Pivot har satset alt på ett kort med Shuttle som eneste elsykkel. Den har mye vandring, er satt opp for grov stisykling og har enorm batterikapasitet. Har de truffet blink?
Shuttle er deres eneste elsykkel i produktlinjen. Navnet er hentet fra et begrep i terrengsykling – shuttlebasert sykling, altså nedoverorientert sykling med biltransport tilbake til toppen.
Med elsykkel tar man bilen ut av regnestykket og transporterer seg selv billig til neste topp.
Den typen sykling betyr gjerne mange høydemeter med utforkjøringer, som gjør at sykkelen må tåle mye.
Laget for røft terreng
Pivot Shuttle har 140 millimeter vandring bak, og 160 millimeter foran. Kanskje noe mindre enn vi er vant med på en hardcore endurosykkel, men Pivot har lang erfaring med noe kortere vandring bak enn foran.
Det avanserte bakhjulsopphentet levert av Dave Weagle er også bra på å gi følelsen av mer vandring enn det man faktisk får.
Det noe svulstige underrøret rommer det store batteriet, som sitter bak et deksel festet med skruer. Det betyr at du får en liten mekkejobb om du har tenkt å lade batteriet uten å ta med sykkelen til egnet stikkontakt.
Som modellnavnet tilsier er det Shimano XTR som er gjengangeren i på komponentsiden her.
Med noen unntak er det meste av drivverk og bremser fra Shimanos ypperste utstyrsnivå, og drivverket er selvsagt en 1x12-variant slik seg hør og bør i 2021.
Også Fox-demperne er fra øverste hylle. Her er det Factory-dempere fra Fox både foran og bak – begge i elsykkel-spesifikke varianter. Disse byr på rikelig med justeringsmuligheter og Fox sine aller beste demperenheter.
Hjulene er dra DT Swiss – også dette er elsykkel-spesifikke hjul, med reale 30 millimeter innvendig felgbredde, skodd med feite dekk fra Maxxis.
Praktisk bruk
Vi har tatt med Pivot Shuttle på flere av de groveste utforstiene i Nordmarka utenfor Oslo, men også på flytstier der motoren kan få strekke litt på beina.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Factory Float DPX2
Gaffel: Fox Factory E-MTB 38, GRIP2
Motor: Shimano EP8
Batteri: 726Wh
Styre/stem: Phoenix Team Low Rise Carbon, Phoenix Team Enduro/Trail stem
Sete/setepinne: Pivot Pro E-Bike sete, Fox Transfer Factory senkepinne
… og det begrepet kan man til en viss grad bruke om dempervandring også.
Det er lett å argumentere slik at hvis du har elsykkel, så er det det ikke så nøye hvilket demperoppheng du har. Det er en sannhet med modifikasjoner. Har du bare tenkt å kjøre med motoren på full gass hele tiden vil det kanskje stemme litt, men er du opptatt av å jobbe litt selv, vil demperopphenget ha noe å si.
Og her imponerer DW-link-opphenget igjen. Som vi har påpekt på både Pivot 429 Trail, Ibis Ripley, Ibis Ripmo, Pivot Firebird og andre stisykler med dette demperopphenget, oppleves det nesten som om sykkelen går i plan når vi får opp farten – vi skyter fram og oppover alle hindringer.
Det er ikke bare motoren som gjør at klatringene blir både morsomme og inspirerende. Bakhjulsopphenget gir oss også suverent fraspark og grep opp krevende klatringer.
Utfor
Til tross for en mer tradisjonell og kraftig motor enn på Kenevo SL, er Pivot lett til elsykkel å være. Med 22 kilo er den ikke tung for klassen sin, men den ekstra vekten kjennes likevel godt.
Her må vi planlegge neste trekk i stien litt mer enn med Kenevo SL. Når vi slipper oss ned bratte skrenter og skal ta ned farten er det noen kilo ekstra som må tas hensyn til. Å løfte bakhjulet for å vinkle sykkelen med underlaget over bratte kanter, krever mer aktivt kroppspråk enn på lettere sykler, både med og uten motor. Bunny-hopping og andre manøvre der vi må bruke overkroppsmuskulatur for å få med sykkelen gjør oss mer slitne og krever mer innsats enn på Kenevo SL.
