Britiske Whyte har markert seg i stisykkelmarkedet med sin progressive geometri og solide egenskaper. Elsykkel E-150 RS har moderne geometri og ryddig motorintegrering.
Elsykkelen Whyte E-150 RS er i motsetning til sin umotoriserte søster S-150 satt opp med 27,5-tommers hjul.
Geometrien forøvrig er typisk for Whyte med lang frontramme og like korte kjedestag som på S-150 som kommer med 29er-hjul.
Whyte har valgt Bosch som motorleverandør og har integrert et stort 625 Wh batteri i det gigantiske underrøret på elsykkelen. Batteriet kan tas ut hvis ønskelig.
Vandringsmengden på Whyte E-150 kombinert med de mindre hjulene plasserer den midt i kategorien for allsidige stisykler. Vekten er likevel blant de høyeste i denne testen. Prisen er i den lavere enden av skalaen.
Whyte lager sykler som skal tåle mye juling og helst holde lenge. De kraftige lagrene i hvert svingpunkt skal sikre lang holdbarhet. Utstyrspakka er funksjonell, ujålete og bunnsolid. Srams tolvdelte X01-drivverk sikrer presise girskift, og kranken med 165 mm korte armer hjelper på bakkeklaringen når du trår rundt for å la motoren dra deg gjennom rothauger og steinrøyser.
Vi kunne gjerne ha sett at Whyte spanderte på oss merkevare-nav fra DT eller tilsvarende, men har ikke hatt problemer med Whytes egne nav. Bremsene er superkraftige Code fra SRAM og dekkene er bunnsolide Maxxis Minion og High Roller II.
Ute på stien er Whyte E-150 RS en sykkel som gir trygghet og forutsigbarhet. Hjulene holder seg godt plantet mot underlaget og det aktive demperopphenget på bakhjulet gjør at vi kan holde god fart over slagete og teknisk terreng. Både vekten og geometrien til Whyte E-150 stjeler noe popp og manøvrerbarhet i teknisk terreng. Fronten er tung å løfte både inn i bratte berghellinger og opp og over kanter.
Hjul/Dekk: WTB KOM Trail i30 TCS 2.0 System-felger på alu-nav / Maxxis Minion DHF WT, TR, 27.5” x 2.5” EXO + 3C MaxxTerra foran, Maxxis High Roller II WT, TR, 27.5” x 2.5” Double Down casing, 3C MaxxTerra, bak
Det store batteriet i underrøret må nok ta noe av skylda her, men geometrien med lang front bidrar også. Den kraftige Bosch-motoren drar oss lett opp alle motbakker vi kommer over, med krefter til overs. I trangt terreng føler vi for å redusere motorhjelpen til tredjenivå - Tour, for å unngå å bli sparket ut av kurs av motorens hissige akselerasjon.
Når terrenget heller nedover gir Whyte E-150 RS bøttevis med trygghet. Den planta følelsen fortsetter og vi må kludre det til mye før vi føler at vi havner i trøbbel. Ned bratte renner med mye stor stein kan vi slippe på det vi tør, men vi er noe mer passasjerer enn aktive førere. Sykkelen tåler alle linjevalg vi gir den.
Men når vi først har valgt et spor trives den best hvis vi holder oss i det. Raske retningsskift eller hopp ut av fall-linjen krever mye krefter og heftig vektforskyving for å få til. At sykkelen har 27,5-hjul gir ikke utslag i økt lekenhet.
Whyte E-150 RS har allsidige egenskaper i terrenget. Konstruksjonen og utstyrspakka er stram og solid. Geometrien gir trygghet i bratt terreng. Den ganske høye vekten og lange fronten tar bort noe lekenhet og gjør at sykkelen mest kommer til sin rett i ganske høy fart og i bratte utforkjøringer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.