Fra før har Trek lettvekteren E-Caliber, og den grove stisykkelen Rail i sortimentet. Den nye Trek Fuel EX E plasserer seg et sted i mellom disse to, og er det vi kan kalle en ganske så klassisk elektrisk stisykkel.
Med det mener vi at den har 29-tommer hjul, og 150/140 millimeter vandring, og derfor kan takle mye variert terreng. Trek skryter av en tilnærmet lydløs motoropplevelse på Fuel EX E, men stemmer det?
Kjent plattform
Selv om det er lagt til en bokstav på slutten av modellnavnet, er ikke Trek Fuel EX en ukjent sykkel. Fuel EX har i alle år vært den klassiske stisykkelen fra Trek selv om både hjuldimensjon, mengde vandring og andre detaljer har variert.
I elsykkel-utgave kommer Trek Fuel EX E med 150 millimeter vandring foran, 140 millimeter vandring bak, og 29-tommer hjul.
Selv om rammen er til forveksling lik den umotoriserte varianten er det også forandringer i designet.
Kompakt og lett motor
Da Trek lanserte sin super-el-lettvekter E-caliber i 2020, var det med en kompakt og lett motor fra Fazua. På den nye Trek Fuel EX E er det enda en ny motor inne i bildet, fra TQ Systems. TQ Systems er et tysk selskap startet i 1994 som har har jobbet med elektronikk og systemer siden starten, og elsykkel-produkter siden 2008.
Motorsystemet HPR50 som er montert på Trek Fuel EX E er det vi kan kalle en lettvektsmotor. Her er dreiemomentet noe lavere, men det er også batteriet, og dermed dras totalvekten på ekvipasjen ned.
TQ Systems opplyser både at motoren yter et høyt dreiemoment med hensyn til størrelsen, og at batteriet har høy kapasitet målt mot volumet, uten at vi har fått ettergått akkurat de påstandene.
Batteriet i sykkelen er oppgitt å ha en kapasitet på 360 watt-timer, og om ønskelig kan man utvide dette med et ekstra batteri på 160 watt-timer.
IKKE HELT TRÅDLØST: Sykkelen har SRAM AXS-gir, men strømmen hentes fra motorbatteriet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KJEDEFØRER: En liten kjedefører holder kjedet på plass når terrenget blir rufsete. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BZZZT: SRAM AXS-giring fungerer veldig bra, også på denne sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
En litt svakere motor drar også ned vekten på motorsystemet. Sammenligner vi TQ-HPR50-motoren med den populære Shimano EP8-motoren, er vekten på førstnevnte oppgitt til 1850 gram, mens EP8 er oppgitt å veie rundt 2600 gram.
De to motorene vil selvfølgelig ikke være rettferdige å sammenligne når det kommer til ytelse, men det er interessant å se på vektforskjellen like fullt.
Displayet til motoren sitter integrert i overrøret slik vi har sett med Specialized sin ICU. Bryteren er av den minimalistiske sorten, her er det ikke flere knapper enn nødvendig.
Vi har testet nye Trek Fuel EX E på stier i Nordmarka utenfor Oslo sommeren 2022.
Kjent følelse
Trek har altså tatt utgangspunkt i en allerede kjent modell. Og klokt er det, for fra første tråkk er dette en god sykkelopplevelse. Trek sitt demperoppheng jobber godt mot underlaget, og har en god balanse mellom følsomhet og effektivitet. På stier i Nordmarka følger det ujevnheter i underlaget silkemykt, og gir oss god framkommelighet i klatringene.
Nedover er også følelsen balansert, fremfor noe. Sykkelen er verken spesielt leken eller spesielt stabil, den har en god balanse mellom begge de to. Trek Fuel EX E lystrer villig når vi dreier mot høyre og venstre, men er også stødig når vi må holde linja gjennom partier med tverrgående røtter og glatte steiner.
150 millimeter vandring er mer enn nok for allsidig, grov stisykling. Sykkelen kommer også med justerbar geometri, vi prøvde primært sykkelen i den slakeste innstillingen, siden man uansett får god hjelp av motoren i motbakkene. Geometrimessig er den i samme landskap som for eksempel Forestal Cyon Halo som vi også har testet.
