Canyons elektrifiserte sti-allrounder har kraftig Shimano-motor og sykkelegenskaper som fungerer i krevende klatringer, i bratte utforkjøringer og småkupert skogsterreng.
Canyon Spectral:On er en allsidig el-stisykkel med de fleste av bransjens siste nyvinninger. 150 mm vandring både foran og bak er kombinert med den populære hjulmiksen med stort 29er-hjul foran og mindre 27,5-tommers hjul bak.
På folkemunne omtales dette som et mullet-oppsett, oppkalt etter 80-tallets trendhårsveis med kort hår oppå og foran og langt hår i nakken. Intuitivt virker det som om hårsveisen representerer det motsatte, å ha stort hjul foran og lite hjul bak, men parallellen er at det lille hjulet bak er det som står for de lekne egenskapene, festen. Det store forhjulet står for effektiviteten. Så - treffer denne sykkelen balansen mellom party og business ute på stien?
Business up front, party in the back. Et uttrykk som kan spores til lenge før hockeysveisen var populær på åttitallet. Se for deg et streit og strigla butikkvindu ut mot gata, mens det pushes dop, porno og smuglersprit på bakrommet.
Det er også et poeng, spesielt på en tyngre elsykkel som denne, at det mindre bakhjulet blir noe mer holdbart og robust sammenlignet med et tilsvarende hjul i 29-tommers størrelse.
Hjertet i Canyons Spectral:On er Shimanos nye EP8-motor. Denne er kruttsterk, relativt lett og tar liten plass i rammekonstruksjonen. Det siste er viktig for at Canyon og andre produsenter skal kunne lage en elsykkel med lignende geometri som på tilsvarende ikke-motorisert sykkel.
Spectral:On er likevel annerledes enn standard-Spectral på flere viktige områder. Hovedforskjellen er at standard-Spectral har 29er-hjul både foran og bak. Mer om geometrien til Spectral:On senere.
Råsterk motor
EP8-motoren til Shimano er den nyeste motoren på markedet og kategoriseres som en fullkraftsmotor. Motoren er i stand til å yte hele 85 Nm med dreiemoment. Batterikapasiteten og effektiviteten er imponerende god.
Med det 630 Wh store batteriet integrert i Spectral:Ons underrør opplever vi at vi kan sykle terrengturer på opp mot 10 mil med litt smart bruk av motorens eco-nivå og litt tilpassing i Shimanos intuitive mobil-app.
Har du motoren i Trail eller Boost-modus nesten hele tiden vil du likevel kunne sykle opp mot 1500 høydemeter og 3-5 mil i teknisk terreng uten å gå tom for strøm.
Motorbryteren på venstre side av styret er enkel å bruke. Du trykker på den øverste knappen for mer kraft og den nederste for mindre. Hvilket modus du har motoren i er lett synlig på skjermen inne ved stemen. Fargekode, samt navnet på modusen gjør det veldig tydelig hvilket nivå du har motoren i. Ved hjelp av appen kan du også velge hva skjermen skal fortelle deg. Skjermen fungerer også som sykkelcomputer.
I motsetning til på Bosch sin toppmotor CX Performance, kan du ikke bruke Shimano-motoren og skjermen for å måle watt du legger ned i pedalene. Ønsker du å bruke Spectral:On som treningsredskap med wattmåling må du bruke watt-pedaler i tillegg.
Shimano-skjermen holdes på plass på styret med en liten skrue. Gjengene på denne var strippet da vi mottok sykkelen, så vi måtte teipe displayet fast til styret for å unngå at det hang og slang. Canyon understreker at et slikt problem vil raskt la seg løse i en lokal sykkelbutikk på Canyons regning, hvis det ikke løses raskt direkte fra Tyskland.
Med 150 mm dempervandring foran og bak plasserer Spectral:On seg midt i kategorien for allsidige, robuste stisykler med motor-hjelp. I denne kategorien inkluderer vi også sykler med 160 - 170 mm vandring. Som Santa Cruz Heckler,Mondraker Crafty RR, Intense Tazer og Whyte E-150. Selv om dette er grove stisykler med mye vandring i demperne vil de også fungere til mindre brutal stisykling. Motoren vil dekke over ekstra vekt og et eventuelt effektivitetstap i tråkket.
