd?
Litt slik er det å sykle elsykkel generelt, men også på E-Caliber spesielt. Ivrige terrengsyklister som er glad i å jage sti i høy fart vil garantert like responsen du får fra denne sykkelen.
Oppover er dette en rakett – demperopphenget føles ikke like sofistikert som de beste på markedet, men det føles rasende effektivt. Dempingen føles mer spretten og ettergivende, enn komfortabel og avmålt.
Dempingen kan du også låse fullstendig fra styret – bryteren låser av både gaffel og bakdemper, og i vekslende terreng kan du dermed i en kort vending stive av alt og tråkke det du makter, i tillegg til motorassistansen.
Utfor er E-Caliber kapabel som bare det.
Trek har i praksis gjort det som ville vært våre første oppgraderinger på Supercaliber: fått på mer vandring foran og litt feitere dekk. Det innbyr til å sykle både fort og lekent – er du av typen syklist som liker å jage flytstier både i marka og på fjellet, vil du lett like hvordan E-Caliber responderer på sti utfor.
Den aller viktigste oppgraderingen er derimot sløyfet på akkurat denne modellen – en senkepinne. Du får det på alle E-Calibermodellene, bortsett fra de dyreste.
Med litt mer vandring og en kraftigere gaffel blir frontpartiet solid, og sykkelen går akkurat dit vi peker den ned bratt terreng.
Ser vi bort i fra mangelen av senkepinne føles E-Caliber både solid og tillitvekkende.
Med en så kapabel sykkel under oss er det et stort savn å ikke kunne justere ned setehøyden hurtig før krevende utforkjøringer for å både kunne sykle fortere, men også med mer kontroll.
Selv om E-caliber kun har 60 mm vandring bak føles den solid og villig i slagete terreng utfor.
Den ekstra tyngden fra motoren og de store dekkene gir sykkelen en god, plantet følelse vi ikke hadde forventet med så kort vandring. At en sykkel oppleves som om den har mer vandring enn papiret tilsier, er positivt.
Det er ikke dermed sagt at den hamler opp med fullblods stisykler med motor, men den er minst like kapabel som mange sporty stisykler vi har prøvd.
Med et stadig større utvalg elsykler på markedet, står det store slaget nå om hvem som best klarer å integrere motoren i en sykkel. Her har samarbeidet mellom Trek og Fazua slått positivt ut.
Siden motoren er så kompakt, og batteriet så lite, er det knapt synlig at dette er en elsykkel.
Bryteren ligger fint på styret, og utformingen er fin, men ikke helt uten ankepunkter.
Bryteren fra Fazua som styrer motoren, er kompakt og ligger lagelig til ved venstre holke. Om noe er den en av de mer subtile bryterne på markedet. Knappene ligger helt i flukt med overflaten, men virker å være mer sensorbasert enn trykkbasert. Her er det ikke noe distinkt klikk når du treffer knappen.
Det gjør det vanskelig å få bekreftelse på om tommelen har truffet riktig knapp før du trykker, og ikke minst å trykke riktig. Man kan dog stille inn i Fazua-appen hvor sensitiv bryteren skal være.
I regn med våte hansker ble dette ganske krevende, vi hadde flere episoder hvor tommelen skled av bryteren, at vi ikke traff riktig knapp, eller at vi i verste fall gikk fra laveste til høyeste assistansenivå uten av det var hensikten.
Mer artikulerte knapper på bryteren slik som både Shimano, Specialized, Bosch og andre bruker hadde vært en stor fordel.
Hvor mye assistanse du bruker, og resterende batterikapasitet indikeres med små lysdioder på bryteren. Disse kunne også med fordel vært gjort både større og mer synlige. Når du i fart på sti prøver å se ned på bryteren for å orientere deg, er det ikke ønskelig å holde blikket der for lenge fordi man ikke ser detaljer tydelig nok.
Ser man bort fra selve bryteren, har motoren fra Fazua blitt kraftig forbedret siden sist vi testet den. Med sine 55 newtonmeter i dreiemoment er den kraftigere enn SL 1.1-motoren fra Specialized, og sparker skikkelig fra.
Der den forrige utgaven av denne motoren ikke helt traff blink på grunn av manglende støtte, er dette et helt annet vesen. Selv i laveste assistansenivå sparker den ok fra, og med nok støtte til en mer alminnelig kadens får vi hjelp helt til motoren er pliktig å kutte ved 25 km/t.
Et stort pluss med motoren er også at den er en av de mer stillegående motorene vi har prøvd på en elsykkel.
I likhet med både SL 1.1-motoren og Shimano EP8-motoren for å nevne noen, er den mer enn kraftig nok selv i laveste assistansenivå, så vi valgte å justere ned kraften litt.
Dette gjøres forholdsvis enkelt med Fazua sin egen app, som du laster ned til smarttelefonen din. I appen kan du også opprette ulike profiler som du kan sette opp på forskjellige måter.
I noen situasjoner opplevde vi at motoren ikke trakk helt jevnt og forutsigbart. Den tok litt tid for å komme i gang på toppen av bratte klatringer og gikk litt inn og ut, også i hastigheter under 25 km/t. Noe av dette kan du justere i appen.
Vi måtte oppgradere firmwaren på motoren først for å kunne gjøre dette – en prosess som involverer å fjerne batteriet/motoren fra ramma, løsne et deksel og koble motoren til en datamaskin. Dette var det gode instruksjoner for på Fazua sine hjemmesider.
Vi syklet aldri så langt under testen at vi gikk tomme for batteri, så batterikapasiteten på 250Wh kan vi anta vil holde helt fint til vanlig bruk, og uten uvøren bruk av maks assistanse.
Hvem bør kjøpe Trek E-Caliber?
Trek E-Caliber føyer seg inn i segmentet med hybrid-elsykler hvor man belager seg på et annet motorkonsept med redusert vekt og effekt, men også mer lekenhet og respons.
Hvis du vil kjøpe elektrisk stisykkel i den tro at den bare skal dra deg opp alle bratte bakker i nesten ubegrenset tid, og sykle grove stier ned igjen, bør du se mot mer tradisjonelle elektriske stisykler, som vi har flere tester av.
Er du derimot typen som verdsetter å kunne trå dine egne watt, og ikke minst kunne sykle som om du ikke hadde motor, bør du ta en titt på Trek E-Caliber.
Alternative produkter
Trek E-Caliber kan vi putte i kategorien ekstra lette elsykler – der motorytelse og konsept er noe justert.
Selv om den ikke har like mye vandring, vil det være naturlig å se den i samme kategori som Specialized Turbo Levo SL. Lapierre lager også sykkelen E-zesty som er bygget rundt samme konsept.
Konklusjon
Trek E-Caliber er en forfriskende og nyskapende elsykkel på flere måter. Den er både lett, har en god motor, og gir motor til en kategori sykler vi ikke har sett så mye av før.
Har du gjort deg opp en mening om at elsykler bare er tunge og kjedelige, bør du definitivt gi denne et forsøk.
Hvis det er rittsykkelfølelsen du jager, men med litt assistanse vil Trek E-Caliber være et veldig godt alternativ.
Kjøper du akkurat den modellen vi har testet her, bør en senkepinne være den første oppgraderingen du gjør.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.