Den lave vekten gjør også at den er vesentlig mer leken enn elsykler med tyngre motor. Den er i samme kategori som Forestal Cyon Halo som vi også har testet, og føles like kapabel, om enn noe mer stødig i det aller mest rufsete og tekniske terrenget. Når vi får justert oss inn på demperne fra Rockshox har vi god kontroll.
LUFT: Så du lurer på hvor mye luft du har i demperen? Med AirWiz-enheter både på gaffel og bakdemper kan du oppgi hva som er ditt foretrukne trykk, og en lampe vil lyse hvis trykket faller utenfor dette. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LEKKERT: Vaierføringen er pent gjort på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
En spennende motor
Men øvrig sykkelfølelse til side; Kampen om gode elektriske stisykler, handler nå i stor grad om hvem som klarer å lage den beste motoren og integrere den best. Og her har Trek gjort noe spennende. Til å være et helt nytt bekjentskap for oss, så imponerer TQ-motoren. I vår testperiode fikk vi bare testet den med fabrikkinnstillinger, siden appen ikke var klar.
Bryteren på styret er skikkelig god, og helt oppe og konkurrerer med Specialized sin, som vi har fremhevet tidligere. Den er liten, nett og har god taktilitet. Displayet er også passe stort, og har god synlighet med den mest essensielle informasjonen.
Nå skal Trek komme med en app som lar deg justere motoren og hvordan den responderer. Det er bra, men det er også interessant å se hvordan den er i fabrikkinnstillinger. Og motoren responderer godt - den rykker ikke ubehagelig mye, og er forutsigbar når vi tråkker på teknisk sti. I laveste assistansenivå utjevner i stor grad motoren egenvekten på sykkelen, og her er Trek faktisk ganske nære på å treffe en opplevelse som er farlig nære en sykkel uten motor.
I de to øvrige assistansenivåene får du mer hjelp, men også her er kraften avmålt på en god måte, slik at motoren føles forutsigbar.
Batteritid
Batteritiden motoren oppgir virker også å være høvelig realistisk. Vi dro ut på sykkeltur med mål om å kun kjøre laveste assistansenivå hele turen. Fra start opplyste displayet at vi ville få cirka fem timer sykling.
Etter en tur på 44 kilometer, med rundt 1100 høydemeter og effektiv sykkeltid på 3 timer og 45 minutter, hadde vi igjen 9% batteri når vi kom fram hjemme igjen. Her skal det også sies at vi hadde tålt å justere assistansenivået ned litt ytterligere. Man kan selvfølgelig også benytte seg av en såkalt Range-Extender for å få litt mer batteritid.
Hva med lyden?
Det er lett å flåse av PR-materiell med fjonge begreper og ordelag, men hvis vi legger alt dette til side, er denne sykkelen skikkelig stillegående. Selv når vi setter motoren i kraftigste assistansenivå er lyden knapt merkbar.
Sammenlignet med en annen lettvekter som vi nettopp har testet, Forestal Cyon Halo, er TQ-motoren mange, mange hakk lavere i støynivå.
Hvem bør kjøpe Trek Fuel EX E?
Stisyklister som vil ha en lett elsykkel med skikkelig god sykkelfølelse på sti, og som er innstilt på å tråkke en god del selv på tur.
Alternative produkter
Vi har testet flere andre elsykler som har en lett motor og batteripakke. Vi kan nevne eksempler som Treks E-Caliber, eller Specialized Turbo Levo SL og Kenevo SL. En annen populær elsykkel på markedet med en noe tilsvarende løsning, er Orbea Rise.
Konklusjon
Trek kommer kanskje litt sent til denne festen for lette elsykler, men gjør det til gjengjeld med brask og bram. Trek Fuel EX E puster de beste elsyklene på markedet skikkelig i nakken, og hvis du er på utkikk etter en elsykkel med lettvektsmotor i 2022 er dette en av de mer spennende syklene du kan kjøpe nå.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: RockShox Super Deluxe Ultimate
Gaffel: RockShox Lyrik Ultimate
Motor: TQ-HPR50, 50nM
Batteri: TQ 360Wh
Styre/stem: Bontrager RSL integrert styre/stem, 820 mm
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.