Sykler du mye i hastigheter over motorens øvrige grense på 25 km/t vil du kunne oppleve at dette er ganske mye sykkel å dra på, men i hastigheter der motoren får lov til å gjøre jobben er Spectral:On og andre sykler i samme kategori, lettsyklede i all slags terreng, også i bratte oppoverbakker.
Shimano-motoren er såpass kraftig at vi opplever at den innimellom fremstår litt i overkant aggressiv. På glatte svaberg opplevde vi noen ganger at motoren spant oss ut av kontroll mens bakhjulet fortsatt og spinne når vi satte et bein i bakken.
På oversiden av kanter som vi må rykke med oss sykkelen opp og over, har vi noen ganger opplevd at motoren kjører litt fra oss. Nedjustering av akselerasjonsfarten i Shimano-appen bøter på dette problemet.
Høyt utstyrsnivå
Utstyrspakka på Canyon Spectral:On CF 9 er makset ut i alle retninger. Toppdempere fra Fox gir deg mulighet til å finjustere de aller fleste parametere slik at du kan tilpasse sykkelen din kjørestil og terrenget du sykler i.
Shimanos toppdriverk, XTR er kanskje mest kjent som girsystemet for den vektopptatte ritttsyklisten. Det er også robust nok til å takle det ekstra momentet du ofte har på pedalene når du girer på en elsykkel.
XTR-gruppa girer presist og trygt, men vi føler at hendelfølelsen og følelsen gjennom pedalene når kjedet bytter tannhjul i kassetten er noe mer ullen enn på tilsvarende drivverk fra SRAM.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon front - alu bak. Triple phase demperoppheng
Motor: Shimano EP8
Batteri: Shimano 630 Wh
Bakdemper: FOX FLOAT DPX2 Factory
Gaffel: Fox 36 Factory Grip2
Styre/stem: Canyon:ON CP12 carbon cockpit
Sete/Setepinne: Canyon SD:ON/Fox Transfer Factory 150 mm
Hjul/Dekk: Reynolds TR 309 E, 29 foran, Reynolds TR 367 E, 27.5 bak/Maxxis Minion DHF, 2.5 EXO foran, Maxxis Minion DHR II, 2.6 EXO+ bak
De kraftige bremsene med fire stempler i hver kaliper har Shimanos velkjente korte bremsehendel. Denne lar deg enkelt justere avstand til styret og trykkpunkt. Også her er det masse kraft og trygg bremsefølelse og igjen en litt ullen følelse i hendelen.
Shimano legger sin stolthet i minst mulig motstand i både gir- og bremsehendler, noe som gjør at girskift og bremsing føles friksjonsfritt, men også litt spinkelt. Liker du en kontant og fast følelse i hånda vil du nok kanskje foretrekke SRAM over Shimanos lette, supersmidige hendelfølelse.
Mindre progressiv enn standard Spectral
Canyons vanlige Spectral 29, uten motor, fikk helt ny geometri og utforming i 2020. Spectral:On er også tilsvarende ny, og en ganske annen sykkel enn forgjengeren.
Likevel er geometrien på Spectral:On en del mindre progressiv enn det vi ser på standard-Spectral.
Spectral:On er kortere og høyre i frontramma enn sin ikke-motoriserte søster. Styrevinkelen er hele 2 grader brattere på Spectral:On enn på den supre standard-Spectralen.
Kort oppsummert gir dette noe mer nybegynnervennlige egenskaper, men også mindre råskap i høy fart og i de mest krevende utforkjøringene.
Geometrien på Spectral:On er tilpasset en mer variert bruk enn standard-Spectral. Standard-Spectral er en real grov sti- og endurosykkel for uvørne syklister som sykler hardt og fort. Spectral:On er satt opp slik at manøvrerbarheten er god også i lett terreng i lavere fart, på bekostning av villskap i mer krevende terreng.
Vi opplevde at fronten er noe kortere og høyere enn vi skulle ha ønsket oss, samtidig føler vi at en slakere front nok ville gitt oss enda bedre selvtillit i de aller bratteste rennene.
