Test av Rocky Mountain Dyname 4.0 motor til elektrisk stisykkel
Motoren som brukes på Rocky Mountains elektriske stisykler baserer seg på et litt annet drivverk enn mange andre motorer. Les mer om Dyname 4.0 motoren og hvordan den er i bruk.
NY MOTOR: Dyname 4.0 er navnet på 2021-generasjonen av motorer på Rocky Mountain elektriske stisykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Dyname 4.0
Dreiemoment: 108Nm
Batteri: 720Wh (kan utvides)
Maks motorhjelp: 350 prosent av syklistens kraft
Dyname 4.0 er navnet på motoren som står i Rocky Mountains elektriske stisykler anno 2021/22, som Instinct Powerplay, Altitude Powerplay og Growler Powerplay.
I motsetning til f.eks Trek og andre som kjøper ferdige motorsystemer fra Bosch, Shimano, Yamaha eller lignende, har Rocky Mountain valgt å utvikle en proprietær motor til syklene sine.
Selv om motoren ikke har en app slik som variantene fra Specialized og Shimano, kan Dyname 4.0 justeres av syklisten. Dette gjør du på sykkelen, ved hjelp av bryteren og displayet. Hvis du vil lese mer om hvordan du kan sette opp motoren, finner du mer informasjon om det her.
Motoren
Motoren ble lansert i 2021, i forbindelse med lanseringen av nye elektriske modeller av stisyklene Instinct og Altitude. Begge disse syklene ble da lansert med 720wH batterikapasitet.
Motoren skiller seg fra andre elsykkelmotorer, ved at drivverket og kranken ikke er koblet direkte på motoren. Det betyr at du kan bruke en vanlig krank etter eget ønske, og følgelig gjøre service på/bytte denne.
Framdriften skjer ved hjelp av to små trinsehjul som sitter over krankdrevet. Det ene trinsehjulet sørger for framdrift, mens det andre er en momentsensor.
Da motoren kom, var den en oppgradering fra Dyname 3.0-motoren som stod på tidligere elektriske stisykler med navnet Powerplay.
Nøkkeloppgraderinger fra forrige modell er:
Bryter
Måten du kontrollerer motoren på en elektrisk stisykkel på, har mye å si. Her har Dyname 4.0-motoren fått en vesentlig oppgradering fra forrige generasjon i form av endret design.
Den forrige motoren benyttet seg av LED-lys for å indikere assistansenivå. Den nye motoren har et display på overrøret kalt Jumbotron, hvor du får langt mer informasjon, og kan programmere motoren.
Justering av motor
Motoren kommer med tre forskjellige innstillinger du kan velge:
Factory
Tune A
Tune B
Både Tune A og Tune B kan i tillegg spesialtilpasses av syklisten. Her kan du både justere hvor mye effekt de fire nivåene (se under) skal ha, og hvor mye «boost» du vil ha.
Boost i dette tilfellet, beskriver hvordan motoren reagerer på tråkket fra rytteren. Jo mer du skrur til Boost, jo mindre må du selv tråkke for at motoren skal bistå.
Det er fire nivåer du kan velge mellom:
It´s all you (motor avslått)
ECO
Trail
Trail+
Ludicrous
Service
Nå kan styringsenheten på motoren byttes separat, noe som skal gjøre det enklere og rimeligere å utføre service på motoren ved behov.
Batterikapasitet
Motoren kommer som utgangspunkt med batteri på 720Wh i kapasitet.
Nytt på 4.0-motoren er at syklisten selv kan ta ut batteriet fra underrøret for lading. Det fordrer dog noe bruk av verktøy, og er ikke en hurtigløsning i så måte.
Ved å kjøpe et ekstra batteri som Rocky Mountain kaller Overtime Pack, kan du utvide med ytterligere 314Wh. 1034wh er imponerende, og bør holde til selv de ivrigste syklistene.
I bruk
Vi har testet Dyname 4.0 motoren på en Altitude Powerplay Carbon 70 2021/22-modell.
Dreiemomentet på denne motoren er med sine 108Nm vesentlig kraftigere enn det Shimano EP8 (85Nm) eller Bosch Performance CX (85Nm) byr på. Det er med andre ord mer enn nok kraft å rutte med.
Heldigvis fremstår ikke motoren like brutal i fabrikk-innstilling som sin forgjenger. Vi testet alle de tre forhåndsinnstilte modusene Factory, Tune A og Tune B. Vi endte opp med å bruke Factory og Tune B mest.
Og da gjerne sistnevnte i en variant hvor vi i tillegg justeres ned assistansenivået ytterligere. Les mer om hvordan du kan gjøre det her.
Med tilpassede innstillinger har vi sjelden behov for å bevege oss lenger opp på skalen enn Trail. Trail+ og Ludicrous gir helt vanvittig med kraft, og om du har noe ønske om at elsykkelen skal føles som en sykkel og ikke en motorsykkel, vil sistnevnte være overflødig.
Motoren i seg selv er stillegående, og til dels mer stillegående enn andre motorer vi har prøvd. Men noe støy er det – i form av trinsehjulene i drivverket til motoren.
3.0-utgaven av bryteren på styret var vi bare middels imponert over. Den nye 4.0-versjonen er mange hakk bedre, men ikke uten forbedringspotensial.
Det positive er tre betydelig mer artikulerte knapper, der den forrige bryteren bare hadde en glatt overflate.
Terskelen på de to hovedknappene du bruker for å justere motorkraften er imidlertid lav. Det skal med andre ord ikke mye trykk fra tommelen til før du justerer opp- eller ned på assistansenivået hvis du prøver å legge tommelen oppå i slagete og ulendt terreng.
Du bør derfor regne med noe tilvenning – vi fikk litt bedre kontroll på dette etter noen turer.
En mer artikulert knapp som trenger mer kraft for å brukes hadde uansett vært en bedre løsning.
Batterikapasiteten er stor, og på samme nivå som for eksempel Pivot Shuttle. Som du kan lese av testen vår av sykkelen denne motoren stod på:
Korte sykkelturer på én time på sti hvor vi primært brukte Eco og Trail, medførte et forbruk på cirka 10-15%, selv i minusgrader. Etter en nesten fire timer lang tur i 7 minusgrader med konservativ bruk hadde vi fortsatt 65% batteri igjen.
Vi testet ikke sykkelen med det såkalte Overtime Pack-batteriet som du kan kjøpe i tillegg og montere på sykkelen. Da vil vekten øke, men til gjengjeld får du en helt vanvittig batterikapasitet.
Konklusjon
Dyname 4.0-motoren er en vesentlig forbedring fra forrige utgave. Motoren imponerer med et vanvittig dreiemoment, og stor batterikapasitet. Brukervennligheten har blitt vesentlig bedre og vi liker muligheten til å finjustere motorkraften. Vi ønsker oss likevel en enda litt mer raffinert bryter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.