Det samme gjelder når vi skal kaste oss rundt i krappe svinger og gjøre klar til å sette opp neste sving. Geometri, dempere og alt annet spiller på lag, men det er rett og slett noen kilo ekstra vi må bruke krefter på å kaste rundt.
Det positive er at Pivot heller ikke har droppet en av sine andre forcer – å lage skikkelig stive og solide rammer. Shuttle føles på ingen måte myk eller flimsete i svinger, karbonramma med de feite rørene går akkurat dit vi peker, og her er det ingen ting som svikter i uønsket retning.
Til tross for noe kortere vandring enn Kenevo SL, har ikke Pivot Shuttle noen problemer med å hamle opp med de groveste utforkjøringene vi tester den i.
Demperne fra Fox er fra toppnivået i Factory-serien, og det merkes. De sluker rått unna, og hjelper både sykkel og demperoppheng å yte best mulig. Moderne, brede felger med kraftige dekk er med på å forsterke følelsen av uovervinnelighet.
Kraftig motor
Motor-opplevelsen er – ikke overraskende – en helt annen på Pivot Shuttle enn på Specialized Kenevo SL. Shimano lanserte for et snaut år siden sin EP8-motor, og den er en av våre absolutte elsykkelmotor-favoritter.
Den er også en av markedets desidert kraftigste elsykkelmotorer.
Støynivået er også veldig lavt på EP8-motoren.
Når vi kjører Shuttle-sykkelen i ECO-modus, er motorstøyen knapt merkbar. Med denne vil ikke lyden av fuglesang og hakkespetthakking bli forstyrret av motorsus.
Den er også mer enn kraftig nok. Så kraftig, at vi i småkupert terreng på sti valgte å justere ned assistansenivået innenfor ECO-modusen i Shimanos praktiske mobil-app.
Trail-nivået på motoren brukte vi bare i korte partier, og toppnivået, Boost er så kraftig at vi sjelden eller aldri har bruk for det på sti, etter vår mening. Opp bratte grusklatringer kan det dog komme til sin rett.
Shimano har også utviklet sin egen app, så det er lett for deg som bruker å justere assistansenivået. Det er praktisk, når motoren er så kraftig at det nesten handler i større grad om å temme den, enn å utnytte alle kreftene du har til rådighet.
Motorbryteren på styret fungerer fint, men har ikke samme ergonomi og enkelhet om Specialized sin.
Her har Shimano, og forsåvidt også Bosch og andre elsykkelprodusenter fortsatt en vei å gå. Specialized har vist at det kan gjøres helt enkelt og dermed også mest brukervennlig med sin nette og robuste bryter.
Batterikapasiteten på Pivot Shuttle er enorm. Vi brukte sjelden mer enn 30% av det 726 Wh store batteriet til korte kveldsturer, selv når vi brukte Trail- og Boost-nivå opp bratte grusklatringer.
For å sette sykkelen skikkelig på prøve, testet vi en tur hvor vi syklet cirka 37 kilometer med 1200 høydemeter i Nordmarka i Oslo.
Vi kjørte en nedjustert versjon av ECO-modusen hele veien, og da fikk vi mer enn nok kraft til å hjelpe oss opp selv klatringen til Fagervann, som er en av de mest brutale motbakkene i Oslo.
Etter endt tur var fasit at vi fortsatt hadde tre av fem tilgjengelige stolper på batteriindikatoren igjen.
Det er mange faktorer som spiller inn, men er du konservativ med motorbruken vil du kunne sykle skikkelig lange stiturer på denne sykkelen, eller shuttle mange runder i din favoritt-utforkjøring.
Sånn sett er Pivot Shuttle en elsykkel som kan passe flere typer syklister.
Vil du bare ha litt assistanse, kan du enkelt justere ned dette, men er du opptatt av å bruke helt minimalt med krefter i alt av motbakker, er dette en sykkel som innfrir på alle mulige måter med den enormt kraftige motoren og det store batteriet.
Pivot Shuttle er en super elsykkel for stisykling. Den har sin hang mot den nedoverbaserte syklingen med mye vandring og grove komponenter.
Samtidig har den et enormt batteri som gir deg god rekkevidde, og et tråkkeffektivt demperoppheng som tilsier at dette kan være en super sykkel også for lengre stiturer i marka.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.