Demperopphenget på Spectral:On er lignende det vi ser på Canyons utforsykkel Sender og på de andre grovere stisyklene. Et ledd på kjedestaget, rett foran bakakslingen, såkalt Horst Link, er med på å gjøre fjæringen aktiv og villig. Canyon omtaler demperopphenget sitt som Triple Phase Suspension. Med dette mener de at dempingen er ekstra myk og lett i begynnelsen av vandringen, fastere gjennom midten og ganske mye strammere når du nærmer deg bunnen av vandringen.
Vi opplever at dempingen er veldig smidig og myk på tette små slag. Her minner sykkelen en del om Specializeds forrige Stumpjumper og siste generasjon Stumpjumper EVO og disses følelse av at bakhjulet nærmest beveger seg motstandsfritt opp og ned over små slag, som røtter og steiner.
Når farten øker og vi kommer inn i vandringens midtre del oppleves det som om det fortsatt er litt lite motstand. I kompresjoner synker vi dypt ned i vandringen, noe som gjør det lett å slå pedalene nedi, til tross for at krankarmene er på korte 165 mm.
Kompresjonen gjør også at det kan være litt lett å havne noe bakpå. Her bidrar den høye fronten også. Du må være veldig offensiv og på hugget for å holde deg frempå og over fronten gjennom harde svinger og i bunnen av bratte renner.
Selv om vi opplever første og andre fase i vandringen som litt lite støttende, opplevde vi ikke å bunne bakdemperen. Selv i harde kompresjoner og i situasjoner der vi kom bakpå inn i store slag. Dette tyder på at lufttrykket i demperen ikke har vært for lavt, og at det er fjærraten i opphenget som gir den myke følelsen i dempingen.
I slakere terreng oppleves vandringen som silkemyk og supersmidig. Det føles effektivt på slagete flater der vi kan la motoren jobbe og holde tråkkfrekvensen høy.
Sykkelen sparker også veldig godt fra i bratte motbakker - Her tar motoren over, slik at tråkkeffektivitet blir mindre viktig. Vi setter likevel pris på det aktive demperopphenget her. Det gir veldig godt grep i krevende og tekniske motbakker.
Canyon og Ergons spesielle elsykkel-sete, med en markant spoiler i bakkant sikrer at vi kan sitte godt på setet og få godt fraspark også i realt bratte kneiker, kneiker vi ville ha måttet reise oss på pedalene i hvis det ikke hadde vært for motorhjelpen.
Vi klarer å klore oss opp bratte partier som vi ikke hadde vært i nærheten av å klare, uansett beinstyrke, uten motoren. Det at vi kan sitte på setet selv i ekstremt bratte motbakker, sikrer at vi får godt grep på bakhjulet. Her hjelper det grove og solide bakdekket også godt til. Realt grove dekk er noe du kan unne deg når du har en sterk el-motor til hjelp. Da trenger vi ikke å bekymre oss over økt rullemotstand eller ekstra vakt. Grep trumfer alt.
Alle disse føles bedre enn Canyon-sykkelen i de groveste utforkjøringene. Kenevo SL står så klart i en særstilling med sin superlave vekt og lette motor. Den er mer manøvrerbar i utforkjøringene enn alle de andre grove el-stisyklene på markedet.
Pivot og Merida, som har samme motor som Spectral:On fremstår begge som noe bedre tilpasset uvøren og hard sykling. Både geometri og demperopphenget på Spectral:On virker å være mer tilpasset hakket mindre aggressiv sykling enn de to tilsvarende syklene.
Det går så klart an å virkelig gi gass på Spectral:On også - men da vil vi anbefale noe høyere lufttrykk og mindre sag i bakdemperen enn 30 prosent som vi tok utgangspunkt i. Noen knepp ekstra kompresjonsdemping på den avanserte Fox-demperen vil også gi Canyon-sykkelen mer støtte i mellomregisteret.
Konklusjon
Canyon Spectral:On er en flott og velkonstruert el-stisykkel med en utstyrspakke uten mangler. Den har allsidige egenskaper og kan brukes på lange småkuperte stiturer og på mer utfororienterte toppturer. Geometrien er ikke bransjens mest aggressive, men plasserer deg i god posisjon over sykkelen for variert stisykling.
Sykkelen er et råskinn i bratte motbakker og robust nok til å håndtere de groveste utforkjøringene du tør å utsette den for.Er du på utkikk etter en topputstyrt og allsidig el-stisykkel er Canyon Spectral:On et godt alternativ.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.